رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت و بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، به نظرات بخش خصوصی توجه کنند

محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است اینکه دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند بازار ثانویه را به رسمیت بشناسند و در این بازارها حضور داشته باشند، حاکی از تدبیر مثبت این دو نهاد و بسیار امیدوارکننده است. بااین‌حال بهتر است به‌جای اینکه قصد کنترل رفتار اقتصادی مردم را داشته باشیم، تصمیم‌های ما خطاهای موجود را رفع کند.

20 مرداد 1397
کد خبر : 14796
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 بسته جدید ارزی دولت باهدف کنترل بازار هفته گذشته از سوی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی رونمایی شد. محدود کردن ارز دولتی به کالاهای اساسی و دارو، به رسمیت شناختن نرخ آزاد ارز، بازگشت صرافی‌ها به عرصه مبادلات ارزی و حذف سهمیه دولتی برای ارز مسافری، حذف محدودیت در ورود ارز و طلا به کشور و امکان افتتاح حساب ارزی توسط بانک مرکزی ازجمله مهم‌ترین سیاست‌های جدید بانک مرکزی است که فعالان بخش خصوصی معتقدند از مدت‌ها پیش باید اجرا می‌شد.

برخی معتقدند سیاست تدوین‌شده برای کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش است و بدون درنظر گرفتن برخی مؤلفه‌های اساسی این احتمال وجود دارد که سیاست جدید ارزی دولت به سرنوشت سیاست‌های قبلی دچار شود.

محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق ایران، اما اجرای این سیاست را امیدوارکننده تلقی می‌کند. او به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: اینکه دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند بازار ثانویه را به رسمیت بشناسند و در این بازارها حضور داشته باشند، حاکی از تدبیر مثبت این دو نهاد بوده و بسیار امیدوارکننده است.

انصاری در عین حال تأکید می‌کند: با این‌حال بهتر است به‌جای اینکه قصد کنترل رفتار اقتصادی مردم را داشته باشیم، تصمیم‌های ما خطاهای موجود را رفع و مسیر را برای فعالان و سازندگان اقتصادی کشور هموار کند.

به اعتقاد عضو هیات رئیسه اتاق ایران راه‌اندازی سامانه نیما و مکلف کردن واردکنندگان و صادرکنندگان به ثبت اطلاعات خود در این سامانه، مصداقی از ایجاد بروکراسی برای فعالان اقتصادی است که آنان را در عمل محدود می‌کند.

انصاری پیشنهاد می‌دهد: بهتر است در سامانه نیما تنها مراودات صورت گرفته ثبت شوند. ضمن اینکه به‌جای ارائه لیست کالاهای مجاز در این سامانه، بهتر است کالاهای غیرمجاز معرفی شود و به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که راه‌های ایجاد حذف خطاها نیز فراهم شود.

به گفته انصاری قاچاق حجم زیادی از مواد سوختی به خارج از کشور، ورود کالای قاچاق به کشور، خروج ارز از کشور، سوء استفاده از ارزان دولتی و خروج آن از کشور احتمالاتی است که ممکن است همچنان اتفاق بیفتد و این‌ موضوعات مغایر با تصمیم‌هایی است که از سوی دولت اتخاذ شده است.

 بر همین اساس، او پیشنهاد می‌دهد: بازبینی تعرفه‌ها از سوی دولت نقش حائز اهمیتی در کاهش ورود کالای قاچاق به کشور دارد و همچنین با انجام این کار می‌توان مانع جابجایی بخش قابل‌توجهی از ارز شد که خارج از کنترل است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید می‌کند: به هر حال باید نگاه کنترلی بر رفتار مردم در اقتصاد را حذف کرد. از صادرکننده حمایت کرد و با کنترل بی‌جا دست و پای صادرکنندگان را نبندیم. ضمن اینکه جلوی واردات قاچاق را بگیریم.

انصاری با اشاره به تغییر نکردن قیمت کالاهای اساسی تا فروردین‌ماه 98 در بسته جدید ارزی، تصریح می‌کند: در صورت حمایت از صادرات با تدوین مشوق‌های صادراتی و جلوگیری از واردات قاچاق، می‌توانیم شاهد بازگشت آرامش به بازار و ثبات باشیم. البته در این میان مناسبات بین‌المللی اثرگذار است و امیدواریم که تنگناهای بیرونی با تصمیم درست دولت کاهش یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید می‌کند: این قابلیت وجود دارد که نرخ ارز کنترل شود. انتظار داریم همانطور که در نهایت به پیشنهادهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عمل شد، دولت و بانک مرکزی مابقی سیاست‌های خود را هم با اتاق ایران هماهنگ و نظرات بخش خصوصی را هم دخیل کنند.

در همین رابطه