رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

میانگین تولید چاه‌های نفت ایران چقدر است؟

یک مقام مسئول در وزارت نفت می‌گوید: میانگین تولید چاه‌های نفت کشور روزانه ۱۵۵۰ بشکه است و افزایش تولید نفت با احیای چاه‌های کم‌بازده پیگیری خواهد شد که نسبت به تولید از چاه جدیدی به‌صرفه‌تر است.

10 مهر 1402
کد خبر : 14468
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز در میدان‌های مشترک، گفت: با اشاره به اینکه میانگین تولید چاه‌های نفتی کشور روزانه ۱۵۵۰ بشکه است گفت: با احیای چاه‌های کم‌بازده در سال‌های آتی تولید نفت افزایش خواهد یافت.

به گزارش وزارت نفت، علی براتی صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ مهرماه) در رویداد ملی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی، افزود: بیش از دو سال است که شرکت ملی نفت ایران طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی کشور را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی پیش می‌برد و تاکنون چند چاه برای کار به این شرکت‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هزینه افزایش تولید یک بشکه نفت در میدان‌های جدید بیش از هزار دلار است، درحالی‌که در این طرح با هزینه‌های بسیار کمتر برداشت از چاه‌های مرده و کم‌بازده را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود تأسیسات فرآورش و انتقال در جوار چاه‌های کم‌بازده نفتی گفت: به‌محض افزایش تولید در این چاه‌ها، این افزایش تولید بدون فوت وقت در داخل مصرف یا صادر می‌شود.

معاون مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز در میدان‌های مشترک، مزیت دیگر طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی در ایران را توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و دانش فنی بومی در صنعت نفت دانست و اظهار کرد: سال‌ها است که فناوری در مراکز علمی داخلی تولید می‌شود و در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و به‌صورت عملی وارد صنعت نفت نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، این طرح فرصتی استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

براتی به هزینه‌های شرکت‌های بهره‌برداری برای افزایش تولید در شرکت ملی نفت ایران اشاره و اذعان کرد: بسیاری از طرح‌های احیای چاه‌های نفتی دکل‌محور نیست و این یعنی هزینه کمتر در تولید.

وی اظهار کرد: امروزه شرکت‌های بزرگ نفتی جهان گروه‌ها و شرکت‌های مختص ازدیاد برداشت دارند و ما در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.

موضوعات :
در همین رابطه