رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

ویکتوریا اوسترواموا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

روابط تجاری ایران و اوکراین تقویت می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان خرسون اوکراین تأکید کرد روابط تجاری ایران و اوکراین در زمینه محصولات غذایی اکنون در دوران پساتحریم و در این فصل قطعاً تقویت خواهد شد.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1511
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان خرسون اوکراین تأکید کرد روابط تجاری ایران و اوکراین در زمینه محصولات غذایی اکنون در دوران پساتحریم و در این فصل قطعاً تقویت خواهد شد.

ویکتوریا اوسترواموا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استانِ خرسون اوکراین

روز گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تسخیر اروپایی‌ها بود. از یک‌سو هیات تجاری لیتوانی به همراه وزیر خود به اتاق آمده بودند و از سوی دیگر هیاتی از اوکراین برای نشست تخصصی کشاورزی در اتاق حضور پیدا کرده بودند. «ویکتوریا اوسترواموا» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان خرسونِ اوکراین نفر اول حاضر در این جلسه بود. هرچند او به غیر از زبان روسی به زبان دیگری تسلط نداشت اما به کمک یک واسطه گفت‌وگوی کوتاهی در زمینه فعالیت تجاری اوکراین در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی با پایگاه خبری اتاق ایران داشت. او در این گفت‌وگو تأکید کرد که روابط تجاری ایران و اوکراین در زمینه محصولات غذایی اکنون در دوران پساتحریم و در این فصل قطعاً تقویت خواهد شد.

ویکتوریا اوسترواموا در مورد نیاز اوکراین به واردان محصولات غذایی از ایران گفت: «ایران در حال حاضر محصولات زیادی به کشور ما می‌فروشد. کشمش، پسته، خیار سبز و انواع دیگری از محصولات غذایی همگی از ایران به اوکراین می‌رسد.»

اما نگاهی به حجم معاملات تجاری ایران و اوکراین نشان می‌دهد تراز تجاری ایران نسبت به اوکراین منفی است. اوسترواموا در این رابطه گفت: «ما در حال حاضر سعی داریم روابط تجاری این دو کشور را تقویت کنیم و حجم واردات اوکراین از ایران را افزایش بدهیم.» او در ادامه تأکید کرد که احتمالاً در این فصل حجم معاملات این دو کشور بیشتر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استانِ خرسونِ اوکراین با قاطعیت اعلام کرد که زمینه واردات صنایع غذایی به ایران فراهم شده است. او در رابطه با اینکه تحریم‌ها چقدر روی روابط تجاری این دو کشور اثرگذار بوده، اظهار کرد: «اوکراین در دوران تحریم نیز روابط تجاری خوبی با ایران داشت. ما در آن زمان هم از ایران کالا می‌خریدیم و هم به آن کالا می‌فروختیم.» به این ترتیب از نظر او در دوران تحریم نیز ایران و اوکراین برای برقراری روابط تجاری مشکل چندانی با یکدیگری نداشته‌اند.

البته اوسترواموا در ادامه تأکید کرد که اکنون در دوران پساتحریم شرایط رابطه با ایران بهتر شده‌است. او در این‌باره گفت: «در آن زمان از طریق کشورهای ثالث مثل ترکیه، امارات متحده عربی و برخی از دیگر کشورها کالاها رد و بدل می‌شد. هرچند کالاهایی که از این کشورها تحویل گرفته می‌شد متعلق به ما بود. به هر حال اکنون می‌توانیم مستقیم کار کنیم.»

او در پایان صحبت‌های خود در مورد زمینه همکاری در بخش‌ها مختلف کشاورزی گفت: «ما در استان خرسون روغن‌های نباتی را در اولویت کشاورزی خود داریم. صحبت‌هایی نیز در مورد دانه‌های روغنی شده بود؛ ذرت و محصولات مربوط به علوفه دام را نیز داریم.»

در همین رابطه