رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دبیرکل «ایرو» در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سازوکار اجرای کارنه‌تیر در ایران در دوره تحریم پیش‌بینی شده است

ایمبرتو دی پرتو دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) می‌گوید: اگر کارنه‌تیر در ایران متوقف شود خلل جدی به حمل‌ونقل در منطقه وارد می‌شود. بنابراین راه‌‌کارهای لازم برای ادامه فعالیت کارنه‌تیر در زمان تحریم‌ها پیش‌بینی شده است.

شفق ضرغامی

خبرنگار
27 تیر 1397
کد خبر : 14398
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ایمبرتو دی پرتو دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) بیان کرد: اگر کارنه‌تیر در ایران متوقف شود خلل جدی به حمل‌ونقل در منطقه وارد می‌شود. بنابراین راه‌‌کارهای لازم برای ادامه فعالیت کارنه‌تیر در زمان تحریم‌ها پیش‌بینی شده است.

ایمبرتو دی پرتو دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) که به تهران سفر کرده در حاشیه دیدار روز سه‌شنبه خود با غلامحسین شافعی، به «پایگاه‌ خبری اتاق ایران» گفت: ظرفیت‌های صنعت حمل و نقل ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست و ایران این پتانسیل را دارد تا به دو کانون اصلی حمل‌ونقل و همچنین آموزش در منطقه تبدیل شود.

او دستاوردهای ایران در زمینه کارنه‌تیر و همچنین آموزش‌های صورت گرفته به رانندگان ایرانی را در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالاهای خطرناک (ADR) قابل‌تقدیر دانست و تأکید کرد که حضور ایران در کنوانسیون تیر می‌تواند باعث ترغیب دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای توسعه‌نیافته‌ای چون بنگلادش در این کنوانسیون شود.

بر اساس توافقنامه بین‌المللی «کارنه‌تیر» کشورهایی که به این عهدنامه می‌پیوندند باید موسسه‌ای را مسئول صدور مجوز (Carnet) کنند تا حمل‌ونقل بین کشوری با ارائه این مجوز، بدون انجام هیچ‌گونه تشریفاتی از گمرک‌های کشورهای در مسیر، انجام شود.

به‌موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون تیر در سال 1363، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان موسسه صادرکننده و ضامن کارنه تیر مشخص‌شده است.

ایمبرتو دی پرتو دبیر کل ایرو معتقد است که ایران می‌تواند با توسعه آموزش و منابعی که در اختیار دارد، بزرگ‌ترین کاربر کارنه‌تیر و انتقال‌دهنده دانش فنی کارنه‌تیر به دیگر کشورها باشد. در همین راستا او پیشنهاد می‌دهد تا ایران اقدام به تعلیم کارشناسانی چندزبانه کند.

دبیرکل ایرو می‌گوید: موقعیت خاص ایران و توجه به توسعه بندرهایی مانند چابهار در توسعه صنعت حمل‌ونقل ایران و همچنین کشورهای منطقه بسیار حائز اهمیت است؛ اما فارغ از اینکه چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود، باید برای توسعه تجارت در این مناطق، به شیوه‌های تسهیل حمل‌ونقل هم توجه داشت. برای نمونه اگر عبور کامیون‌ها از این بندر با وقفه همراه باشد، عملاً سرمایه‌گذاری بدون هدف صورت گرفته است. همان‌طور که می‌دانید هند هم به کنوانسیون تیر ملحق شده است و اولین بندری که برای حمل‌ونقل دریایی خود استفاده می‌کند، بندر چابهار است؛ بنابراین با توجه به اهمیت این بندر، باید دو بحث «سرمایه‌گذاری» و «فرآیند حمل‌ونقل» باهم موردتوجه قرار بگیرد.

 دی پرتو با اشاره به تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران از سوی آمریکا و تأثیراتی که می‌تواند این تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل منطقه ایجاد کند، می‌گوید: تحت تأثیر تحریم‌ها برخی شرکت‌های بیمه‌ای که با آمریکا ارتباط دارند، احتمال دارد امکان صدور بیمه‌نامه برای ایران را نداشته باشند. بر همین اساس، یکی از روش‌هایی که ما ایجاد کردیم امکان صدور بیمه‌نامه بر اساس کارنه‌تیر است. چون ما معتقد هستیم ایران آینده بسیار خوبی در زمینه کارنه‌تیر دارد، تلاش خواهیم کرد تا این توافقنامه‌ را گسترش دهیم. از طرفی معتقدیم اگر کارنه‌تیر در ایران متوقف شود خلل جدی به حمل‌ونقل در منطقه وارد می‌شود. بنابراین راه‌حل‌های پیشنهادی برای دوران تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.

او تاکید می‌کند: ایرو از طرف سازمان ملل مامور شده و کارنه‌تیر هم یک سند بین‌المللی است. اگر تنها بودیم قطعاً نمی‌توانستیم کاری از پیش ببریم، اما چون کارنه‌تیر یک تفاهم‌نامه بین‌المللی است ما تحت حمایت سازمان بین‌الملل می‌توانیم روند اجرای کارنه‌تیر را در کل دنیا دنبال کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه