رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران تحولات بازار طلا را بررسی می‌کند

یکه‌تازی سکه در زمین دلار

بررسی‌ها حاکی از این است که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در محاسبات مختلف حدود 300 تا 370 هزار تومان حباب دارد که می‌تواند ناشی از وجود هیجان خرید در بازار باشد. در این وضعیت اگر قیمت دلار غیررسمی به بالای 6900 تومان برسد حباب قیمتی سکه تخلیه خواهد شد و خریداران فعلی نیز به فرض تخلیه حباب قیمتی می‌توانند سود کنند.

20 خرداد 1397
کد خبر : 13824
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تغییرات قیمتی مسکوکات طلا پس از یکسان‌سازی نرخ ارز تشدید شده و توانسته قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را به بالای 2میلیون و 340 هزار تومان برساند. این قیمت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 94.8 درصد رشد دارد از هجوم تقاضا به این بازار حکایت می‌کند که برای حفظ ارزش نقدینگی انجام می‌شود اما آیا این سرمایه‌گذاری هنوز می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد؟

وزن هر سکه تمام بهار آزادی که اکنون 2میلیون و 340 هزار تومان معامله می‌شود 8گرم و 133 سو (8.133گرم) طلای 21.6 عیار است که هزینه ضرب آن 5 هزار تومان بوده و قیمت طلای به‌کاررفته در آن نیز با احتساب هر گرم 241هزار و 700 تومان، به 2میلیون و 184هزار تومان می‌رسد. بر این اساس ارزش ذاتی هر سکه تمام بهار آزادی حدود یک‌میلیون و 965 هزار تومان است.

در این وضعیت می‌توان گفت قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات فعلی بازار 374هزار تومان حباب دارد؛ اما نکته دیگر این است که آیا قیمت طلای 24عیار در بازار داخلی که تابعی از قیمت جهانی طلا و دلار آزاد است، واقعی بوده یا امکان تعدیل آن وجود دارد؟

به‌عبارت‌دیگر، قیمت طلا در بازار ایران تابع قیمت جهانی طلا و نرخ دلار بازار آزاد است و در شرایط فعلی که هر اونس طلای جهانی برای چندمین ماه متوالی در محدوده 1300 دلار معامله می‌شود، می‌توان گفت رشد قیمت طلای داخلی تماماً متأثر از قیمت دلار آزاد است از بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد با وجود هیجان خرید در بازار طلا، قیمت طلای گرمی حباب ندارد و حباب قیمتی سکه نمی‌تواند ناشی از غیرواقعی بودن قیمت طلای در بازار داخلی باشد.

گزارش‌های میدانی از بازار غیررسمی ارز در محدوده استانبول حاکی از این است که گرچه در ظاهر معاملات اسکناس دلار تقریباً متوقف شده اما باز هم کسانی هستند که هر دلار آمریکا را حدود 6500 تومان بفروشند. البته در فضاهای مجازی نیز نرخ‌های دیگری نیز برای دلار اظهار می‌شود که به‌واسطه عدم انجام معامله با آنها قابل اتکا نیست ازاین‌رو قیمت 6500 تومان محدوده 4راه استانبول را ملاک قرار می‌دهیم که در این صورت قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 342هزار تومان حباب دارد.

بر این اساس اگر قیمت هر دلار در بازار غیررسمی را 6500 تومان در نظر بگیریم، میزان سود مورد انتظار برای هر سکه بهار آزادی به میزان رشدی است که می‌تواند در نرخ دلار غیررسمی اعمال شود.

گفتنی است وزن فلزات گران‌بها، مانند طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم از اونس بین‌المللی تروآ استفاده می‌شود که معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است و منظور از «یک اونس طلا»، یک‌تکه طلا با وزن ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم و با خلوص ۹۹٫۹۹٪ (۲۴ عیار) است.

بر این اساس با احتساب قیمت 1299.04دلار برای هر اونس، هر گرم طلای جهانی 24عیار 41.764دلار قیمت دارد که با نرخ دلار 6500 تومانی قیمت آن به 271هزار و 473 تومان می‌رسد و قیمت هر گرم طلای 21.6 عیار حدود 252هزار و 154 تومان خواهد بود؛ یعنی هر سکه تمام بهار آزادی با وزن 8.133 گرم و عیار 21.6 حدود 2میلیون و 50هزار تومان ارزش دارد

برآیند این محاسبات نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت سکه تمام بهار آزادی با در نظر گرفتن قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار غیررسمی، دارای حباب 296هزارتومانی است که بخش قابل‌توجهی از آن ناشی از هیجان خرید در بازار عنوان می‌شود. در این صورت اگر قیمت جهانی طلا همچنان کم نوسان باقی بماند و قیمت دلار غیررسمی تا حوالی 6.900 تومان افزایش پیدا کند، باز هم ارزش ذاتی سکه تمام بهار آزادی از قیمت فعلی آن بیشتر نخواهد شد و خریداران فعلی در صورت خالی شدن بازار از هیجان خرید وارد زیان خواهند شد و در صورت رشد دلار غیررسمی به بالاتر از نرخ 6900 تومان، احتمال سود خریداران فعلی حتی با فروکش کردن هیجان بازار وجود دارد.

در همین رابطه