رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه ورود هیات تجاری اوکراین

سهم 0.2درصدی اوکراین از تجارت ایران

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تراز تجاری ایران نسبت به اوکراین از سال 85 تا کنون همواره منفی بوده‌است.

09 خرداد 1395
کد خبر : 1473
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هرچند اوکراین در مرزهای خود درگیر جنگ و جدل با روسیه است اما تلاش می‌کند به فعالیت‌های اقتصادی و روابط تجاری خود با دیگر کشورها از جمله ایران ادامه بدهد. از طرفی برای ایران و بسیاری از دیگر کشورها روسیه بازار بزرگ‌تر و پرسودتری به شمار می‌آید و به همین خاطر اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای اوکراین به سراغ روسیه بروند و درگیر حواشی جنگ این دو کشور نشوند. به هر حال اوکراین دست از تلاش بر نداشته و به رابطه خود با ایران ادامه داده‌است. امروز نیز نشست تخصصی کشاورزی اوکراین در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد شد به همین بهانه پایگاه خبری اتاق ایران نگاهی به روابط تجاری ایران و اوکراین و حجم صادرات و وادارت این دو کشور داشته‌است.

آمار به دست آمده از صادرات و واردات ایران و اوکراین نشان می‌دهد، ارزش مجموع واردات ایران از اوکراین در سال 1394 برابر با 159 میلیون و 651 هزار دلار بوده‌است. این در حالی است که مجموع صادرات ایران به اوکراین در این سال در مجموع برابر با 17 میلیون و 908 هزار دلار بوده‌است. نگاهی مختصر به این دو عدد به خوبی نشان می‌دهد که توازنی بین صادرات و واردات بین دو کشور وجود ندارد. در حقیقت تراز تجاری ایران نسبت به اوکراین منفی است. آمار نشان می‌دهد تراز تجاری ایران و اوکراین از سال 85 تا کنون همواره منفی بوده‌است.

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد حجم کل تجارت ایران در سال 94 برابر با 84میلیارد دلار بوده‌است که با توجه به این آمار تنها 177میلیون دلار از آن با کشور اوکراین صورت گرفته‌است. به این ترتیب حجم معاملات تجاری ایران با اوکراین در برابر حجم معاملات تجاری ایران با جهان تنها 0.2درصد است. واضح است که سهم این کشور در برابر سهم بیش از 10درصدی چین، بسیار ناچیز است.

آمار رسمی نشان می‌دهد اصلی‌ترین کالایی که ایران از اوکراین وارد کرده، روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب بوده‌است. طبق این آمار، ایران در سال 94 بیش از 52میلیون دلار یا تقریباً یک‌سوم از واردات خود از اوکراین را به روغن دانه آفتابگردان و زعفران کاذب اختصاص داده‌است. ذرت دامی دومین محصولی است که در سال 94 از اوکراین به ایران وارد شده‌است. ارزش واردات این کالا نیز بیش از 28میلیون دلار بوده‌است. لوبیای سویا، خطوط راه‌آهن از چدن و جو به استثنای ذرت نیز در ردیف سوم تا پنجم واردات ایران از اوکراین قرار گرفته‌است.

در مقابل نیز مهم‌ترین محصولی که از ایران به اوکراین صادر شده، انگور خشک‌کرده بوده که در سال 94 به ارزش شش میلیون و 635 هزار دلار از ایران به اوکراین صادر شده‌است. سایر داروهای خرده‌فروشی، پسته‌ها با پوست تازه و خشک، خرمای کبکاب تازه یا خشک‌کرده و انگور بی‌دانه خشک‌کرده در ردیف دوم تا پنجم محصولات صادراتی ایران به اوکراین قرار دارد. به این ترتیب کشمکش تیزابی، پسته، انواع دارو و خرما مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به اوکراین هستند.

در همین رابطه