رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست معاون بین‌الملل اتاق ایران با هیات تجاری ولگاگراد مطرح شد

ولگاگراد، دروازه ورود ایران به بازارهای روسیه

هیاتی تجاری از ولگاگراد روسیه با هدف توسعه روابط تجاری میان ایران و این منطقه صبح روز یک‌شنبه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق ایران و روسیه، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و نمایندگانی از انجمن‌های ارگانیک، صنایع غذایی، سازندگان تجهیزات نفتی و کشاورزی دیدار کردند.

30 مرداد 1397
کد خبر : 15016
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یک‌شنبه میزبان معاون استاندار و فرماندار استان ولگاگراد روسیه بود که همراه با هیاتی بلندپایه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق ایران و روسیه، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و نمایندگانی از انجمن‌های ارگانیک، صنایع غذایی، سازندگان تجهیزات نفتی و کشاورزی ایران دیدار کردند.

رئیس کمیته صنعت و تجارت استان ولگاگراد، رئیس کمیته کشاورزی این استان و رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران از دیگر حاضران روسی در این نشست بودند.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست گفت: رابطه تجاری ایران و ولگاگراد از سابقه طولانی برخوردار است و اقتصاد این استان در زمینه کشاورزی و دام‌پروری مکمل اقتصاد ایران است. در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بتوان مبادلات کالایی را افزایش داد.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران حجم مبادلات ایران و ولگاگراد در سال 2017 ، 64میلیون دلار بوده است و ایران طی سال‌های طولانی بخش قابل‌توجهی از آبزیان این منطقه را تأمین کرده است. این در حالی است که در همین مدت میزان صادرات ولگاگراد به ایران با کاهش همراه بوده و این استان اقدام به واردکردن میگوی ایرانی از ویتنام کرده است.

کرباسی تاکید کرد: ظرفیت‌های تولیدی مواد غذایی در ایران بسیار گسترده است و امکان صادرات این محصولات به بازارهای مختلف ازجمله ولگاگراد وجود دارد. علاوه بر این ایران می‌تواند گوشت مرغ به ولگاگراد صادر و در مقابل از این استان گوشت گوسفند و گاو وارد کند.

به اعتقاد معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضروری است تا فدراسیون روسیه زمینه بارگیری و ترخیص کالاهای ایرانی را از 22 منطقه در روسیه فراهم کند تا به این وسیله سرعت نقل‌وانتقال میان ایران و ولگاگراد بالا رود.

نبود پرواز مستقیم میان ایران و استان ولگاگراد و همچنین عدم امکانات مناسب زیرساختی برای تبادل کالا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح شد و او پیشنهاد داد تا مسیر حمل‌ونقل دریایی که به‌مراتب ارزان‌تر است جایگزین راه‌های ارتباطی فعلی میان ایران و استان ولگاگراد شود.

به گفته کرباسی یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که می‌تواند برای حمل‌ونقل دریایی از سوی مقامات موردتوجه قرار بگیرد، دریای خزر است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین از آمادگی کامل ایران برای صادرات انواع مواد غذایی و دیگر مایحتاج مورد نیاز ولگراد به این استان خبر داد.

کرباسی همچنین خواستار تسهیل روابط بانکی میان ایران و استان ولگاگراد روسیه شد که با استقبال معاون فرماندار ولگاگراد روبرو شد.

ولادمیر شکراین روسیه تاکید کرد که این استان خواهان تداوم همکاری با کشور ایران به‌خصوص مناطق شمالی ایران است.

به گفته این مقام روسی قرار است تا طی جلسه‌ای که ماه‌های آینده میان مقامات روسی و مجلس ایران برگزار می‌شود، تصمیمات حائز اهمیتی باهدف بهبود روابط تجاری ایران و روسیه گرفته شود.

ولگاگراد دروازه ورود به بازارهای روسیه

به اعتقاد محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هرچند حجم روابط تجاری ایران و استان ولگاگراد قابل دفاع نیست، اما پتانسیل این استان برای افزایش تجارت میان ایران با روسیه بسیار مناسب است و ولگاگراد می‌تواند دروازه ورود ایران به بازارهای روسیه باشد.

لاهوتی تاکید کرد: مشکلاتی که مانع تقویت تجارت دو طرف می‌شود، از جمله روابط بانکی و نحوه نقل و انتقالات مالی و حمل و نقل باید حل شود. ضمن اینکه باید سرعت نقل و انتقال کالا میان ایران و ولگاگراد افزایش یاید و مقامات دو طرف کاهش تعرفه‌ها را در خصوص کالاهای صادراتی اعمال کنند.

او یشنهاد داد تا کمیته‌ای مشترک میان ایران و منطقه ولگاگراد با هدف بررسی کالاهای موردنیاز طرفین و نحوه مبادله این کالاها تشکیل شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین خطاب به هیات روسی گفت: استانداردهای مورد نظر کشور شما به‌خصوص درزمینه کشاورزی و مواد غذایی باید به صورتی باشد که امکان صادرات و واردات را توأمان فراهم کند.

امکانات برای توسعه روابط تجاری ایران و ولگاگراد فراهم است

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق ایران و روسیه نیز در این نشست با اشاره به اهمیت روابط تجاری ایران و ولگاگراد تأکید کرد: ایران و ولگاگراد از توانمندی‌های حائز اهمیتی برخوردار هستند و در حال حاضر امکانات زیرساختی برای توسعه روابط دو طرف فراهم است.

به گفته رئیس اتاق ایران و روسیه، روزانه 15 واگن چوب از روسیه وارد کشور می‌شود و علاوه بر این در دیگر صنایع به‌ویژه کشاورزی فرصت‌های خوبی برای همکاری میان ایران و ولگاگراد وجود دارد و محصولات این استان مانند روغن گندم یا دانه‌های روغنی می‌توانند به‌عنوان مواد اولیه در تولید محصولات ایرانی مورداستفاده قرار بگیرند.

تیزهوش تابان در پایان صحبت‌های خود از برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی منطقه دریای خزر به میزبانی ولگاگراد خبر داد.

حمایت مالی از پروژه‌های مشترک میان ایران و روسیه و تقویت همکاری میان دو کشور در دوران تحریم‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست از سوی فعالان اقتصادی ایرانی و روسی مطرح و بررسی شد.

 

در همین رابطه