رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بندرعباس

محصولات هرمزگان می‌تواند جایگاه خوبی در بازار هنگ‌کنگ داشته باشد

محمدامین صباغی زاده، رئیس اتاق بندرعباس می گوید محصولات استان هرمزگان با توجه به نوع و کیفیتی که دارند می توانند جایگاه بسیار خوبی را در بازار هنگ کنگ به خود اختصاص دهند.

05 شهریور 1397
کد خبر : 15077
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در حاشیه سفر هیات اعزامی به هنگ کنگ اظهار داشت: از استان هرمزگان به عنوان ایران کوچک و دروازه اقتصادی کشور یاد می شود. این استان دارای ظرفیت های مهم و طلایی در بخش های صنعتی، کشاورزی، شیلات، تجاری، گردشگری و خدمات است که می توان با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این ظرفیت های بزرگ در جهت اشتغال و سرمایه گذاری استفاده کرد.

محمدامین صباغی زاده افزود: این استان دروازه ورودی ایران است و استانی با موقعیت استراتژیک برای ایران بشمار می‌رود که امنیت اقتصادی و دریایی کشور از طریق این استان تامین‌ می‌شود و مستقیما از سیاست‌های ملی و دولت متأثر می‎شود.

صباغی زاده بیان داشت: همچنین استان با تکیه بر موقعیت استراتژیک و برخورداری از مزیت‌های فراوان و کارکردهای مختلف ملی و فراملی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، توریستی، نظامی، نفتی و همچنین زیربناها و زیرساخت‌های بزرگ و کوچک مانند بنادر چند منظوره، مناطق آزاد تجاری و صنعتی قشم و کیش، مناطق ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، کشتی سازی و پارسیان، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، حمل و نقلی، وجود ذخایر دریایی و استقرار صنایع بزرگ و کوچک از جمله کشتی سازی، فولاد، آلومینیوم، سیمان، پالایشگاه‌های نفت و گاز موقعیت ویژه‌ای را در بین استان‌های کشور دارد.

وی تاکید کرد: هنگ کنگ که از سوی اتاق ایران به عنوان کشور معین اتاق بندرعباس معرفی شده دارای ظرفیت های متعددی است که این سفر نیز با هدف آشنایی با ظرفیت های این کشور صورت گرفته است سرکنسول ایران در هنگ کنگ مطرح کرد: 60 درصد ترافیک کالایی چین از طریق هنگ کنگ است.

40 درصد تجارت خارجی ایران از طریق چین صورت می گیرد

سرکنسول ایران در هنگ کنگ گفت: 60 درصد از ترافیک کالایی چین از هنگ کنگ صورت می گیرد، در این کشور ظرفیت های متعددی برای تجار ایرانی وجود دارد. 40 درصد از تجارت خارجی این کشور از طریق چین صورت می گیرد.

دکتر فاخری افزود: متاسفانه اکثر شرکت های ایرانی که در نمایشگاه های این کشور شرکت می کنند تک محصولی و عمدتا بر روی صادرات پسته تمرکز کرده اند در صورتی که دیگر محصولات کشور ما توانایی رقابت در بازارهای این کشور را دارند. حجم تجاری کشورما با هنگ کنگ در حال حاضر 500 میلیون دلار آمریکاست که تا دو سال پیش کفه ترازو به نفع ما بود.

فاخری با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه ها نقطه عطفی برای آغاز یک روابط تجاری بین دو کشوراست، بیان داشت: دیدن بازارهای هنگ کنگ و رصد قیمت ها و به دنبال آن تنوع غذایی می تواند ایده های بسیاری به تجار ایرانی بدهد چرا که زمینه کاری در این کشور برای تجار ما بسیار فراهم است.

وی حضور بانک ملی در این کشور را یکی از امتیازهای ویژه برای تجار ایرانی عنوان کرد و افزود: بسیاری از شرکت های ایرانی که مراودات خود را از طریق اینترنت انجام می دادند به دلایل مختلف از جمله کلاهبرداری و یا حک شدن سایت متضرر و سرمایه های خود را از دست داده اند که حضور بانک ملی در این کشور می تواند ضامن سرمایه گذاری شرکت ها در این کشور باشد.

