رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در نشست تجاری ایران و هند مطرح شد

پیشنهاد تاسیس شهرک صنعتی مشترک ایران و هند در چابهار

نشست تجاری ایران و هند صبح امروز در محل اتاق ایران برگزار شد و فعالان اقتصادی در آن بر توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور تاکید کردند.

11 خرداد 1395
کد خبر : 1549
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ابراهیم جمیلی رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران – هند در نشست مشترک دو کشور با اشاره به سفر نخست وزیر هند به ایران اظهار داشت: الان زمانی است که مقامات دوکشور با یکدیگر یادداشت تفاهم همکاری امضاء کرده اند و دیگر نمی توانیم بهانه بیاوریم که دولت ها موافق کار مشترک توسط بخش های خصوصی دو کشور نیستند. دولت ها 12 سند همکاری مشترک امضا کرده‌اند و الان نوبت بخش خصوصی است که این سندها را اجرایی کند.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران – هند با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های دو کشور پیشنهاد کرد: ایران و هند یک شهرک صنعتی مشترک در منطقه چابهار تاسیس کنند. در این منطقه با یکدیگر واحدهای تولیدی راه اندازی کنیم که کالای نیمه ساخته هند در این واحدها نهایی شود و سپس از این منطقه  به بازار دیگر کشورها صادر شود.

وی با بیان اینکه ایران اولین ذخایر گاز و سومین ذخایر نفت در جهان را دارد، گفت: واحدهایی برای صنایع پایین دستی نفت و گاز تاسیس کنیم که در ایران ارزان است و در هند هم مصرف زیادی دارد. همچنین هندی‌ها ماشین‌آلات و تکنولوژی آن را هم دارند.

جمیلی با اشاره به قانون سرمایه گذاری ایران توصیه کرد: تاسیس شرکت های مشترک بین دو کشور که از نظر میزان سهام مانعی در مسیر آن وجود ندارد، می تواند راهکار مناسبی باشد. طبق قانون، سرمایه‌گذار خارجی حتی می‌تواند مالک 100 درصدسهام یک شرکت باشد.

رئیس شورای مشترک ایران و هند ادامه داد: برای شناخت بیشتر نیاز به حضور در نمایشگاه های بین المللی یکدیگر داریم و اینکه هیات های تجاری بیشتری در تمامی زمینه ها بین دو کشور تبادل شود.

جمیلی با بیان اینکه صادرات و واردات یک جاده دو طرفه است، افزود: آمریکا، آلمان و چین علاوه بر اینکه صادرکننده بزرگی هستند واردکننده بزرگی هم محسوب می شوند. هند در صادرات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی دارد و می‌توانیم به جای کالاهایی که از اروپا وارد می‌کنیم از هند وارد کنیم.

وی عنوان کرد: محصولات هندی می‌تواند در ایران بازار داشته باشد و همچنین کالاهای ایرانی در بازار هند عرضه شود. تولیدات دو کشور رقیب یکدیگر نیستند بلکه مکمل همدیگر هستند به همین علت تاسیس شرکت های مشترک مفید است.

در ادامه این نشست، سودش کومار آگاروال رئیس مرکز تجارت و نمایشگاهی هند نیز ضمن معرفی هیات همراه اظهار داشت: این هیات تجاری مشخصه خاصی دارند و اینکه هندی هستند ولی از هند نیامده اند. اعضاء این هیات نمایندگان شرکت های بزرگ هند هستند که در سراسر دنیا دفتر دارند.

آگاروال هدف از این سفر را آشنایی با توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی ایران بیان کرد و گفت: بررسی موانع تجارت، تسهیل امور تجاری بین دو کشور و فراهم کردن امکانات لازم برای توسعه مناسبات تجاری از دیگر اهداف این هیات اعزامی است.

رئیس مرکز تجارت و نمایشگاهی هند با اعلام موافقت برای تاسیس شرکت های مشترک اظهار امیدواری کرد که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

در پایان این نشست، اعضاء هیات تجاری هند که زمینه های فعالیت آنها ساخت وساز، مصالح ساختمانی، صنایع پایین دستی و بالا دستی نفت و گاز، مواد شیمیایی، کشاورزی، صنایع غذایی، مد و پوشاک و گردشگری است با فعالان اقتصادی ایران به بحث و گفتگو رو در رو پرداختند.

در همین رابطه