رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

TIR الکترونیک برای نخستین بار در ایران اجرا شد

رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید: پس از امضای آیین‌نامه اجرایی طرح الکترونیکی TIR در سال 94 بین گمرک و اتاق ایران، حالا سازمان گمرک توانسته است برای اولین بار در جهان پروژه TIR الکترونیک را با موفقیت پیاده‌سازی کند .

30 تیر 1397
کد خبر : 14435
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: پروژه تیر الکترونیک برای نخستین بار در دنیا توسط گمرک با موفقیت پیاده‌سازی شد.

فرود عسگری با بیان این مطلب افزود: پس از امضای آیین‌نامه اجرایی طرح الکترونیکی تیر با هدف تسهیل روند ترانزیت و کاهش خطرپذیری در سال ۱۳۹۴ توسط رئیس‌کل وقت گمرک و رئیس اتاق ایران مقرر شد کارنه تیر که به‌صورت کاغذی مبادله می‌شد به شکل الکترونیکی مورداستفاده قرار گیرد.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار در دنیا با توجه به زیرساخت‌هایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود پروژه کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد. انجام موفقیت‌آمیز پروژه مزبور باعث شد اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.

 عسگری افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همین‌طور فعالیت‌های صورت گرفته این امر توسعه پیدا کرد و گمرک جمهوری اسلامی توانست پروژه حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی تحت عنوان پروژه اسلوونی - ایران را برای نخستین بار تحت رویه تیر با موفقیت پیاده‌سازی کند.

 رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: ایران آمادگی دارد که پروژه کارنه تیر الکترونیکی را با سایر کشورهای جهان نیز اجرا نماید. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمامی کالاهایی که از طریق جاده در بین کشورها حمل می‌شود اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو) مسئولیت هماهنگی این کالاها را بر عهده دارد و سندی تحت عنوان کارنه تیر صادر و در اختیار رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای قرار می‌دهد. مسیرهایی که کامیون‌ها تردد می‌کنند با استفاده از این سند عملیات نقل‌وانتقال کالاها انجام می‌شود.

در همین رابطه