مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر در اولویت ترخیص کالا از بندرها قرار دارد و نباید بیش از حد متعارف در این مکانها ماندگار شود.
محمد راستاد اضافه کرد: اگر کالاهای فسادپذیر بهموقع به بازار مصرف نرسد کیفیت و سلامت آنها به خطر میافتد و حتی ممکن است امحا شود که تحمیل ضرر اقتصادی به کشور است و بخش خصوصی یا بازرگانانی که محموله به کشور وارد میکنند باید به گونه اقدام کنند که کالای وارداتی در بهترین زمان ممکن به بازار عرضه شود.
راستاد افزود: به حداقل رساندن رسوب کالا از بنادر موجب کاهش هزینههای تحمیلی میشود و بر اقتصاد خرد و کلان کشور تأثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر مدتزمان رسوب کالا در بنادر افزایش یابد، باعث میشود نتوانیم به نحوی مطلوب از ظرفیت بنادر استفاده کنیم.
ابزارهای تشویقی
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اعمال سازوکارهای تعرفهای گفت: پس از اعمال تخفیفها و مشوقهایی که در بازه زمانی پنج تا 10 روزه ابتدایی برای ترخیص کالا لحاظ میشود، افزایش هزینههای انبارداری در نظر گرفته شده و بهطور تصاعدی افزایش مییابد.
وی افزود: این سیاست بهعنوان عاملی بازدارنده برای انبار مضاعف کالا در بنادر عمل میکند تا چنانچه کالا بیشازاندازه متعارف ماندگار شد، مشمول هزینههای مضاعف شود و بهنوعی برای صاحبان کالا انگیزه ایجاد کند تا کالای خود را در حداقل زمان ممکن از بنادر خارج کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد زیرساختهای بنادر بهگونهای است که میتواند انواع محمولهها را در بازه زمانی متعارف برای طی تشریفات انبارداری و ترخیص مدیریت کند. صاحبان کالا نیز باید بهگونهای عمل کنند که در بازه زمانی متعارف، مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر از بنادر ترخیص شود.
بر اساس این گزارش معاون اول رئیسجمهوری سی و یکم شهریورماه پس از بازدید از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران گفت: بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فرارو ترخیص کالا برطرف شود و امیدواریم با تصمیمات اتخاذشده شاهد تسریع روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم.
یک روز بعد رئیسکل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بهطور میانگین روزانه چهار هزار و 700 دستگاه و در برخی روزها تا 6 هزار دستگاه کامیون حامل کالا از گمرکهای کشور ترخیص میشود.
فرود عسگری افزود: با اجرای مصوبههای جدید، اکنون روند خروج کالا از گمرک تهران از 60 دستگاه به بیش از 220 دستگاه کامیون در روز رسیده است.