رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در دیدار با رییس کنفدراسیون کارفرمایان و صنایع هلند

شرکت‌های هلندی برای حضور در برنامه 200 میلیارد دلاری توسعه در ایران پیش‌قدم شوند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی سفر به هلند، با «هانس دوبوئر» رییس کنفدراسیون کارفرمایان و صنایع این کشور دیدار کرد.

08 تیر 1397
کد خبر : 14101
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی سفر به هلند، با «هانس دوبوئر» رییس کنفدراسیون کارفرمایان و صنایع این کشور دیدار کرد.

شافعی با تشریح برنامه های اقتصادی ایران در فضای پس از برجام و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای جهان گفت: پس از برجام، ایران بالاترین جهش در مبادلات اقتصادی را با هلند داشته است. حجم مراودات اقتصادی ایران با هلند پعد از توافق‌نامه هسته‌ای برجام 5 برابر افزایش یافته است. هلند از جمله معدود کشورهایی است که با ایران دارای رابطه‌ای بسیار کهن و 400 ساله است.

شافعی افزود: تاریخ ارتباط ملت‌ها نشان می‌دهد که روابط تجاری همواره راهگشا و همیشه تجارت در استحکام ارتباطات، پیشتازتر از سیاست بوده است. همواره تجارت اثرمستقیمی روی توسعه روابط داشته است. ایران و هلند از ظرفیت‌های بسیار بالای همکاری برخوردارند. در گذشته هم به دلیل موقعیت ویژه بندری و توسعه کشتیرانی در هلند، این کشور نقش بارانداز را برای ایران داشته و ما امیدواریم این روابط را درآینده بازسازی کنیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: حرکت غیرمنطقی ترامپ توهینی به مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت بوده است. یک کشور نمی‌تواند به‌عنوان فرمانده کل در سایر کشورها مداخله کند. خوشبختانه کشورهای اتحادیه اروپا درپی تدوین بسته همکاری با ایران هستند که به جاهای خوبی رسیده است. ایران هم متقابل در پی تدوین بسته همکاری با اروپاست و امیدواریم این امر راه‌های همکاری را باز کرده و توسعه دهد.

شافعی تقویت همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط را علی رغم مشکلات پیش آمده راهگشا دانست و گفت: بخش وسیعی از اقتصاد هلند نیز روی دوش اینگونه شرکت هاست. امیدواریم کنفدراسیون معتبر کارفرمایان و صنایع هلند بتواند در آینده سهمی از کارهای پیش رو که در برنامه 200 میلیارد دلاری توسعه در ایران پیش بینی شده، برعهده داشته باشد.

تصویر ایران در جهان مثبت است

هانس دوبوئر رییس کنفدراسیون کارفرمایان و صنایع هلند نیز ضمن اشاره به روابط دیرینه میان دو کشور گفت: تصویر ایران در ذهن هلندی‌ها بسیار مثبت است. بسیاری از جوانان ما به ایران سفر کرده‌اند و همه جا می‌گویند ایرانیان بسیار با فرهنگ هستند و این کشور دارای فرهنگی غنی است.

دوبوئر افزود: مردم ایران بسیار باهوش و اصیل هستند و دانشجویان ایرانی که در هلند تحصیل می‌کنند از نظر هوشی در سطح بسیار بالایی هستند. بنابراین جای هیچ نگرانی از تصویر ایران در دنیا وجود ندارد.

وی گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که بتوانیم همکاری‌ها گسترده با ایران داشته باشیم و توان ما هم خیلی قوی است. به نمایندگی از صاحبان صنایع و کارفرمایان هلند خوشحال هستم که با هیأت ایرانی به‌صورت رو در رو و چهره به چهره مذاکره می‌کنم. سفیر ایران در هلند فردی بسیار توانا و پیگیر است و همین می‌تواند کارهای ما را چندین گام جلوتر ببرد.

رییس کنفدراسیون کارفرمایان و صنایع هلند، هلندی ها را بازرگانان بین‌المللی دانست و گفت: ما در مجمع جهانی اقتصاد، رتبه چهارم را داریم. بنابراین خیلی خوشحال خواهیم بود که روابطمان را با ایران گسترش دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه