رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج

سهم ناچیز کردستان از سرمایه‌گذاری دولتی

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان سهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک برگزار شد.

16 تیر 1397
کد خبر : 14238
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان سهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست گفت: به طور متوسط 70 درصد از بودجه کشور به شرکت‌های بزرگ دولتی اختصاص یافته است که سهم کردستان به دلیل سرمایه‌گذاری اندک بخش دولتی و عدم وجود شرکت‌های دولتی کمتر از دو هزارم درصد است.

سیدکمال حسینی اظهار کرد: سهم تولید ناخالص داخلی در استان با اینکه دو درصد از جمعیت کشور را داریم، 94 صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تصریح کرد: این مسئله در حالی است که تقریبا نسبت سهم بودجه به تولید ناخالص داخلی کشور به طور متوسط حدود 65 درصد است، به عبارتی به دلیل نظام بودجه‌ریزی سنتی کشور در سنوات گذشته، استان کردستان به طور متوسط از 66 درصد بودجه دولتی بی‌بهره بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین سهم استان کردستان از ارزش افزوده صنعتی کل کشور براساس آمار در سالیان اخیر حدود 17 صدم درصد است که این نشانگر سهم اندک و عقب ماندگی صنعتی این استان است.

حسینی خاطرنشان کرد: ما صنعتگران و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مدت‌هاست شرایط سخت و بحرانی کشوررا با تمام وجود حس و درک کرده‌ایم و زنگ‌ خطرها را در سطح استانی و ملی بارها به صدا درآورده‌ایم.

وی اذعان کرد: در بخش خصوصی باور داریم که در جنگ و جدال اقتصادی به سر می‌بریم و با تحمل و استقامت در این جنگ نقش‌آفرینی می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: اگر شفاف بگویم و از تعارفات بگذریم واقعا همواره در حق بخش صنعت به عنوان پایدارترین بخش اشتغال اجحاف شده است و در سال‌های گذشته بخش صنعت به کلی رها شده بود.

وی گفت: با شعارهای امیدوارکننده با تعاملات بین‌المللی و برنامه‌های برجام، بخش تولید و صنعت دوباره امیدوارانه جان گرفت و با این امیدها نفسی تازه کرد اما 5 سال است که به انتظار برآیند قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار  قرار دارد.

حسینی ادامه داد: صنایع کوچک می‌توانند هم فرصت و هم تهدید باشد چراکه با کوچکترین حمایت مثبت اوج می‌گیرد و با کوچکترین تهدید و محرک منفی به زانو در می‌آید.

وی اذعان کرد: با علم اینکه می‌دانیم ایجاد یک شغل جدید چند برابر بیشتر از حفظ و نگهداری شغل موجود هزینه‌بر است انتظار می‌رفت در موازات و قالب تسهیلات ارزان‌قیمت همچون طرح اشتغال پایدرا روستایی برنامه‌ای برای واحدهای صنایع کوچک داشته باشیم، چرا که تسهیلات این طرح 95 درصد صنایع کوچک را شامل نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: در شرایطی که کارآفرینان صنایع کوچک برای تامین مواد اولیه با ارز 4 هزار و 200 تومانی در صف‌های طولانی اندر خم یک کوچه هستند، دلالان و واسطه‌ها با استفاده از روابط و رانت عرصه را برای صنایع کوچک تنگ کرده‌اند.

وی افزود: امروز صنایع کوچک نیازمند قانون و مصوبه معافیت بیمه‌ای سهم کارفرمایان همانند ماده 103 و 80 است که متاسفانه در این شرایط بد اقتصادی این معافیت‌ها حذف شده و فشار پرداخت بیمه حدود 400 هزار تومان ماهیانه برای هر نفر به گردن کارفرما سنگینی می‌کند.

حسینی اضافه کرد: امید داشتیم قوانین جدید مالیاتی در شناسایی افرادی که فرار مالیاتی دارند و بدون شناسنامه فعالیت می‌کنند به کار برده شود و فشار بر روی تولیدکنندگان و صنایع کوچک کمتر شود اما متاسفانه هرسال به نسبت سال قبل عمده درآمد امور مالیاتی بر روی تولید کنندگان شناسنامه‌دار صنعتی هدف‌گذاری و تامین می‌شود.

طرح‌های مزیت‌دار در کردستان برای سرمایه‌گذاری به صنایع کوچک پیشنهاد شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: باید در خدمت کارآفرینان و مجموعه تولید باشیم. کردستان مدیران خوبی دارد و همه علاقه‌مند هستند که در خدمت بخش تولید باشند، اما شاید شرایط بر این مهم تاثیر گذاشته است که مشکلاتی در این بخش ایجاد شده است.

صادق نجفی اظهار کرد: کردستان با ظرفیت‌های زیادی مواجه است که باید براساس آنها سرمایه‌گذاری کرد لذا طرح‌های مزیت‌دار در کردستان شناسایی و برای سرمایه‌گذاری به صنایع کوچک پیشنهاد شود.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و هجمه‌های دشمنان در این حوزه اظهار کرد: امروز ماموریت و مسوولیت بخش دولت از همه جا بیشتر است. برای مقابله با دشمنان باید به صورت جهادی تلاش و در تمام زمینه‌ها با همدلی حرکت کنیم.

وی خطاب به بخش خصوصی گفت: دستگاه‌های اجرایی متولی این حوزه باید با تمام توان و وجود در خدمت مجموعه کارآفرینان باشند.

وی از تشکیل ستادی در همین راستا در سطح کشور و استان‌ها خبر داد و گفت: این ستاد تشکیل شده تا هر روز مورد به مورد مشکلات صنایع را رصد، بررسی و منتقل کند تا در سطح کشور پیگیری و برای رفع آن چاره اندیشی صورت بگیرد.

وی اذعان داشت: مدیران خوبی در استان وجود دارد که همه علاقه‌مند به کار هستند. استان کردستان می‌تواند از تهدیدات امروز به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد به عنوان ظرفیت و فرصتی برای پیشرفت استفاده کند.

وی با تاکید براینکه باید شرایط را آماده کنیم که این موقعیت را به یک فرصت تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: باید با توجه به آمایش و مزیت‌های استان مطالعات صورت بگیرد و  طرح‌هایی در حوزه صنایع کوچک به مرکز ارسال شود.

وی خطاب به مسوولان استان تصریح کرد: ظرف سه ماه باید اعلام کنید که براساس مطالعات در استان چه طرح‌های در حوزه صنایع کوچک می‌تواند پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه اولویت باید در مطالعات همین واحدهایی باشد که با مشکل روبرو هستند، گفت: یک واحد تولیدی مثل انسان زمان حیات دارد، نمی‌توانیم بگوئیم نباید بمیرد از این رو به دنبال طرح‌هایی باشید که دارای بازار باشند.

وی اذعان کرد: برنامه ما این است که سرانه صنعت استان را ظرف سه سال آینده به حد سرانه کشور برسانیم و در این راستا کارهای مطالعاتی با توجه به ظرفیت استان ضروری است.

وی اذعان کرد: ظرف یک ماه آینده در ستاد تصویب کشور یک جلسه اختصاصی برای کردستان برگزار و مشکلات این استان مخصوصا در مورد تهیه مواد اولیه واحدها و بانک‌ها بررسی شود.

وی تصریح کرد: بانک‌ها براساس قانون حق تعطیل کردن واحدهای تولیدی را ندارند این موارد باید به صورت جدی در استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه 1.5 میلیارد دلار برای واحدهای روستایی در نظر گرفته شده و حتی اگر کسی چک برگشتی دارد می‌تواند تسهیلات بگیرد، گفت: بانک‌ها نباید از این قانون سرپیچی کنند.

به گفته وی، واحدهای صنعتی اگر در روستا و یا حتی کنار روستاها باشند باید از تسهیلات 4 درصدی بهره‌مند شوند.

موضوعات :
در همین رابطه