رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

کریدور چین، قزاقستان و ایران افتتاح شد

کریدور حمل و نقل چین ـ. قزاقستان ـ. ایران افتتاح شد؛ معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: این مسیر، بسیار مهم است و امیدواریم ارتباط و همبستگی ما با کشورهای همسایه، به‌ویژه چین توسعه یابد چراکه این ارتباط، روابط راهبردی ما با سایر کشورها را نیز گسترش می‌دهد.

05 تیر 1397
کد خبر : 14069
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کریدور حمل و نقل چین ـ قزاقستان ـ ایران با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد؛ همزمان با این رویداد نخستین محموله تجاری به بندر کاسپین وارد شد.  در واقع یکی از مسیرهای مهم تجاری ایران  با کشورهای همسایه و با کشور چین امروز افتتاح می شود و اولین محموله تجاری از این مسیر وارد بندر کاسپین خواهد شد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور گفت: جاده ابریشم که همواره بیانگر ارتباط فرهنگی ـ تاریخی و اقتصادی چین از طریق کشورهای ایران و همسایگان ایران با اروپا و آفریقا بوده است امروز از مسیر جدیدی بازگشایی می شود و اولین محموله تجاری از طریق این مسیر وارد خواهد شد. مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت: امروز نخستین محموله با راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقل چین - قزاقستان - ایران، وارد منطقه آزاد انزلی شد و با بازگشایی این مسیر، چین، بندر اکتائو قزاقستان و ایران به هم متصل شدند.

جهانگیری گفت: این مسیر، بسیار مهم است و امیدواریم ارتباط و همبستگی ما با کشورهای همسایه و به‌ویژه چین توسعه یابد چراکه این ارتباط، روابط راهبردی ما با سایر کشورها را نیز گسترش می‌دهد.

مجتمع بندری کاسپین بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد ایران است که برای ساخت موج‌شکن‌ها، حوضچه آرامش و پنج پست اسکله و سایر بخش‌های زیرساختی آن تاکنون یک هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه صرف شده که حدود 300 میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی تأمین‌شده است.

مجتمع بندری کاسپین که باهدف توسعه صادرات کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و به‌ویژه روسیه در مسیر خدمات‌رسانی به کشتی‌های تجاری داخلی و خارجی قرار گرفت، نقش مؤثری در فعال‌سازی کریدور شمال جنوب دارد و مسیر تجاری جدید اروم چی، اکتائو، انزلی را که خط ترانزیتی جدیدی میان ایران و چین با طول زمان و هزینه تردد کمتر است، عملیاتی می‌کند.

ظرفیت حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین 200 هکتار بوده و پس‌کرانه آن در حدود 500 هکتار است که عمق آبخور مناسب آن 7.5 متر در فاز اول و 9 متر در فاز دوم خواهد بود و با 22 پست اسکله‌ای که در فاز نهایی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را خواهد داشت.

با ورود نخستین محموله تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) علاوه بر کوتاه‌تر شدن مدت‌زمان سفر هزینه انتقال کالا نیز کاهش می‌یابد.

بندر کاسپین بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور است که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سال 1396 به‌طور رسمی افتتاح شد و از زمستان سال گذشته نیز مرز رسمی آن توسط هیات دولت به تصویب رسید و در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با این بندر منعقد شد تا علاوه بر تکمیل زیرساخت‌های مادی آن، تمامی الزامات و پروتکل‌های فعالیت داخلی و بین‌المللی آن نیز پیگیری و انجام شود.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال - جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، هم‌جواری با بندرها آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

در همین رابطه