رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

درخواست وزیر جهادکشاورزی از وزیر صنعت

ممنوعیت صادرات شیر خشک را لغو کنید

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی در مکاتبه با وزیر صنعت، خواستار لغو ممنوعیت صادرات شیر خشک شده است.

04 شهریور 1397
کد خبر : 15062
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صنعت و گمرک، خواستار لغو ممنوعیت صادرات شیر خشک شده است، گفت: این ممنوعیت ممکن است موجب قاچاق شود.

سیداحمد مقدسی با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام همچنان ادامه دارد، اما حجم آن بسیار کاهش یافته است، اظهار داشت: کارخانجات لبنی در حال حاضر خود محصول دامداران را خریداری می‌کنند و محصول مازاد چندانی وجود ندارد. 

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات شیر خشک از سوی وزارت صنعت، افزود: ما خواستار لغو این ممنوعیت هستیم و وزیر جهاد کشاورزی نیز در همین راستا، به وزیر صنعت و گمرک نامه نوشته و خواستار لغو آن شده است. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: ممنوعیت واردات شیر خشک یکی از ابزارهایی است که صنایع لبنی می‌تواند وزارت جهاد و تولیدکنندگان را کنترل کند؛ چراکه این امر موجب انباشت محصول در داخل و کاهش قیمت شیر خواهد شد.

مقدسی تأکید کرد: همچنین احتمال قاچاق این محصول به خارج از کشور وجود دارد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دامداران از نرخ اعلام شده برای شیرخام (۱۵۷۰ تومان) رضایت کافی ندارند، گفت: این قیمت موردنظر وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان نبوده و وزیر صنعت این قیمت را بدون امضای وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است. 

به گفته این فعال بخش خصوصی، هم‌اکنون قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران ۱۷۵۹ تومان است و ابلاغیه بدون امضای وزیر جهاد کشاورزی وجاهت ندارد. 

مقدسی درباره وضعیت بازار نهاده‌ها نیز افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم ذرت با کرایه حمل حدود ۱۲۸۰ تا ۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا حدود ۲۶۸۰ تومان است؛ ضمن اینکه نهاده‌های مذکور با ارز دولتی وارد می‌شوند.

در همین رابطه