میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در دیدار شافعی با رئیس اتاق اقتصاد سوئیس مطرح شد

اروپا با یک‌جانبه‌گرایی مخرب آمریکا مقابله کند

رئیس اتاق ایران و هیات همراه با رئیس اتاق اقتصاد سوئیس و رئیس اتاق مشترک سوئیس- ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار، مسائلی مانند خروج آمریکا از برجام، مبادلات مالی ایران با اروپا و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفت.

13 تیر 1397
کد خبر : 14195
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 رئیس اتاق ایران و هیات همراه با رئیس اتاق اقتصاد سوئیس و رئیس اتاق مشترک سوئیس- ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی، دبیر کل اتاق ایران و روسای اتاق‌های یاسوج، همدان، تبریز نیز حضور داشتند، مسائلی مانند خروج آمریکا از برجام، مبادلات مالی ایران با اروپا و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به خروج غیرمسئولانه آمریکا از معاهده برجام، گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چندین بار قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و در مورد برجام نیز کاملاً غیرمسئولانه و یک‌جانبه، از این معاهده بین‌المللی خارج شده است؛ اما اروپا به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی برجام، باید با یک‌جانبه‌گرایی مخرب آمریکا مقابله کند.

غلامحسین شافعی ایران در دیدار با رئیس اتاق اقتصاد سوئیس و رئیس اتاق مشترک سوئیس- ایران، افزود: ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل، همواره به تعهدات خود پایبند بوده و در برجام نیز در چارچوب تعهدات عمل کرده است. همچنان که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز چندین بار نیز بر پایبندی ایران به تعهدات خود صحه گذاشته است. در این وضعیت باوجوداینکه اروپا و کشورهای روسیه و چین حامی اجرای کامل برجام بوده و هستند، آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از این معاهده خارج شده است.

شافعی ادامه داد: ما انتظار داریم کشورهای اروپایی و به‌ویژه سوئیس که حامی برجام نیز هستند، برای پابرجا ماندن برجام نقش خود را ایفا کنند.

او اشاره به همکاری‌های ایران و سوئیس در حوزه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، دارو، مواد غذایی، ماشین‌آلات مدرن و جدید، تصریح کرد: تاکنون چندین شرکت پرآوازه سوئیسی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده‌اند و ایران نیز با کمال میل از توسعه فعالیت‌های آنها و ادامه همکاری‌ها استقبال کرده است اما روابط دو جانبه ایران و سوئیس، از سطح فعلی همکاری‌ها ظرفیت بالاتری دارد و با وجود محدودیت‌های آمریکا، باید برای توسعه آن اقدام کرد.

شافعی تأکید کرد: در شرایطی که آمریکا شرکت‌های همکار با ایران را تحریم می‌کند، ما باید در بخش‌های مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط همکاری‌ها را توسعه دهیم چراکه سهامداران بنگاه‌های کوچک و متوسط عمدتاً اروپایی هستند و منافعی در آمریکا ندارند که از طریق آنها مورد تحریم و فشار آمریکا قرار بگیرند.

رئیس اتاق ایران اظهار امیدواری کرد: پیشنهادی اتحادیه اروپا برای تداوم برجام، در راستای تأمین خدمات مردم ایران باشد و مردم ایران را از منابع آن بهره‌مند کند.

رئیس اتاق اقتصاد سوئیس نیز در این دیدار گفت: برای توسعه همکاری‌ها باید راه‌حل‌های عملی درباره مسائل پولی و بانکی در شرایط فشار آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم چراکه بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های اروپایی مربوط به آمریکاست و به همین دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا وضع می‌کند عملاً می‌تواند همکاری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

او اظهار کرد: پیشنهادهایی که برای همکاری با ایران ارائه می‌شود باید همراه با روش‌های قابل‌اجرا برای انجام مبادلات مالی باشد، چراکه اگر شرکت‌ها اگر از سوی خزانه‌داری آمریکا تحریم شوند توان مقابله ندارند.

رئیس اتاق اقتصاد سوئیس گفت: پیشنهاد کردیم در قالب کنسرسیوم مشترک از طریق اتاق‌های مشترک و با مدیریت اتاق ایران، راه‌کارهای انجام مبادلات مالی ایران و سوئیس بررسی شوند.

او ادامه داد: تشکیل نشست‌های منظم در خصوص مبادلات پولی و مالی و همچنین ارائه راهکارها و پیشنهادات حاصل شده به مقامات اجرایی دو کشور نیز از جمله کارهایی است که باید در دستور کار فعالان اقتصادی ایران و سوئیس قرار بگیرد.

در پایان، شافعی از رئیس اتاق اقتصاد سوئیس دعوت کرد تا در رأس هیاتی اقتصادی به ایران سفر کند که با استقبال طرف سوئیسی همراه بود و مقرر شده زمان این سفر به اطلاع اتاق ایران برسد.

در همین رابطه