رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست روز خبرنگار تاکید کرد

نقش اثرگذار فعالان رسانه در تدوین نقشه راه اقتصادی کشور

نشست رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت «روز خبرنگار» صبح امروز برگزار و در این نشست بر همراهی خبرنگاران و فعالان رسانه در تدوین نقشه راه اقتصادی کشور تأکید شد.

16 مرداد 1397
کد خبر : 14751
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی سخنانی در نشست گرامیداشت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز گفت: برگزاری این نشست، فرصتی است برای ادای احترام از سوی فعالان بخش خصوصی به همه خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران حوزه اقتصادی که با نگاه جامع خود چراغ راه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در مسیر توسعه کشور هستند.

شافعی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه اقتصادی، به‌‌رغم تأکیداتی که از سوی مقام معظم رهبری هم شده، نداشتن نقشه راه است تا بتوانیم بر اساس این نقشه به اهداف خود برسیم.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران در وضعیت کنونی اقتصادی کشور، ابزارهایی مانند نرخ ارز، نرخ تسهیلات بانکی، بیمه و... وجود دارند تا ما را به اهدافمان برسانند. اما متأسفانه برعکس عمل می‌کنیم و شاهدیم که ابزارها به اهداف تبدیل می‌شوند. متأسفانه شاهدیم که نقدینگی به سمت هدایت از بخش‌های غیر مولد  جذب‌شده و بخش‌های مولد اقتصادی تحت‌فشار هستند. درحالی‌که اگر نتوانیم مسیر را برای بخش‌های مولد اقتصادی هموار کنیم، وضعیت اقتصادی کشور از شرایط فعلی بدتر هم خواهد شد.

حل مشکلات اقتصادی موجود در گروی تشکیل نهاد فرا قوه‌ای

شافعی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مطالعه‌ای تطبیقی که از سوی اتاق ایران صورت گرفته، گفت: بر اساس این مطالعه معتقدیم که تنها راه نجات اقتصاد کشور، تشکیل نهادی فرا قوه‌ای است تا این نهاد بتواند افسار اقتصاد را در دست بگیرد و به سمت مطلوب هدایت کند؛ موضوعی که بارها از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید شده، اما مانند دیگر مسائل توجهی به اجرایی شدن آن نمی‌شود.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به ضروت حضور اتاق ایران در مجامع بین‌المللی به‌خصوص پس از برجام، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف حضور اتاق ایران در مجامع بین‌المللی، توسعه دیپلماسی سیاسی و تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور است که هرچند در مقایسه با اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها عقب هستیم، اما حرکت‌های بسیار خوبی در همین راستا انجام شده است. برای نمونه در حال حاضر اتاق ایران به همراه 65 کشور دیگر در اتاق بازرگانی جاده ابریشم عضویت دارد و به عنوان نایب رئیس این اتاق فعالیت می‌کند.

ضرورت توجه به‌قاعده گذاری در اقتصاد کشور

رئیس اتاق ایران با اشاره به فقدان قواعد مشخص در اقتصاد کشور و ریشه‌ای بودن این مشکل گفت: به خاطر دارم در سال 1374 در جایی سخنرانی درباره صادرات غیرنفتی داشتم و بی‌اغراق می‌گویم که اگر بخواهم این روزها درباره همین موضوع سخنرانی کنم، با تغییراتی جزئی مسائلی را خواهم گفت که در آن سال به آن‌ها اشاره شد.

شافعی با تأکید بر ضرورت قاعده گذاری در اقتصاد کشور، افزود: متأسفانه روند فعلی به این شکل است که برای مسئله‌ای، تصمیمات مقطعی گرفته می‌شود که ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه دهد، اما در آینده بحران‌آفرین خواهد شد.

او با اشاره به سیاست جدید ارزی که به تازگی از سوی بانک مرکزی اعلام شده، گفت: تصمیمات گرفته‌ شده و سیاست‌های ابلاغ‌شده همان است که طی چند ماه گذشته از سوی اتاق ایران به تاکید در نامه‌نگاری‌های متعدد از دولت خواسته شد اما دولت پس از اتلاف منابع در نهایت به مسیری بازگشت که از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده بود.

شافعی افزود: برای نمونه در خصوص سپرده‌گذاری ارزی و اعطای سود به سپرده‌گذاران که عموماً مردم عادی هستند، 2 سال و نیم قبل این پیشنهاد را مطرح کردیم. پیشنهاد ما این بود که ارزهایی که مردم در خانه نگهداری می‌کنند از طریق سیستم بانکی جمع‌آوری شود و به آن‌ها سود 4.5 درصد پرداخت شود. سپس این ارز با هدف ورود به حوزه‌های مولد اقتصاد با سود 6 درصد در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار گیرد. اما امروز شاهدیم که باگذشت زمان طولانی و اتلاف فراوان منابع، طرح سپرده‌گذاری ارزی قرار است اجرا شود.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: تلاش‌های بسیاری از سوی اتاق ایران برای ارائه پیشنهاد‌ها و حل مسائل موجود ارائه می‌شود، اما متأسفانه گاهی گوش شنوایی برای شنیدن این پیشنهاد‌ها وجود ندارد.

شافعی در پایان سخنان خود با تایید سخنان یکی از خبرنگاران حاضر در نشست گفت: متأسفانه یکی از ایرادهای اساسی بخش خصوصی، عدم انسجام است. در حال حاضر تشکل‌های مختلفی تشکیل‌شده‌اند که با یکدیگر همخوانی ندارند و همین ناهمخوانی درروند تصمیم‌گیری از سوی مسئولان خلل ایجاد می‌کند.

نقش خبرنگاران درروند تصمیم‌گیری‌ها انکار نشدنی است

در ادامه این نشست، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران با اشار به نقش خبرنگاران در بهبود تصمیم‌گیری‌ها و همچنین اصلاح سیاست‌ها گفت: ما خود را ملزم و متعهد به بهبود مستمر فرآیندها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌دانیم و نقطه‌نظرات شما خبرنگاران حتما می‌تواند در بهبود عملکرد اتاق تاثیرگذار باشد.

 او تاکید کرد: موضوعات در اتاق ایران با عمق بیشتری بررسی می‌شود و تعاملات خبرنگاران با اعضای هیات رئیسه اتاق می‌تواند در پیگیری مهم‌ترین موضوعات روز و تاثیرگذار نقش موثری داشته باشد.

سلاح‌ورزی گفت: متاسفانه گاهی مسائل مخاطب‌پسند در رسانه‌ها مطرح می‌شود و خبرنگاران حتی در مهم‌ترین جلساتی که در اتاق ایران با حضور مقامات دولتی برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند.

نایب رئیس اتاق ایران از خبرنگاران خواست به موضوعات اساسی مطرح شده در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 توجه بیشتری داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه