رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست ماهانه کمیسیون صنایع اتاق ایران تأکید شد

ضرورت افزایش سهم نقش بخش خصوصی در شوراهای مشورتی

افزایش سهم نقش بخش خصوصی در شوراهای مشورتی، بررسی تبعات ناشی از ممنوع شدن برخی کالاهای صادراتی و ارائه نقطه نظرات فعالان اقتصادی در خصوص سیاست جدید ارزی از مهم‌ترین مباحثی بود که در تازه‌ترین نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح و بررسی شد.

30 مرداد 1397
کد خبر : 14996
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
افزایش سهم نقش بخش خصوصی در شوراهای مشورتی، بررسی تبعات ناشی از ممنوع شدن برخی کالاهای صادراتی و ارائه نقطه نظرات فعالان اقتصادی در خصوص سیاست جدید ارزی از مهم‌ترین مباحثی بود که در تازه‌ترین نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح و بررسی شد.

نشست کمیسیون های تخصصی اتاق ایران 2

بررسی مشکلات صنایع بالادستی و پایین‌دستی در حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، آلومینیم، مس، روی و سرب از مهم‌ترین مسائلی بود که به گفته ابوالفضل روغنی گلپایگانی در نشست مردادماه کمیسیون صنایع اتاق ایران بررسی و نتایج حاصل از آن به هیات رئیسه اتاق ایران گزارش شد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: بررسی تصمیمات غیر کارشناسی دولت در خصوص صادرات و جلوگیری از صادرات برخی از محصولات مانند لبنیات، کاغذ و برق و... مهم‌ترین موضوعی بود که در نشست این ماه به آن پرداخته شد.

به اعتقاد روغنی گلپایگانی حفظ بازارهای صادراتی از ایجاد این بازارها سخت‌تر و نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی است و با از دست دادن بازارهای هدف محال است که بتوان مجدد سهمی در بازارها به دست آورد. بر همین اساس اتخاذ تصمیم‌های غیرکارشناسی می‌تواند به واحدهای صنعتی ضربات مهلک و زیانباری وارد ‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران از مطالعه کارشناسی شده این کمیسیون بر روی بسته جدید ارزی دولت خبر داد و گفت: با اینکه اعضای کمیسیون صنایع تولیدکننده هستند و قاعدتا باید طرفدار ارز آزاد باشند، اما معتقدیم که حتی کالاهای گروه اول باید حذف شوند و منابع ملی نباید به صورت تخصیص ارز دولتی به کالاها اختصاص پیدا کنند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تأکید بر مدیریت تخصیص ارز دولتی گفت: پیشنهاد مشخص کمیسیون صنایع این بوده که برای آن دسته از کالاهایی که ارز 4200 تومانی می‌گیرند، نحوه تخصیص ارز، آزادانه محاسبه شود و مابه‌التفاوت بر اساس ساختاری که باید ایجاد شود به دهک‌های پایین که نیاز دارند، ارائه شود.

به گفته روغنی گلپایگانی هرچند با ایجاد تورم ناشی از تک‌نرخی شدن یا افزایش نرخ ارز شرایط اقتصادی سختی برای کشور ایجاد می‌شود، اما باید از الآن مدیریت صورت بگیرد تا بتوانیم از دوران تحریم‌ها به نحو مطلوب عبور کنیم.

افزایش سهم نقش بخش خصوصی تا 30 درصد همراه با قدرت رای دادن در شوراهای مشورتی که خارج از اتاق ایران برگزار می‌شود، از دیگر موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران بر تحقق آن تأکید داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه