رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار گروه اقتصادی فعالان استان ججیانگ با اعضای اتاق مشترک ایران و چین مطرح شد

کاهش واردات از چین به دلیل کاهش قیمت نفت خام

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، در جمع بازرگانان چینی، کاهش بهای نفت خام را دلیل اصلی کاهش واردات کالاهای چینی به ایران دانست.

04 خرداد 1395
کد خبر : 1406
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، در جمع بازرگانان چینی، کاهش بهای نفت خام را دلیل اصلی کاهش واردات کالاهای چینی به ایران دانست.

همایش تجاری ایران و چین - عکس: علی صفوی

صبح چهارم خرداد ماه، نشست فعالان اقتصادی ایران و چین با هماهنگی اتاق مشترک ایران و چین، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان توسعه تجارت چین، کمیته استان ججیانگ، اتاق بازرگانی این استان و اتاق بین‌المللی چین در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین ، مجیدرضا حریری نایب رئیس این اتاق، ولی‌الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت، یوان رون جیانگ رئیس شورای توسعه تجارت بین المللی چین و وان جن ژن رئیس اتاق بازرگانی چین بر لزوم توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور ایران و چین تاکید کردند.

در ابتدا مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک ضمن اشاره به تداوم همکاری چین در شرایط تحریم، هدف‌گذاری مشترک ایران و چین را بر حفظ مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و گفت: بعد از تحریم، همواره با سفر هیات‌های تجاری از کشورهای غربی، توسعه مناسبات با ایران مد نظر قرار گرفت ولی هیچ کدام از آنها نمی‌تواند جایگاه چین را در حجم مبادلات بین دو کشور بگیرد.

وی دلیل کاهش حجم مبادلات بین ایران و چین را کاهش قیمت نفت در سال 2015 عنوان کرد و افزود: در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت، در دیدار با مقام معظم رهبری بر تداوم و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید شد.

وی به هدف‌گذاری برای ارتقای همکاری از طریق خطوط ریلی و دریایی و احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: یک جاده و یک کمربند، فرصتی برای همکاری‌های اقتصادی بین چین و کشورهای در مسیر جاده ابریشم است. استفاده از منابع بانک توسعه زیرساخت همچون صندوق توسعه جاده ابریشم و صندوق توسعه کنفرانس شانگهای، فرصتی برای ارتقای همکاری در سال‌های پیش رو است.

در ادامه ولی‌الله افخمی‌راد معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت تعامل بین دو کشور و افزایش همکاری‌ها از طریق جاده ابریشم را مهم عنوان کرد و گفت: نه فقط در زمینه‌های تجاری، بلکه در حوزه‌‌های پتروشیمی، نفت، گاز و تامین انرژی، ایران می‌تواند یکی از شرکای مهم چین محسوب شود.

وی گفت: ایران با داشتن منابع غنی زیرزمینی نیروی انسانی ارزان و تحصیل کرده و ثبات سیاسی، می‌تواند پایگاه مهمی برای تولید مشترک و تامین نیاز منطقه محسوب شود. سابقه همکاری بین ایران و چین و همکاری‌های شرکت‌های چینی در بازار ایران طی دوران تحریم، شرایط توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک را فراهم آورده است. امیدواریم حجم مناسبات که طی یک سال اخیر کاهش یافته بود، در سال 2016 توسعه یابد.

وی گفت: سال 2014 رکورد مناسبات بین دو کشور به 45 میلیارد دلار رسید و در سال 2015 این رقم 34 درصد کاهش داشت. با رفع شدن تحریم‌ها علیه ایران و رقابتی‌تر شدن حضور در بازار کشور، بر این باوریم که با سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی می‌توانیم همکاری بین دو کشور را تداوم بخشیم.

افخمی‌راد به امضای 7 سند همکاری بین سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق مشترک ایران و چین با سازمان توسعه تجارت چین، اتاق بازرگانی چین، اتاق استان ججیانگ اشاره کرد و افزود: سه امر مهم در رفع موانع تجاری و افزایش سطح مبادلات بین دو کشور، ایجاد و توسعه کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول و افتتاح اعتبارات اسنادی، همچنین ارتقاء کیفیت و محصولات و خدمات چینی در کنار سرمایه‌گذاری مشترک است.

افخمی‌راد سفر هیات‌های چینی به ایران و حضور شرکت‌های نفتی این کشور در نمایشگاه تهران را یکی از اهرم‌های توسعه تجارت و اجرایی شدن قراردادهای عملیاتی عنوان کرد.

