رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی مشهد و هیات عراقی مطرح شد

عراق رویه تایید استاندارد کالاهای ایرانی را اصلاح کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و مشهد می گوید کشور عراق از مهم ترین شرکای تجاری ایران در منطقه و جهان است. با توجه به ظرفیت های بین دو کشور می توانیم علاوه بر بازارهای داخلی به همکاری در اقتصاد منطقه فکر کرده و در توسعه زیرساخت های عراق، چه در بخش عمران و چه صنعتی اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.

07 مهر 1397
کد خبر : 15529
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی عراق طی سفر به مشهد، با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد و فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی دیدار کردند.

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق مشهد در این جلسه گفت: عراق از مهم ترین شرکای تجاری ما در منطقه و جهان است و خوشبختانه در 6 ماهه نخست امسال، با رشد بالای 30درصدی در مناسبات اقتصادی بین دو کشور مواجه بودیم.

شافعی با اشاره به ظرفیت های موجود برایتوسعه مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: نباید مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق را تنها به مبادله کالا منحصر کرد؛ می توانیم در توسعه زیرساخت های عراق، چه در بخش عمران و چه در بخش صنعتی اقدامات قابل توجهی صورت دهیم.

شافعی تاکید کرد: کشورهای عراق و ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، موقعیت کاملا ویژه ای در اقتصاد منطقه دارند. بنابراین ما و کشور عراق علاوه بر بازارهای داخلی می توانیم به همکاری در اقتصاد منطقه فکر کنیم که در این ارتباط مذاکرات خوبی انجام شده و اقدامات خوبی در پیش داریم.

رئیس اتاق ایران گفت: خراسان رضوی موقعیت های منحصر به‌فردی در حوزه گردشگری مذهبی و سلامت دارد. گردشگری سلامت مشهد از نظر سلامت منطقه ای توسعه یافته است و موقعیت منحصربه‌فردی را برای مشهد ایجاد کرده است.

شافعی افزود: یکی از مشکلات احتمالی بر سر راه مناسبات دو کشور روابط بانکی و بیمه ای است که به خصوص پیمانکاران ما را با چالش های جدی روبه رو کرده است. در زیرساخت های گمرکات مرزی نیز با توجه به حجم روابط اقتصادی دو کشور، دغدغه‌های جدی وجود دارد. باید با همکاری یکدیگر در جهت توسعه زیرساخت های مرزی و گمرکی اقداماتی صورت دهیم. یکی از ساده ترین اقدامات، افزایش ساعات کار گمرکات مرزی دو کشور است.

وی تصریح کرد: موضوع مشکلات شرکت های خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاران ما نیز مسئله ای است که در آینده ای نزدیک برای حل آن باید چاره ای بیاندیشیم. همچنین قوانین و مقررات در مرزهای مختلف عراق، متفاوت بوده که تدابیری برای حل این مشکل نیز اندیشیده شده است.

رئیس اتاق ایران از تفاوت استانداردهای ملی دو کشور به عنوان یکی دیگر از چالش های موجود در مسیر مناسبات تجاری ایران و عراق نام برد و اظهار کرد: در برخی از شهرهای عراق، تایید استاندارد کالاها از سوی شرکت های غیرمسئول انجام می شود که باید در این زمینه هم تدبیری اندیشیده شود.

ضرورت تسهیل مسیر سرمایه گذاری عراقی ها در مشهد

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بغداد در این جلسه گفت: مشهد در بسیاری موارد به ویژه در زمینه ساخت و ساز و زیرساخت ها پیشرفت خوبی داشته و آنچه اهمیت دارد تسهیل راه برای سرمایه گذاران در این شهر است که در این زمینه جلسات مهمی در بغداد و بانک های ملی عراق و بانک های داخلی ایران داشتیم و در آینده ای نزدیک نشست هایی بین بانک های داخلی دو کشور برگزار می شود و امیدواریم این تعاملات راه را برای تسهیل سرمایه گذاری های بین دو طرف آسان کند.

جعفر رسول الحمدانی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده در نشست با اتاق ایران در تهران این بود که عراق محل ترانزیت کالاهای ایرانی برای کشورهای منطقه شود. در این زمینه لازم است حمایت و پشتیبانی سرمایه گذاران ایرانی و عراقی را داشته باشیم تا  شاهد نتایج آن در مناسبات دو کشور باشیم.

رئیس اتاق بغداد افزود: با اعمال تحریم ها علیه ایران، همکاری های تجاری عراق با ایران افزایش یافته است. در شش ماه اخیر این مناسبات بیش از یک و نیم میلیارد دلار بوده است. همچنین دو کشور باید برای توسعه صنایع یکدیگر نیز تلاش بکنند.

حضور شرکت های عراقی در نمایشگاه های بین المللی مشهد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ظرفیت استان ما در حوزه های تولید، صنعت، کشاورزی و سایر بخش های اقتصادی بسیار بالاست. خراسان رضوی با حدود شش و نیم میلیون نفر جمعیت دارای بیش از شش هزار واحد صنعتی است و سالانه 31 میلیون زائر و گردشگر از شهر مشهد دیدن می‌کنند. اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بین مشهد و عراق در چند سال گذشته حجم مبادلات تجاری استان و عراق را افزایش داده است.

علی رسولیان با اشاره به برگزاری سالانه 37 نمایشگاه بین المللی تخصصی در مشهد اظهار کرد: تقاضای ما این است که با محوریت اتاق بازرگانی عراق، هیات های تجاری این کشور با هزینه ایران در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلف آن شرکت کنند که البته لازمه این امر معرفی هیات های تجاری از سوی اتاق بازرگانی عراق است.

وی افزود: در زمینه گردشگری سلامت هم شرکت های بزرگ بخش خصوصی باید جایگزین دلالان و شرکت های فعلی شوند. همچنین در حوزه پذیرش استانداردها پیشنهاد ما این است که به استانداردهای ملی دو کشور اعتماد کنیم و با همین استانداردها مبادلات انجام شود.

رسولیان یکی از بهترین زمینه ها برای افزایش مراودات اقتصادی بین دو کشور را سرمایه گذاری مشترک و صادرات کالاهای نیمه ساخته به کشور عراق دانست و گفت: این کالاها می تواند در عراق تکمیل و سپس از آنجا به دیگر کشورها صادر شوند.

وی متذکر شد: در سال های گذشته توافقات زیادی بین خراسان رضوی با استان های عراق انجام شده اما در مرحله اجرا با کاستی هایی مواجه شدیم. بنابراین پیشنهاد می کنم کمیته ویژه پیگیری و مبادله تجاری بین اتاق خراسان رضوی با اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق ایجاد شود.

در هیات عراقی غیر از رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بغداد، روسای اتاق‌های بازرگانی بصره، کربلا، صلاح الدین، دیوانیه و رئیس اتاق مشترک عراق و ایران نیز حضور داشتند.

در همین رابطه