رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

دبیرکل اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بوشهر

توجه به واحدهای صنعتی کوچک در دوران تحریم اجتناب‌ناپذیر است

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بوشهر، با اشاره به اینکه در وضعیت تحریم، واحدها کوچک صنعتی قدرت مانور بیشتری دارند، استفاده از ظرفیت آنها را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد.

17 تیر 1397
کد خبر : 14257
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به ضرورت تقویت بنگاه‌های کوچک اقتصادی، گفت: در دوران تحریم، به دلیل سنگ‌اندازی‌هایی که در کار شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود، واحدهای صنعتی کوچک از قدرت مانور بیشتری در عرصه‌های صادراتی برخوردار هستند و توجه به آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

علیرضا اشرف، در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بوشهر، افزود: سیاست حمایتی اروپا در حمایت از برجام نیز پررنگ‌تر شدن نقش واحدهای صنعتی کوچک است زیرا اثرپذیری بسیار کمتری از تحریم‌ها دارند و می‌توانند بدون اینکه تحریم‌های آمریکایی مانع باشد، به حوزه همکاری ایران و اروپا تبدیل شوند.

اشرف ادامه داد: در این زمینه، فعالیت‌هایی که از طریق بنادر بوشهر برای صادرات مصالح ساختمانی و تولیدات این صنعت به کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر و عمان انجام می‌شود نیز قابل‌توجه هستند و بدون اینکه مشکلی از تحریم‌ها متوجه آنها شود می‌توانند ادامه پیدا کنند.

او با اشاره به رکود بازار مصرف تولیدات صنعت ساختمان در داخل کشور، تصریح کرد: باید از ظرفیت صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌صورت قابل‌توجهی استفاده کرد.

دبیرکل اتاق ایران، در ادامه با استفاده از مسائلی که گه گاه درباره سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی اظهار می‌شود، گفت: از مجموع 45 هزار کارت بازرگانی صادر شده در کشور، 39 هزار کارت اعتباردار و 6 هزار کارت فاقد اعتبار ارزش است.

اشرف، افزود: کارت‌های بازرگانی مدارک هویتی و شناسایی فعالان اقتصادی است که هر فردی نمی‌تواند آنها را داشته باشد اما  مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که هر جا خطایی در بخش‌های دولتی از جمله سازمان مالیاتی رخ دهد آدرس اشتباهی آن به کارت‌های بازرگانی سوق می‌دهند.

او ادامه داد: در چنین بخش‌های تقویت ابزارهای نظارتی می‌تواند نقش تأثیرگذاری در کمک به اقتصاد کشور داشته باشد و این ابزارهای نظارتی چنانچه در تأمین ارز دولتی نیز به‌خوبی لحاظ شود زمینه سوءاستفاده بسیاری از تخلف‌های حوزه ارزی گرفته می‌شود.

 خصوصی‌سازی از فشار تحریم‌ها می‌کاهد

در ادامه معاون امور استان‌های اتاق ایران نیز گفت: با توجه به ضرر پذیری کمتر بخش خصوصی از تحریم‌ها، دولت باید با کاهش تصدی‌گری و سیاست‌گذاری در اقتصاد و حمایت از بخش خصوصی، تااندازه‌ای از فشار تحریم‌های تحمیلی بکاهد.

سید جواد زمانی افزود: دوران تحریم فرصت بسیار ارزشمندی است تا دولت تصدی‌گری را رها کرده و آن را به بخش خصوصی واگذار کند چراکه در دوران تحریم بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌های کوچک کمترین میزان ضرر و زیان ناشی از آن را متحمل می‌شود.

زمانی ادامه داد: اتاق ایران نیز برای کاهش ضربه‌های تحریم این آمادگی را دارد تا برای هر مساله راه‌حل مناسبی را در پیش گیرد.

زمانی اظهار کرد: البته این راه‌حل‌ها به‌طور مصداقی قابل مطرح شدن نیست و نکته مهم و مشترک در بین همه راه‌حل‌های تأثیرگذار در کاهش اثر تحریم‌ها آرامش، انسجام، وحدت و همدلی است.

 ثبت شرکت‌های بزرگ در محل فعالیت الزامی است

معاون امور استان‌های اتاق ایران ادامه داد: اتاق ایران با رایزنی‌هایی که با تیم اقتصادی مجلس شورای اسلامی آغاز کرده درصدد است تا ثبت شرکت‌های بزرگ در محل فعالیت آنها را الزامی کند.

به گفته زمانی هم‌اکنون محل ثبت بسیاری از شرکت‌های بزرگ تهران است اما فعالیت آنها در استانی غیر از تهران است و این شرایط باعث شده تا آثار زیان‌بار شرکت‌های بزرگ برای شهرستان‌ها باشد اما درآمد مالیاتی آنها به‌واسطه ثبت شرکت در تهران به‌حساب پایتخت واریز شود.

زمانی ادامه داد: دلیل اصلی ثبت شرکت‌های بزرگ در پایتخت این است که مدیران عامل آنها در تهران سکونت داشته و یا مالکیت آنها دولتی است که این دولتی بودن باعث شده تا وزارتخانه‌ها این شرکت‌ها را در سایه خود و در تهران به ثبت برسانند.

او گفت: این امر باعث شده تا اکنون درآمد اتاق تهران به‌تنهایی فراتر از درآمدهای سایر اتاق‌های استانی باشد.

  شرکت نمایشگاه‌های بوشهر ظرفیت منطقه‌ای شدن دارد

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به بیش از 100 سال سابقه فعالیت این اتاق، گفت: بازرگانی و تجاری بخش لاینفکی از نحوه امرارمعاش مردم بوشهر است و اتاق بوشهر نیز با داشتن 100 تشکل، فعالیت بسیار تأثیرگذاری در حوزه تشکل‌ها به‌ویژه در صنعت آبزیان و نخیلات دارد.

خورشید گزدرازی در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بوشهر افزود: اتاق بوشهر طرح‌های توسعه‌ای مناسبی برای 700 مترمربع زمینی که در اختیار دارد در نظر گرفته که بخشی از آن به احداث مکان برای استقرار تشکل‌های زیرمجموعه مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم اتاق بازرگانی ایران کمک کند تا زمینه اجرای این طرح مهم فراهم شود.

گزدرازی همچنین مرکز پژوهش‌های اتاق بوشهر را از جمله مراکز پویا و فعال این اتاق عنوان کرد که تاکنون اعتباری به آن تخصیص داده نشده و حمایت ویژه از آن ضروری است.

دبیرکل اتاق ایران پس برگزاری نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بوشهر، در بازدید از شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان، بر ضرورت پویایی و توسعه بیشتر ظرفیت‌های نمایشگاه بین‌المللی بوشهر تأکید کرد.

اشرف افزود: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر در اجرای طرح‌های توسعه تنها نباید از ظرفیت سهام‌دارانی مانند اتاق بازرگانی استفاده کند، بلکه می‌تواند بخشی از ظرفیت ردیف‌های اعتباری سازمان توسعه تجارت که برای توسعه و تجهیز شرکت‌های نمایشگاهی پیش‌بینی شده نیز بهره ببرد.

دبیر کل اتاق ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللی بوشهر به دلیل شرایط آب و هوایی شش ماه از سال فعالیت قابل‌توجهی ندارد باید مطالعه لازم برای چهارفصل کردن آن فراهم شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر نیز در این بازدید گفت: اتاق بازرگانی به‌عنوان دارنده 48 درصد از سهام این شرکت تاکنون با پرداخت 6 میلیارد تومان، نقش مؤثری در رونق آن داشته است.

مهرداد ابراهیمی افزود: این شرکت در تلاش است تا سالن نمایشگاه‌های خود را به مدرن‌ترین سالن نمایشگاهی در حوزه جنوب کشور تبدیل کند.

موضوعات :
در همین رابطه