در ادامه وان جن ژن رئیس توسعه تجارت بین‌المللی چین، سابقه طولانی رابطه ایران و چین را بستری برای تحقق اهداف بلند مدت تجاری بین دو کشور در پساتحریم عنوان کرد و گفت: توافق‌های جامع برای تاسیس کمربند اختصاصی جاده ابریشم و ارتباط شرق و غرب انجام شده است و اکنون باید در تحکیم روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در کنار این مسیر انتقال تحقق یابد.

وی حجم مناسبات چین با جهان را 10 تریلیون دلار عنوان کرد و گفت: واردات و صادرات ما افزایش خواهد یافت و 500 میلیون گردشگر از کشور چین بازدید خواهند کرد.

وان جن ژن پیشرفت مناسبات اقتصادی با توسعه خط ریلی بین دو کشور را خواستار شد و افزود: استان ججیانگ با تولید محصولات مختلف مانند قطعات خودرو، تجهیزات الکترونیکی، خودروهای سنگین و سبک، پتروشیمی، نساجی و ماشین‌آلات کشاورزی همواره یکی از قطب‌های صادرکننده کشور چین بوده است. امیدواریم فعالان اقتصادی این استان با همتایان ایرانی خود در تحقق چشم‌انداز روابط دو کشور تاثیر گذار باشند.

در سال 2016 میزان سرمایه‌‌گذاری خارجی چین مبلغ 232 تریلیون دلار بوده که مبلغ 142 میلیون دلار از آن در ایران سرمایه‌گذاری شده است و برای همکاری و توسعه سرمایه‌گذار ی مشترک در ایران نقشه راهی تعیین کرده‌ایم که با حمایت مقامات دو کشور به آن برسیم.

وی در ادامه از سفر توریست‌های چینی در سال‌های آینده به ایران و ارتقاء حجم تبادل مسافر بین دو کشور و رسیدن به مرز 10 میلیون گردشگر خبر داد و افزود: در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات به گردشگران خارجی شرکت‌های چینی را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌ایم. در چشم‌انداز 10 ساله همکاری‌های گردشگری دو کشور برنامه‌ریزی‌های دقیق در حال انجام است.

در ادامه اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین رابطه 2500 ساله بین دو کشور را فرصتی ناب در مقایسه با دیگر کشورهای جهان عنوان کرد و گفت: طی دوران تحریم دولت‌مردان چین و ایران همواره تلاش کردند که مناسبات اقتصادی دو کشور قطع نشده و رو به جلو حرکت کند. طی آمارهای اعلام شده، چین رتبه یک شریک اقتصادی ایران است که امیدواریم طی 5 سال آینده حجم مناسبات دو کشور را از 60 میلیارد دلار عبور دهیم.

عسگراولادی رقم 140 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری چین در ایران را بسیار کم‌تر از دیگر کشورهای جهان ارزیابی کرد و افزود: در مقایسه با 2500 سال رابطه اقتصادی بین دو کشور فرق زیادی بین ایران و دیگر کشورهای جهان وجود دارد.

در ادامه عسگراولادی ضمن اشاره به انرژی ارزان، نیروی کار ارزان و متخصص و قرار گرفتن در منطقه پرجمعیت و مصرف‌کننده خاورمیانه را بسترهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در بنگاه‌های کوچک و متوسط ارزیابی کرد و افزود: در آینده روابط اقتصادی باید علاوه بر خرید و فروش به سرمایه‌گذاری مشترک و تولید برای تامین بازارهای کشورهای همسایه بیاندیشیم که این موضوع در تحکیم روابط سیاسی بسیار موثر خواهد بود.

وی تسهیل مناسبات بین بانکی و ارتباط مستقیم بین بانک‌های دو کشور را خواستار شد و گفت: بسیاری از کارآفرینان ایرانی در مراجعه به اتاق مشترک از نبود راهکار بانکی مناسب گلایه می‌کنند و خواستار مرتفع شدن موانع موجود بین بانک‌های دو کشور می‌شوند.

وی گفت: پس از امضاء تفاهم‌نامه بین ایران و 1+5 هیات‌های مختلفی از سرتاسر دنیا به ایران سفر کرده‌اند اما بر این باور هستم که آینده 50 ساله روابط ایران و چین بسیار شفاف‌تر از گذشته خواهد بود.

در پایان تفاهم‌نامه تسهیل روابط تجاری بین سازمان توسعه تجارت ایران و شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین همچنین تفاهم‌نامه اتاق مشترک ایران و چین با سازمان توسعه تجارت خارجی چین به نمایندگی از بخش خصوصی ایران در کنار امضا دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و چینی در زمینه تولید محصولات روشنایی و لامپ‌های ال‌ای‌دی و همچنین تجهیزات کمک آموزشی امضا شد.

در همین رابطه