رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد

سلب تصمیم‌گیری سازمان‌های منطقه‌ای در مدیریت آب، بزرگترین اشتباه ۲۰ سال گذشته

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تا ۲۰ سال گذشته که سازمان‌های منطقه‌ای مسئولیتی در مدیریت آب داشتند، تدبیر درستی بود.

28 تیر 1397
کد خبر : 14414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تا ۲۰ سال گذشته که سازمان‌های منطقه‌ای مسئولیتی در مدیریت آب داشتند، تدبیر درستی بود.

روستای کالشور و ده خطیب خراسان رضوی. عکس: تسنیم، محمد صفرپور.

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۰ سال قبل مدیریت اختیارات آب تدبیر درستی بود و تصمیم‌گیری در سازمان‌های منطقه‌ای مسئولیت داشتند ولی این مسئولیت را شکستیم و اختیارات را به استان‌ها و بعد از آن به شهرستان‌ها و نگاه‌های محلی تقلیل دادیم.

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با بیان اینکه در بحران پیش آمده آب همه ما مقصریم و هر یک به اندازه مسئولیت خود در بحران کم آبی پیش آمده مقصریم و نباید همه تقصیرها را به گردن وزارت نیرو انداخت، تصریح کرد:در شرایط فعلی نباید دنبال مقصر باشیم و باید راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی را پیدا کنیم. در مجلس، برای برنامه ششم توسعه یک‌ سری تکالیف را مشخص کردیم که احکام خوبی است و البته هزینه اجتماعی دارد. بنابراین همه با هم باید مشارکت کنیم تا از بحران پیش آمده خارج شویم.

 او تاکید کرد: در بحث صرفه‌جویی و مهندسی معکوس باید اشتباهات و عادت‌ها و حکم‌رانی غلطی که تا کنون وجود داشته است را دیگر تکرار نکنیم.

 اکبری همچنین به شیوه مدیریتی که 20 سال پیش روال بوده است اشاره کرد و گفت: «20 سال قبل مدیریت اختیارات آب تدبیر درستی بود و تصمیم‌گیری در سازمان‌های منطقه‌ای مسئولیت داشتند ولی این مسئولیت را شکستیم و اختیارات را به استان‌ها و بعد از آن به شهرستان‌ها و نگاه‌های محلی تقلیل دادیم. یعنی نگاه جامع و بالا به نگاه نقطه‌ای و محلی تقلیل یافته است. این از جمله اشتباهاتی است که انجام داده‌ایم و باید اصلاح شود.
بیش از 350 هزار چاه غیر مجاز در کشور
اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس هم در ادامه با اشاره به اتفاقات زیادی که در بروز بحران بی‌آبی در کشور ایجاد شده است به برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی و چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: نزدیک به 350 هزار چاه غیر مجاز داریم. در حال حاضر رابطه بین روان‌آب و بارندگی رابطه‌ای خطی نیست و اخیرا 11 درصد بارندگی کمتر شده است. همچنین 44 درصد روان‌آب به دلیل برداشت‌های غیر‌منطقی در مسیر کمتر شده است.

 او همچنین تاکید کرد: به دلیل برداشت‌های غیرعاقلانه‌ای که در مسیر انجام می‌شود و همه تالاب‌ها و سدها و رودخانه ها زیر 50 درصد آب دارند و اشتباهات مدیریتی زیاد بوده‌اند. بنابراین در حال حاضر باید سعی کنیم اشتباهات را تکرار نکنیم و با تعامل این بحران را رد کنیم.
برنامه ششم توسعه با محوریت آب و محیط زیست
البته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با اشاره به سایر تلاش مجلس برای بهبود مشکل آب در کشور تاکید دارد: شروع برنامه ششم با محوریت آب و محیط زیست است. در بخش 8 مشخص کرده است که دولت باید سالی 02/2 میلیارد تن متر مکعب آب را ذخیره کند. برنامه‌هایش هم مشخص است و باید جلوی چاه‌های غیرمجاز را بگیرد و چاه‌های مجاز را هوشمند کند و در بحث کشت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برود. بنابراین اگر همان مواردی که در قانون وجود دارد را اگر رعایت کند بخش اعظمی از مشکلات رفع می شود.

در همین رابطه