رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تحلیل سی‌ان‌بی‌اسی در مورد اقتصاد ایران

چرا ایران نمی‌تواند برای نجات اقتصاد خود به نفت تکیه کند؟

طبق گفته معاون صندوق بین‌المللی پول، ایران باید در مرحله اول نگاهی به شرایط داخلی خود داشته باشد. از نظر او رشد آینده اقتصادی ایران تنها از طریق بخش‌های غیرنفتی حاصل خواهد شد.

07 خرداد 1395
کد خبر : 1436
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌اسی در تحلیلی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در شرایط جدید پرداخت. با توجه به لغو تحریم‌ها و در مقابل کاهش قیمت نفت، این تحلیل بر ضرورت استفاده از ظرفیت های داخلی اقتصاد ایران تاکید می کند. 

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌اسی، ایران به دنبال برداشته شدن تحریم‌های نفتی امیدهای بسیاری به صنعت نفت خود دارد. نفت می‌تواند ستون اصلی بازگشت به رفاه اقتصادی در این کشور باشد اما در این بین دیوید لیپتون معاون صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که این کشور هنوز با چالش‌های بسیاری مواجه است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از تحلیل‌گران اقتصادی، ایران دیگر نمی‌تواند برای دنبال کردن برنامه‌های اقتصادی خود به نفت به عنوان کالای اصلیِ صادراتی تکیه کند. نفت نمی‌تواند تنها منبع رشد اقتصادی برای آینده این کشور باشد.

البته با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی که علیه ایران اعمال شده بود، این کشور دوباره به فرصت‌های جدید اقتصادی دست یافته و می‌تواند دوباره خودش را در اقتصاد جهان مطرح کند.

ایران باید موانعی را از سر راه خود بردارد تا بتواند از فرصت پساتحریم نهایت استفاده را ببرد. تنها چیزی که می‌تواند ایران را به رشد اقتصادی پایدار برساند، اقتصاد غیرنفتی است.

از ماه ژانویه تا کنون که تحریم‌های نفتی علیه ایران برداشته شده، برخی از محدودیت‌های نظام بانکی و صنعتی ایران برطرف شده‌است اما نفت همچنان به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته می‌شود.

ایران یکی از کلیدی‌ترین اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) است که بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش تولید نفت خود را آغاز کرده و سعی دارد به سطح تولیدات پیش از دوران تحریم برسد. اما این افزایش تولید با کاهش تقاضا برای نفت و مازاد عرضه نفت در جهان همراه شده‌است.

به این ترتیب اکنون با کاهش شدید قیمت نفت، ایران نمی‌تواند برای دست یافتن به رشد اقتصادی تنها به نفت تکیه کند.

صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه تولید ناخالص داخلی ایران را 4 تا 5.5درصد برای سال 2016 برآورد کرد و آن را به افزایش تولید نفت نسبت داد. اما اکنون با توجه به تداوم کاهش قیمت نفت، صندوق بین‌المللی پول تأکید کرده‌است که ایران باید برای دست یافتن به افزایش رشد اقتصادی، بیشتر به قابلیت‌های داخلی خود توجه کند.

در واقع اگر ایران نتواند این گردش را در اقتصاد خود ایجاد کند نمی‌تواند نقش پررنگی به عنوان یک اقتصاد نوظهور در منطقه داشته باشد. در شرایطی که تقاضا از سوی چین کاهش یافته و قیمت کالاها در مسیری نزولی است، ایران حتماً باید رویکرد اقتصادی خود را تغییر بدهد.

طبق گفته معاون صندوق بین‌المللی پول، ایران باید در مرحله اول باید نگاهی به شرایط داخلی خود داشته باشد. از نظر او رشد آینده اقتصادی ایران تنها از طریق بخش‌های غیرنفتی حاصل خواهد شد.

به این ترتیب اگر مسئولان ایرانی نگاه کلان‌تری به وضعیت اقتصادی کشور خود داشته باشند و سرمایه‌ها را در بخش‌های مناسب‌تری جذب کنند می‌توانند به هدف خود که رشد اقتصادیِ بالاتر است، دست پیدا کنند.

در همین رابطه