رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای در دیدار با شافعی

سند کارنه‌تیر بدون توجه به تحریم‌های آمریکا اجرا می‌شود

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) که به ایران سفر کرده بر تعهد اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای به اجرای سند کارنه‌تیر فارغ از هر گونه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.

زینب صفری

خبرنگار
26 تیر 1397
کد خبر : 14393
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ایمبرتو دی پرتو دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) که به ایران سفر کرده است، صبح امروز با غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

شافعی در ابتدای این دیدار، با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران بیان کرد: این موقعیت خاص، شرایطی ایجاد کرده تا کشورهای بزرگ همسایه ما برای دسترسی به آب‌های آزاد، ایران را انتخاب کنند. بر همین اساس، ایران نقش حائز اهمیتی در اقتصاد منطقه ایفا می‌کند.

رئیس اتاق ایران ضمن ابزار خرسندی از عضویت ایران در کمیته اجرایی تیر، اظهار امیداوری کرد تا در دوران تحریم‌ها هم این عضویت همچنان پابرجا باشد.

او تأکید کرد: در دنیای امروز، حمل‌ونقل رگ حیاتی تجارت محسوب می‌شود و اثرات آن نه‌تنها در اقتصاد، بلکه در اجتماع هم قابل‌مشاهده است. بر همین اساس، توسعه اقتصادی و اجتماعی در گروی حمل‌ونقل است.

شافعی با بیان این موضوع که آینده اقتصاد منطقه در گروی این است که ایران بتواند نقش خود را به‌درستی ایفا کند، افزود: خوشبختانه از تجربه همکاری ایران با اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای، نتایج بسیار خوبی حاصل‌شده است. در همین راستا، اتاق ایران آمادگی خود را برای آموزش در سطح منطقه اعلام می‌کند تا بتواند تجربیات خود را برای دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

توسعه حمل‌ونقل در صدر برنامه‌های ششم توسعه ایران

به گفته شافعی، در برنامه ششم توسعه ایران که امسال اولین سال اجرای آن است، توجه ویژه‌ای به صنعت حمل‌ونقل شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این عرصه با هدف نوسازی ناوگان صورت خواهد گرفت. در همین زمینه، توسعه بنادر چابهار و بنادر شمالی و جنوبی در صدر برنامه‌های دولت قرار داد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: تاثیرات خروج آمریکا از برجام نه‌تنها بر فعالیت ایران، بلکه بر روی ادامه فعالیت کشورهای منطقه هم تاثیرات خود را خواهد داشت و این کشورها دچار آسیب‌ها خواهند داشت. امیدواریم با ضمانت‌های اجرایی که از سوی ایرو داده می‌شود، بتوانیم همکاری‌های خود را ادامه دهیم.

همکاری اتاق ایران با 65 کشور برای احیای جاده ابریشم

شافعی از اقدامات اتاق ایران در پروژه احیای جاده ابریشم خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی جاده ابریشم تشکیل شده است و 65 شرکت برای احیای جاده ابریشم، به این اتاق پیوسته‌اند. اتاق بازرگانی ایران هم به‌عنوان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی جاده ابریشم انتخاب شده و مطمئن هستیم با احیای این جاده، شاهد تأثیرگذاری‌های زیادی در دنیا خواهیم بود.

علیرضا اشرف دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم که در این نشست حضور داشت، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات مالی از سوی اتاق ایران، بیان کرد: در طول مدت همکاری اتاق ایران با ایرو، تلاش کردیم که مسائل مالی را به راحتی حل کرده و به تعهدمان در مقابل ایرو پایبند. متقابلاً در همین زمان هم همکاری خوبی از سوی ایرو با اتاق ایران انجام شد.

او با اشاره به محدودیت‌های بانکی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شده، به دبیرکل اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای پیشنهاد تخصیص اعتباراتی به ایران را داد تا بتواند از شرایط تحت فشاری که با آن مواجه است، گذر کند.

اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای خود را ملزم به اجرای سند کارنه‌تیر می‌داند

در ادامه، ایمبرتو دی پرتو دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) با اشاره به دیدارهای اخیر خود با مقامات ایرانی ازجمله دیدارهای انجام‌شده در وزارت امور خارجه، بیان کرد: باید به شما تبریک بگویم که متحد هستید و طی دیدارهایی هم که در این سفر با مقامات مختلف ایرانی داشتم، همگی یک قصد و هدف را دنبال می‌کنید.

به اعتقاد دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای، راز موفقیت صنایع در نزدیکی صاحبان صنایع با دولتمردانشان است.

او در ادامه بر ضرورت ادامه و تثبیت همکاری‌های میان ایران و ایرو تأکید کرد و گفت: آنچه که موجب تثبیت این همکاری‌ها می‌شود، سند کارنه‌تیر (TIR) است و علی‌رغم تحریم‌هایی که از سوی آمریکا بر ایران اعمال می‌شود، همچنان ما خودمان را ملزم به اجرایی کردن این سند می‌دانیم. دولت ایران هم به خوبی می‌داند که ایرو خود را متعهد به اجرای این سند می‌داند.

