رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

تأکید معاون بین الملل اتاق ایران بر ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل و لجستیک

جزئیات نشست اقتصادی ایران و اوکراین با محوریت کشاورزی

فعالان اقتصادی ایرانی و اوکراینی برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در زمینه کشاورزی، در اتاق ایران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

الهام گوهریان

خبرنگار
09 خرداد 1395
کد خبر : 1488
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فعالان اقتصادی ایرانی و اوکراینی برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در زمینه کشاورزی، در اتاق ایران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

نشست فعالان اقتصادی ایران و اوکراین در بخش کشاورزی. عکس: اشکان روزرخ

در نشست امروز، فرهاد شریف، معاون بین‌الملل اتاق ایران، با بیان اینکه تاکنون هیات های متفاوتی از اوکراین به اتاق ایران آمده اند، گفت: موضوعات مختلفی میان دو کشور مطرح شده اما با رفع موانع  است که  می‌توان فرصت‌های کسب و کار میان دو طرف را توسعه بخشید.

شریف  از تعرفه های گمرکی و غیر گمرکی و موانع نقل و انتقال پول به عنوان مشکلات توسعه روابط دو کشور یاد کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین بر لزوم ایجاد تسهیلات لازم برای ویزا و اقامت فعالان اقتصادی ایران و اوکراین تأکید کرد.

شریف  ایجاد زیرساخت حمل و نقل و لجستیک میان دو کشور را از نکات کلیدی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ما در ایران به دنیال این هستیم که زیرساخت های ریلی و سایر بخش‌های حمل و نقل را در منطقه توسعه دهیم و به مرکزی لجستیکی برای حمل و نقل کالا تبدیل شویم. به همین دلیل می‌خواهیم اتصال به کشورهای CIS از طریق اوکراین را دنبال می‌کنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران اضافه کرد: علاوه بر مذاکرات در زمینه توسعه کسب و کار، برای توسعه روابط به طور فزاینده، باید به حوزه حمل و نقل و لجستیک توجه کنیم تا اینکه فعالان اقتصادی در دو طرف بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

در ادامه نشست سرگی بوردیلیاک سفیر اوکراین در ایران، پیام وزیر امور خارجه اوکراین خطاب به رئیس اتاق ایران را به زبان فارسی قرائت کرد.

سفیر اوکراین در پیام وزیر امور خارجه این کشور بر ادامه همکاری ها در سطحی تازه و قابل قبول تأکید کرد و گفت: اوکراین آماده به اشتراک گذاری پیشرفت های تکنولوژیکی خود با ایران است. وی سرمایه گذاری دو طرفه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به مشکلات نقل و انتقالات پول در تبادلات مالی دو کشور، گفت: زمینه های نقل و انتقال و روابط بانکی را فراهم خواهیم کرد.

در ادامه این نشست اقتصادی، ویکتوریا استرو مو، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان خرسون اوکراین، در سخنانی کوتاه با بیان اینکه اوکراین همواره تمایل خود را برای همکاری با ایران نشان داده است و حال نیز با هیئتی بزرگ به اتاق ایران آمده است، گفت: امیدوارم دو طرف بتوانند در این دیدار شرکای خود را پیدا کنند و به اهداف مورد نظر خود برسند.

استرو مو که در رأس هیئتی 24 نفره به اتاق ایران آمده بود، افزود: اوکراین می تواند حمل و نقل دریایی و زمینی میان دو کشور را بهبود ببخشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان خرسون اوکراین همچنین بر لزوم وجود سرمایه گذاری و کار مشترک میان دو کشور تأکید کرد و تحقق این امر را بسیار مهم و همچنین قابل عملیاتی شدن دانست.

در ادامه، چند تن از فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه های خود پیرامون همکاری های دو جانبه پرداختند.

مجید قدیری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در سخنانی گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و با توجه به ظرفیت های تولید غلات در اوکراین، دو کشور می توانند زمینه های تولید مشترک در زمینه خوراک دام و طیور را بررسی کنند.

وی همچنین تولید برند مشترک توسط ایران و اوکراین، تأسیس شرکت مشترک برای تولید و کشت فراسرزمینی در اوکراین و همچنین بررسی زمینه های همکاری در خصوص جو، ذرت و کنجاله آفتابگردان را مرود توجه قرار داد.

بالا بودن هزینه حمل و نقل میان اوکراین و ایران نیز از مورادی بود که توسط یکی از حاضران به عنوان عاملی بازدارنده در توسعه همکاری ها عنوان شد.

پس از این دیدار، نشست رو در روی فعالان اقتصادی برای بررسی زمینه های همکاری برگزار شد.

در همین رابطه