 اقتصاد هنگ کنگ بر پایه واردات است

کنث جان، رئیس انجمن مواد غذابی هنگ کنگ در این دیدار اظهار داشت: شرکت در چنین نمایشگاه بزرگی می تواند منشا ایده های بسیاری برای فعالان اقتصادی باشد. در مقایسه ابران با هنگ کنگ می بینیم ایران سرشار نعمت های طبیعی است و در عرصه صادرات می تواند فعال باشد و هنگ کنگ بیشتر در زمینه واردات فعالیت دارد.

کنث جان گفت: بسیاری از کشورها با هتل و رستوران و یا برپایی فستیوال های غذایی محصولات و غذاهای کشورشان را به مردم هنگ کنگ معرفی کرده اند، ایرانی ها باید غذاها و محصولات خود را به مردم این کشور معرفی کنند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار هنگ کنگ بیابند.

وی افزود: اتحادیه صنایع غذایی هنگ کنگ سال 1484 تاسیس شد و تمام مواد حوزه صنایع غذایی را شامل می شود. یکی از اهداف مهم این اتحادیه برقرار کردن ارتباط مستقیم مشتری های داخلی با تولیدکنندگان خارجی است و ما استقبال می کنیم از نمایندگانی که بتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهند.

کنث جان ادامه داد: هنگ کنگ بزرگترین واردکننده مواد غذایی به ژاپن است و این در حالی است که ژاپن هشت هزار رستوران در کشور ما تاسیس کرده و از این طریق توانسته غذاهای خود را به مردم این کشور معرفی کند. از کنسولگری ایران در هنگ کنگ می خواهیم تا با همکاری اتاق بازرگانی و تشویق تجار در راستای راه اندازی رستوران، شاهد وفور غذاهای ایرانی در هنگ کنگ باشیم.

فلیپ چان، مدیر ارشد این اتحادیه نیز افزود: تاکید کرد و افزود: قوانین و مقررات در حوزه مواد غذایی در هنگ کنگ بسیار دقیق و تحت نظارت شدید است. ایران غذاهای زیاد با طعم های متفاوت دارد و آن چیزی که واضح است رستوران ها و هتل ها معرف محصولات و غذاهایی یک کشور است.

جاده ابریشم بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می کند

رئیس کمیته آسیا و آفریقای اتاق بازرگانی هنگ کنگ با بیان اینکه مشکلات بانکی همچنان یکی از دغدغه های تجار برای تجارت با ایران است، گفت: با این جاده و کمربند بسیاری از مشکلات تجار و بازرگانان دو طرف حل می شود.

بهزاد میرزایی اظهار داشت: هنگ کنگ ظرفیت های عظیمی دارد و غول های اقتصادی دنیا در این کشور با یکدیگر رقابت دارند. ما به عنوان قدیمی ترین اتاق بازرگانی در هنگ کنگ، اولین اتاقی هستیم که اطلاعات سیاست گذاری دولت مرکزی  چین را به ما اطلاع رسانی می کنند تا بتوانیم به موقع در اختیار اعضا قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در این کشور فرصت های متععدی برای دستیابی به بزرگ ترین بازارهای دنیا فرآهم است. اتاق هنگ کنگ 157 سال پیش توسط تجار بنا شد و ما امروز جزو اتاق هایی هستیم که گواهی مبدا و اسناد تجار صادر می کنیم و سالانه بیش از 300 سمینار و کنفرانس برای فعالان اقتصادی برپا می کنیم.

میرزایی با بیان اینکه اتاق هنگ کنگ دو سوم رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اعضای ما را بانک ها ، بنادر، تجار مطرح و مراکز تجاری قوی تشکیل می دهند. تنها مسئله ای که ما را برای تجارت با ایران با مشکل مواجه می سازد مشکلات بانکی است.

 

در همین رابطه