شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

دهمین جلسه شورای راهبردی گردشگری سلامت برگزار شد

جلال‌پور:‌ از ظرفیت گردشگری سلامت برای تحریم‌ناپذیر کردن کشور استفاده شود

دهمین جلسه شورای راهبردی گردشگری سلامت با حضور رییس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اکو، مقامات ارشد وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، شورای راهبردی گردشگری سلامت، وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی، مدیرکل اتاق های اسلامی، دبیرکل، و نایب رییس کمیته ملی ایرانی اتاق اکو در محل اتاق ایران برگزار شد.

09 خرداد 1395
کد خبر : 1497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن جلالپور، رییس پارلمان بخش خصوصی کشور ضمن تاکید بر نقش اتاق ایران در تحکیم روابط مستمر و پایدار با جهان در شرایط پس از برجام و اینکه گردشگری سلامت از ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در این زمینه است، اظهار داشت: با استفاده از این چنین ظرفیت‌های داخلی و خارجی و فرصت‌های موجود می‌توان جنبه تحریم ناپذیری کشور را تقویت کرد.

وی انسجام بخش خصوصی به منظور پشتیبانی کشور را از وظایف اتاق ایران برشمرد و تاکید کرد: درحال حاضر یکی از برنامه های پارلمان بخش خصوصی، موضوع گردشگری سلامت است. این بحث طی دهه‌های گذشته یکی از محورهای همکاری بین کشورهای مختلف جهان قرار گرفته و ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در بحث پزشکی از یک طرف و گردشگری از سوی دیگر دارد، می‌تواند از این راه ضمن ارائه خدمت درآمدها ارزی خود را افزایش دهد.

جلالپور تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از موارد قابل ذکر در هیات‌های پذیرشی به اتاق ایران در دوره اخیر، بحث گردشگری بوده است. می‌توان از ظرفیت هیات‌های اعزامی و پذیرشی نیز در این زمینه کمک گرفت.

رییس اتاق ایران با اشاره به اجلاس D8 که قرار است در تاریخ 4-3 دسامبر 2016 در ایران برگزار شود، اظهار داشت: می توان از حضور کشورهای اسلامی در این رویداد و همچنین دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو که از برنامه های اتاق ایران در سال جاری است، استفاده و در حاشیه آن موضوع گردشگری سلامت را پیگیری کرد.

جلالپور در پایان اظهارات خود بر عملیاتی فکر کردن و یافتن راه کارهای مناسب و مطلوب به منظور ارتقای جایگاه ایران از نظر گردشگری سلامت در سطح بین المللی، تا کید کرد.  

در ادامه محمد پناهی، دبیر شورای گردشگری سلامت گزارشی از آخرین وضعیت صدور گواهینامه حرفه ای گردشگری سلامت از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و همچنین گزارش آخرین وضعیت برنامه آموزشی گردشگری سلامت (ویژه پزشکان مسئول فنی سلامت) توسط وزارت بهداشت را ارائه کرد.

دبیر شورای گردشگری سلامت همچنین از تاسیس رپارتمان پذیرش بیماران بین المللس در پی تعامل با وزارت بهداشت خبر داد. گفتنی است، تاسیس صندوق حمایت از توسعه گردشگری از دیگر اقدامات این شورا بوده که توسط انجمن گردشگری سلامت مورد پیگیری قرار گرفته است.

در ادامه محمدرضا کرباسی، مدیر کل اتاق های اسلامی گزارشی اجمالی از دستاوردهای ج.ا. ایران در چهار کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شده بود به جلسه ارائه داد.

وی ضمن اشاره به وضعیت فعلی گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در ایران و برگزاری چهار دوره کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در نوامبر 2010 ،دسامبر 2011 و 2012 ، و نوامبر 2013 در مشهد مقدس به میزبانی اتاق ایران و با همکاری بیمارستان رضوی، سازمان میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمن خدمات بین الملل سلامت ایران و وزارت امور خارجه، اظهار داشت: این نشست‌ها دستاوردهای ملی و بین‌المللی متعددی برای ایران به دنبال داشته است.

دبیرکل کمیته ملی ایرانی اتاق اکو برگزاری دو جلسه هماهنگی گردشگری سلامت کشورهای عضو  اکو با حضور کشورهای عضو و برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در جمهوری اسلامی ایران، همچنین تاسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به میزبانی اتاق ایران و گنجانده شدن نام ایران در اسناد سازمان همکاری اسلامی (OIC) به عنوان دبیرخانه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و ایجاد پایگاه داده های گردشگری سلامت کشورهای اسلامی (HICOIC) را از جمله مهمترین نتایج ملموس این کنفرانس ها برشمرد.

کرباسی افزود: همفکری و هم اندیشی با سایر کشورهای اسلامی در ایجاد بیمه مشترک کشورهای اسلامی، فراهم آمدن مقدمات تدوین استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستانیOIC ،  افزایش 30 درصدی ورود گردشگر سلامت به کشورمان طی چند سال گذشته، مطرح شدن جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت بین کشورهای اسلامی، و توسعه پیوند اطبا و بیمارستان های خصوصی کشور با اتاق بازرگانی ایران برای تجاری سازی خدمات مربوطه از دیگر دستاوردهای این نشست ها بوده است.

حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه، اجلاس D8 و اجلاس گردشگری سلامت اکو را فرصت مناسبی برای طرح جدی ویزای نوع T دانست و تصریح کرد: تقویت اطلاع رسانی از فرصت ها و امکانات داخلی در زمینه گردشگری سلامت و تمرکز بیشتر بر پزشکان ایران مقیم خارجی همچنین سفرای کشورمان در کشورهای منطقه و جهان از پیشنهادات ایران به منظور تقویت این بحث بود.

شایان ذکر است، با توجه به تاکید جلالپور بر عملیاتی کردن برنامه های این شورا در سال جاری، مقرر شد ضمن تشکیل کمیته ای، برنامه کاری و نقشه راه این شورا طراحی شده و از نشست آینده شورا، وظایف هر وزارتخانه و نهاد، مشخص و به همراه زمانبندی آن ارائه شود.

در همین رابطه