رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم تیرماه 1397

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد جهان، نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته میلادی، رکوردشکنی شرکت‌های آمازون و مایکروسافت، جریمه چند میلیارد دلاری گوگل از سوی اتحادیه اروپا و آمار متقاضیان مستمری بیکاری در آمریکا جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی در هفته گذشته بوده‌اند.

31 تیر 1397
کد خبر : 14460
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که گذشت اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

75 میلیارد تن

فائو: سالانه 75 میلیارد تن خاک زمین‌های قابل‌کشت جهان بر اثر فرسایش از بین می‌رود.

45 درصد

فائو: زنان 45 درصد از نیروی کار بخش کشاورزی را در کشورهای درحال‌توسعه تشکیل می‌دهند.

670 میلیارد دلار

بانک جهانی: هند برای تحقق هدف حذف کامل خودروهای غیربرقی از بازار خودروهای صفر این کشور در افق 2030 نیاز به 670 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

430 میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول: در صورت تشدید کشمکش‌های تعرفه‌ای کنونی، تولید ناخالص جهان در افق 2020 حدود 430 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

3.9 درصد

صندوق بین‌المللی پول: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 را 3.9 درصد پیش‌بینی می‌کنند که نسبت به پیش‌بینی قبلی هیچ تغییری نشان نمی‌دهد.

1.9 میلیارد فوت مکعب

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: در سال 2017 روزانه به‌طور متوسط 1.9 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی به‌صورت میعانات گازی از آمریکا صادر شده که 15 درصد از این رقم سهم چین بوده است.

98.5 میلیون بشکه

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: در سال 2017 روزانه به‌طور متوسط 98.5 میلیون بشکه انواع سوخت مایع (ازجمله سوخت‌های مبتنی بر نفت) در جهان مصرف شده است که انتظار می‌رود در سال جاری این رقم از مرز 100 میلیون بشکه در روز عبور کند.

400 میلیون دلار

رویترز: مدیرعامل شرکت آمریکایی معروف جنرال الکتریک اعلام کرد تعرفه‌های وارداتی چین بر کالاهای آمریکایی، دست‌کم 400 میلیون دلار هزینه به این شرکت تحمیل خواهد کرد.

1.1 میلیارد دلار

رویترز: شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل قراردادی به ارزش 1.1 میلیارد دلار با شرکت آمریکایی یونایتد ایرلاینز به امضا رسانده است.

800 میلیارد دلار

رویترز: در معاملات روز پنج‌شنبه بورس نیویورک ارزش بازار شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت برای اولین بار در تاریخ این شرکت از مرز 800 میلیارد دلار عبور کرد.

900 میلیارد دلار

رویترز: ارزش بازار شرکت آمازون، غول تجارت الکترونیک جهان، در معاملات روز چهارشنبه بورس نیویورک برای اولین بار از مرز 900 میلیارد دلار فراتر رفت، اما این رقم در پایان هفته مجدداً کاهش یافت و به 881 میلیارد دلار رسید. آمازون در مسیر تبدیل شدن به نخستین شرکت 1 تریلیون دلاری جهان، تنها شرکت 941 میلیارد دلاری اپل را پیش روی خود می‌بیند.

5.1 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا شرکت آمریکایی گوگل (زیرمجموعه هلدینگ آلفابت) را به دلیل عدم رعایت قوانین آنتی‌تراست، 5.1 میلیارد دلار (4.3 میلیارد یورو) جریمه کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

2.4 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه چین در 5 ماه نخست سال جاری میلادی 2.4 میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های منطقه سیلیکون ولی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

207 هزار نفر

بلومبرگ: آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که در هفته گذشته میلادی تعداد متقاضیان مستمری بیکاری در این کشور به 207 هزار نفر رسیده است که کمترین میزان آن در 49 سال اخیر محسوب می‌شود.

3.4 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای آمریکا، 3.4 میلیارد دلار از سهام خود در هلدینگ برکشایر هاتاوی را به بنیادهای خیریه واگذار کرد. بافت 87 ساله که عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار قرن بیستم را یدک می‌کشد و اکنون نیز سومین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته نیز مجموعاً بیش از 30 میلیارد دلار از ثروت خود را صرف امور خیریه کرده بود.

4.5 درصد

فدرال رزرو سنت لوئیس: نرخ بهره وام مسکن 30 ساله در آمریکا طی هفته گذشته به‌طور متوسط 4.5 درصد بوده است.

86.8 درصد

یورو استات: نسبت بدهی‌های دولت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای منطقه یورو، در پایان سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با افزایشی 0.1 درصدی نسبت به دوره قبل، به 86.8 درصد رسیده است.

80 درصد

یورو استات: در سال 2017 بیش از 80 درصد از فارغ‌التحصیلان تازه در کشورهای اتحادیه اروپا جذب بازار کار شده‌اند.

4.9 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: در سال گذشته میلادی 4.9 درصد از نیروی کار آمریکا بیش از یک شغل داشته‌اند.

2.9 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: شاخص تورم آمریکا در دوره 12 ماهه منتهی به 30 ژوئن (9 تیر) امسال 2.9 درصد نسبت به دوره مشابه قبلی افزایش یافته است.

در همین رابطه