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر افزایش حجم تجارت از طریق کارنه‌تیر، تصریح کرد: 12 میلیارد یورو ضمانت اجرایی این قرارداد است و با روند افزایش حجم تجارت از طریق این سند، پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده، حجم تجارت از طریق کارنه‌تیر به 4 برابر رقم فعلی برسد.

ایران کانون حمل‌ونقل منطقه می‌شود

ایمبرتو دی پرتو در ادامه تو ضحیات خود بیان کرد: کشور عراق در آینده‌ای نزدیک به کنوانسیون تیر ملحق خواهد شد و با تحقق این موضوع ، پیش‌بینی می‌شود به‌طور بالقوه 1 میلیارد دلار جابجایی از طریق ایران و عراق صورت بگیرد. علاوه بر عراق، دو کشور عمان و قطر نیز قصد عضویت در این کنوانسیون را دارند.

به اعتقاد دی پرتو با توجه به تحولات اتفاق افتاده، ایران نقش رهبری را در منطقه ایفا می‌کند و در آینده به بزرگ‌ترین کاربر کارنه‌تیر تبدیل خواهد شد. دلیل این امر هم، موقعیت راهبردی ایران است که باعث می‌شود ایران کانون حمل‌ونقل منطقه شود.

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین خبر داد: سه‌چهارم جمعیت دنیا اعلام کرده‌اند که قصد دارند از سند کارنه‌تیر استفاده کنند و در این میان، با تثبیت و تضمین امنیت مسیرهای ارتباطی برای کشورهای طرف تجاری با ایران و کاهش هزینه‌های تجارت، ایران منتفع نهایی خواهد بود. ضمن اینکه فرصت‌های تجاری جدیدی هم برای ایران فراهم خواهد شد و همه این اتفاقات در دورانی می‌افتد که تحریم‌ها وجود دارد.

به اعتقاد دبیر کل ایرو، آینده صنعت حمل‌ونقل دنیا الکترونیک و ترکیبی خواهد بود و در این میان ایران پیشگام تبدیل اسناد به‌صورت الکترونیک است. بر همین اساس اولین قدم، توسعه کارنه‌تیر است که ایران و ترکیه ابتدا به‌صورت ازمایشی اجرا کردند و ایرو قصد گسترش این سیستم را در دیگر کشورها دارد.

دبیر کل ایرو تضمین داد که فارغ از هر گونه تحریم‌هایی که آمریکا بر ایران اعمال کند کنوانسیون تیر اجرا خواهد شد.

تلاش برای تبدیل ایران به کانون مرکزی دانش

ایمبرتو دی پرتو با اشاره به تجربه موفق ایران در زمینه پیاده‌سازی کارنه‌تیر و همچنین آموزش در زمینه ضوابط حمل‌ونقل کالاهای خطرناک از طریق جاده (ADR) بیان کرد: خوشحال هستیم که ایران قبل از اینکه به کنوانسیون تیر بپیوندد، اقدام به آموزش رانندگان خود در زمینه حمل‌ونقل کالاهای خطرناک کرد. بر اساس این تجربه، قصد ما این است که ایران علاوه بر اینکه کانون حمل‌ونقل شود، کانون مرکزی دانش هم باشد و این فرصت برای حضور دیگر کشورها در ایران با هدف آموزش فراهم شود.

دی پرتو که اظهار داشت تحت تأثیر سیستم کارنه‌تیر و دستاوردهای آن قرار گرفته است، تأکید کرد: حضور ایران در TIR، باعث ترغیب کشورهایی خواهد شد که هنوز به این کنوانسیون ملحق نشده‌اند. به ویژه کشورهای توسعه‌نیافته که حضور آن‌ها در کنوانسیون کارنه‌تیر برایشان مفید خواهد بود.

احیای جاده ابریشم، فرصت بسیار بزرگی برای همه کشورهاست

دی پرتو در تایید سخنان شافعی درباره ضرورت احیای جاده ابریشم و تاثیراتی که این احیای این جاده می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: با احیای این جاده، فرصت مغتنمی برای همه کشورها فراهم خواهد شد و در این میان دولت چین، نقش راهبردی ایفا می‌کند. این دولت معتقد است که در این پروژه جای شکست وجود ندارد.

دبیر کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای در توضیح راهکارهای دولت چین برای اجرای موفقیت‌آمیز احیای جاده ابریشم، گفت: دولت چین 10 اولویت برای اجرای موفق‌آمیز این طرح ابتکاری در نظر گرفته‌است که در صدر آن‌ها کارنه‌تیر قرار دارد. چون آن‌ها باور دارند تقویت زیرساخت‌ها به تنهایی برای اجرای این پروژه کافی نخواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه