رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگوی این اتاق

بهره‌وری بخش کشاورزی نسبت به میزان مصرف آب پایین است

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید حجم عمده‌ای از اقتصاد و مصرف آب استان در بخش کشاورزی است اما بهره‌وری این بخش پایین است.

29 مرداد 1397
کد خبر : 14983
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی نقش بهره‌وری در کشاورزی در محل اتاق کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست با تاکید بر ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع نظارت بر اجرای قوانین، افزود: بخش کشاورزی با وجود مصرف حدود ۹۳ درصد آب، تنها 24 درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین 32 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده عدم بهره‌وری در این بخش است.

 سیدمهدی طبیب زاده ادامه داد: بخش دولتی و غیردولتی کشاورزی با هم همراه هستند و تشکل های قوی و علاقمند در این حوزه وجود دارند که می توان کار اساسی در راستای بهره‌وری انجام گیرد.

تاکید بر تجهیز تمامی چاه ها به کنتور حجمی هوشمند

سرپرست استانداری کرمان در این نشست با انتقاد از انجام نشدن اقدامات عملی برای کاهش مصرف آب، بیان کرد: انجام فعالیت های لازم در حوزه اختیارات استان باید در اولویت قرار گیرد.

محمدجواد فدائی با اشاره به نتایج اجرای طرح همیاران آب در استان افزود: تغییر نحوه پرداخت یارانه که در این جلسه پیشنهاد شد در حد اختیارات استان نیست و مجلس شورای اسلامی باید در این موضوع ورود کرده و تصمیمات نهایی را اعلام کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه از مجموع 34 هزار حلقه چاه در سطح استان فقط 4 هزار حلقه آن مجهز به کنتور حجمی هوشمند است که این یک ایراد بزرگ و عدم مدیریت صحیح محسوب می شود. متولیان مربوطه باید بدانند برای تجهیز چاه‌ ها به کنتور حجمی، نیازی به مصوبه نیست.

فدائی با تاکید بر استفاده مناسب از منابع مالی برای اجرای سیستم آبیاری نوین و ترویج این شیوه در بین کشاورزان، بیان کرد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی، کشت گلخانه‌ای در باغ های موجود نیاز به هیچ مجوزی ندارد و سازمان جهاد کشاورزی موظف به موافقت با آن است تا از این فرصت به بهترین نحو در استان استفاده شود.

استاندار کرمان افزود: واقعی کردن قیمت و ارزش آب و استفاده بهینه از آن ضروری است. پیشنهاد شده اخذ حق‌النظاره از چاه‌های کشاورزی مجددا برقرار و لیکن باید مشخص شود که این افزایش چگونه هزینه شود تا بر مسائل مربوط به آب استان تاثیر مثبت داشته باشد.

 فدائی از ایجاد تشکل های اجتماعی برای تسهیل‌گری و فرهنگ‌سازی در مصرف صحیح منابع آبی خبر داد و دستگاه‌های اجرایی استان را موظف به همکاری با این تشکل ها کرد.

سهم اشتغال کشاورزی کرمان حدود دو برابر میانگین کشور است

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: ۳۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و ۲۸۵ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان وجود دارد. میانگین سهم اشتغال بخش کشاورزی در ایران ۱۸ درصد و در کرمان ۳۴.۱ درصد است.

عباس سعیدی افزود: استان کرمان در سطح زیرکشت و تولید پسته، خرما، آرتمیا، گردو، کرک و محصولات جالیزی رتبه اول کشور را دارد، ضمن اینکه رتبه سوم مرکبات، رتبه دوم کنجد و ذرت دانه‌ای و  رتبه چهارم تولید بادام و زعفران را نیز به خود اختصاص داده است.

وی طرح تجمیع مدیریت فنی واحدهای تولیدی کشاورزی، طرح همیاران آب، طرح مدیریت کشت محصولات اساسی زراعی و باغی بر پایه بازار و طرح ارتقاء بهره وری اقتصادی آب و اجرای الگوی کاشت را از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی شمال استان در راستای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد.

 سعیدی با تاکید بر لزوم رعایت و اجرای مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب در استان کرمان گفت: طرح سیماب (سیستم مرجع آموزش و بهره‌وری) در اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان در حال اجراست که نتایج خوبی داشته و ۱۳۰۰ هکتار از باغات استان تحت مدیریت این طرح در آمده است.

گفتنی است در این نشست استادان، فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی، نمایندگان برخی تشکل ها و مدیران دستگاه های دولتی استان، رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان و نمایندگان مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد، شهربابک، زرند و کوهبنان، بافت، رابر و ارزوئیه و زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه