«بابک عابدین» رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: «مصرف سرانه بیش از 44 میلیارد متر مربع لیبل نشان از سودآوری این بخش دارد و از سوی دیگر میزان واردات لیبل گواه این است که سرمایهگذاری در این بخش از خروج ارز جلوگیری کرده و سبب کارآفرینی خواهد شد.»
وی افزود: «هدف از این گردهمایی محافظت از برندهای داخلی و تأمین بستهبندیهای مورد نیاز آنان و توسعه برندها با امکانات وسیعتر است و قصد داریم با تکنولوژیهای جدید به این سمت برویم که با دسترسی به دیتابیس برندها، نیازهای آنان را در مواقع نیاز تأمین کنیم.»
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران یادآور شد: «همه این نیازها سبب شد که نخستین سمینار تخصصی لیبل در سال 2011 در اتاق ایران برگزار شود که انگیزههای خوبی برای حضور در محافل جهانی ایجاد کرد و تصمیم گرفته شد پس از سمینار، هیأت تجاری ایران در نمایشگاه جهانی لیبل حضور یابد و البته استقبال خوبی نیز از این حضور شد.»
عابدین تصریح کرد: «پس از ورود ماشینآلات جدید نگرانیهایی در خصوص امکان سرمایهگذاری اشتباه و یا نبود دانش لازم در استفاده از ماشینآلات ایجاد شد و به همین منظور مقرر شد از بدنه صنعت لیبل، کارگروهی ایجاد شده و چالشها و موانع را رصد کرده و با تحقیق، توسعه و همبستگی قدمهای مؤثری برای پیشرفت بهینه این صنعت بردارد.»
وی با اشاره به برنامههای آتی این اتحادیه، عنوان کرد: «آمادگی برای برگزاری دومین همایش لیبل در تاریخ 26 مرداد ماه با حضور شرکتهای بینالمللی معتبر، اعزام هیأتی به نمایشگاه لیبل اکسپو در شیکاگو آمریکا و امضای تفاهمنامه با آکادمی لیبل از اصلیترین برنامههای ما است.»
«احمدی» مسؤول کارگروه لیبل اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران نیز ایجاد فضای مناسبتر برای کسبوکار لیبل که اکنون کاستیهای فراوان دارد، تجزیهوتحلیل بازار، برگزاری جلسات هماندیشی با تولیدکنندگان لیبل، تعامل با نهادهای دولتی مرتبط از جمله وزارت ارشاد و گمرک و .. را از اهداف این کارگروه عنوان کرد.
وی نبود اطلاعات و آمار درست در این صنعت را عامل نبود بالانس در سرمایهگذاریها دانست و گفت: «از 5 سال پیش، بیش از 50 دستگاه قدیمی و ارزان قیمت وارد کشور شد که پاسخگوی 70 درصد نیاز کشور بود، اما اکنون کمیت کار بالا رفته و متأسفانه در طول 3 سال گذشته، شاهد رکود و رخوت در بازار لیبل کشور بودیم و در این شرایط قیمتها نه تنها ثابت ماند، بلکه در برخی موارد برای امکان رقابت ناچار به کاهش قیمتها نیز شدیم و این مسأله به جدیترین دغدغه این صنعت بدل شده است.»
احمدی توضیح داد: «البته هدف ما فشار بر قشر مصرفکننده نیست، اما موضوع این ست که اکنون میزان سودآوری صنعت، رغبت برانگیز نیست، بنابراین میتوان با کار کارشناسی، قیمتهای مصوبی را اعلام کرد تا کسی زیر قیمت تعیین شده، نفروشد.»
مسؤول کارگروه لیبل اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران ادامه داد: «در بخش سرمایهگذاری نیز باید هوشمندانه عمل شود و باید متوجه بود که بدون نگاه به بازار خارج از کشور، به عدم تعادل در مصرف خواهیم رسید.»
«امیر کاووسی» نیز بیان کرد: «سمینارها باید به محل تبادل اطلاعات و محل رویارویی فعالان بخشهای مختلف این صنعت تبدیل شود و کارگروههای آموزشی نیز باید در کنار آنها برگزار شود.»
وی اعلام کرد: «اکنون فشار رقابتی فراوانی به تولیدکنندگان داخلی وارد آمده است و رقبای جدیای مانند هند، ترکیه و... وجود دارند و یکی از اهداف برگزاری دومین سمینار تخصصی لیبل ارائه یک روند به روز از بازار شناوریست که با آن روبهرو هستیم و امیدوار هستیم با افزایش تعامل و هماندیشی بتوانیم گامهای مؤثری در این صنعت برداریم.»