رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست فعالان بخش خصوصی و مسئولان صندوق تشریح شد

حمایت صندوق ضمانت صادرات از روابط تجاری ایران و عمان

فعالان اقتصادی حوزه عمان برای آشنایی با خدمات صندوق ضمانت صادرات و بهره مندی از آن در اتاق ایران گرده هم آمدند.

20 مرداد 1397
کد خبر : 14770
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در نشست فعالان بخش خصوصی با مسئولان صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اهمیت تجارت با عمان گفت: با برگزاری جلسات متعدد با بخش‌های مختلف، به دنبال فراهم آوردن شرایط مناسب تجارت آسان با عمان هستیم و معتقدیم صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات و بانک های عامل با حمایت‌های مالی و ارائه ضمانت‌نامه‌ها وبیمه‌نامه‌ها به عنوان سه ضلع مثلث تسهیل توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، نقش ویژه‌ای دارند.

محسن ضرابی گفت: در شرایط کنونی که ارتباطات بانکی کشور با محدودیت مواجه است، پس از امضای تفاهمنامه بین صندوق ضمانت صادرات ایران و عمان، شرایط بهره مندی فعالان اقتصادی از خدمات این صندوق در بحث ضمانت نامه و ارائه بیمه نامه ها فراهم شده و در صورت قطع روابط بانکی، این صندوق ها می توانند در انی دو حوزه به فعالان اقتصادی خدمات ارائه کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان با کشور های مختلف دنیا ارتباطات سیاسی و تجاری خوبی دارد و تفاهمنامه های مهمی با آن‌ها امضا کرده است.

ضرابی گفت: حمایت بیمه‌ای از صادرات مجدد کالاهای ایرانی در خاک عمان، اعتبارسنجی طرف خارجی، ارائه ضمانت جهت دریافت اعتبار خریدار و حمایت از پروژه های صادراتی برای سرمایه گذاران عمانی در ایران را، از جمله توافقات با صندوق ضمانت صادرات است. در حوزه گردشگری هم چگونگی برخورداری از خدمات این صندوق در حال رایزنی است.

محسن ضرابی ضمن تقدیر از همراهی مسئولان صندوق توسعه ملی و صندوق ضمانت صادرات گفت: در صورت اجرایی شدن این توافقات، بدون شک در آینده نزدیک شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور خواهیم بود.

خدمات صندوق ضمانت صادرات

عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور گفت: در حال حاضر برخی بازارها از جمله عمان که ارتباط نزدیکتری با ما دارند از اهمیت بالاتری برخوردارند چرا که بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس اگر چه زیر ساخت‌های بهتری دارند اما قابل اعتماد نیستند.

شهرآیینی ضمن تقدیر از اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان برای به نتیجه رسیدن تفاهمنامه صندوق‌های ضمانت صادرات دو طرف گفت: صادرکنندگان در ارتباط با این صندوق، هم از تسهیلات بالایی برخوردار می شوند و هم متحمل هزینه کمتری هستند ضمن اینکه بانک‌های عامل هم در صورت ارائه ضمانت‌نامه‌های این صندوق راحت‌تر تسهیلات خود را پرداخت می کنند.

شهرآیینی گفت: در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار پوشش‌های ارائه شده این صندوق در قالب ضمانت نامه و بیمه نامه اعتبار صادراتی بوده است و سال گذشته نیز حجم پوشش های جدید صندوق به 1.9 میلیارد دلار رسید.

 عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات همچنین با اشاره به سیاست جدید هیئت وزیران گفت: به صندوق اجازه داده شده برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری در کشور به سرمایه گذاران خارجی پروژه‌های صادرات محور داخلی نیز خدمات ارایه شود که خدمات ضمانت نامه ای و بیمه ای متناسب با طرح های توجیهی هر پروژه ارائه خواهد شد.

 شهرآیینی یکی از خدمات بزرگ این صندوق به صادرکنندگان را اعتبار سنجی خریداران دانست و گفت این صندوق به اطلاعات ۴۰۰ میلیون شرکت در جهان دسترسی دارد که صادر کنندگان می توانند از این صندوق فارغ از بحث بیمه و ضمانت، به عنوان بازوی مدیریت ریسک بهره مند شوند.

وی افزود بر اساس مصوبه هئیت وزیران، صندوق مجاز است نسبت به پوشش ریسک نوسانات ارزی اقدام کند و صادرکنندگان می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

 در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی حوزه عمان به طرح سوالات خود و نحوه برخورداری از ضمانت نامه و بیمه نامه های صندوق ضمانت صادرات پرداختند.

در همین رابطه