رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رضا عباسقلی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری اتاق ایران تشریح کرد

سه شرط اصلی دولت برای فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سازمان توسعه و تجارت می‌گوید:«چین نیز مانند دیگر کشورها اگر می‌خواهد بازارش را از دست ندهد، باید سه شرط اصلی ما را برای مراوده تجاری در نظر بگیرد. اگر نه بازار به سمت رقابتی شدن در حرکت است و شرکت‌هایی از کشورهای دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند.»

11 خرداد 1395
کد خبر : 1555
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سازمان توسعه و تجارت می‌گوید:«چین نیز مانند دیگر کشورها اگر می‌خواهد بازارش را از دست ندهد، باید سه شرط اصلی ما را برای مراوده تجاری در نظر بگیرد. اگر نه بازار به سمت رقابتی شدن در حرکت است و شرکت‌هایی از کشورهای دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند.»

رضا عباسقلی، مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه

نشستن پای صحبت برخی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نشان می‌دهد، نگران برخی اقدامات دولتی هستند. در روزهایی که رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری به ایران گسترده است، فعالان اقتصادی نیز خواسته‌هایشان از دولت برای فراهم کردن فضایی مساعد بیشتر شده است.  رضا عباسقلی،مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سازمان توسعه و تجارت پای گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» نشسته و درباره اقدامات دولت برای مساعد کردن فضای کار و سرمایه‌گذاری صحبت کرده است.

عباسقلی، مساعد کردن فضای کسب‌‌وکار و تلاش برای برقراری کامل روابط بانکی را از مهم‌ترین کارهای دولت برای بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید:«بخش خصوصی سال‌ها تحت فشارهای تحریم بوده است.هم حق قانونی دارد و هم حق اجتماعی که باید به آن بها داده شود. بعضی از این مشکلات، مانند مسائل بانکی مشکلات بین‌المللی است. رفع آن‌ها یکی از بزرگترین خواسته‌های بخش خصوصی است. اگر بتوان فرایند ارتباط بانکی را تسهیل کرد، هزینه تجارت کاهش پیدا می کند. بخشی از بهبود محیط مانند اصلاح قوانین کسب‌وکار، مربوط به دولت می‌شود. از ابتدای دولت یازدهم یکی از مسائلی که مهندس نعمت‌زاده خودش مسئولیت آن را به عهده گرفت، تسهیل قوانین مربوط به صادرات و واردات، و هم‌چنین اخذ مجوزهای قانونی برای شروع کسب و کار است. گزارشی هم که هر سال با نام انجام کسب‌‌وکار از سوی منابع بین‌المللی منتشر می‌شود، نشان دهنده ارتقای جایگاه ایران است. ممکن است نسبت به برخی از کشورهای همسایه‌مان فاصله داشته باشیم که آن هم به بسترهای قانونی برمی‌گردد. دولت تمام تلاشش را می‌کند. مطمئنا تا رسیدن به حالت ایده‌ال فاصله داریم. یکی از وظایف خود اتاق این است که انتظارات بخش خصوصی را جمع‌بندی و تدوین کند و در اختیار دولت بگذارد.»

بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در رده بندی جهانی فضای کسب و کار در میان 189 کشور در رده 118 جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل تنها یک پله صعود داشته است. در عین حال این نهاد بین المللی ارزیابی خود از وضعیت فضای کسب و کار ایران در سال قبل را نیز مورد اصلاح قرار داده و رتبه ایران در پایان این سال را 119 اعلام کرده است. پیش از اصلاح، بانک جهانی رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار 130 اعلام کرده بود.

چینی‌ها این روزها رفت‌و‌آمدهای تازه‌ای با ایران داشته‌اند، عده‌ای معتقدند در زمان تحریم، چین بازار ایران را قبضه کرده بود و حالا که فضا برای حضور کشورهای غربی نیز بازشده است، نباید دوباره بازار را در دست کالاهای بی‌کیفیت چینی داد. عباسقلی در این‌باره می‌گوید:«الان در بیشتر کشورهای جهان، کالاهای چینی در بازار وجود دارد. بیشتر کشورها دنبال تکنولوژی چینی و نیروی کار ارزان قیمت چینی هستند. چین کشور تولید کننده کالا با کیفیت پایین نیست. خود چینی‌ها معتقدند ایرانی‌ها کالایی با کیفیت پایین را به آن‌ها سفارش می‌دهند. یعنی می‌گویند ما کالایی می‌خواهیم با این قیمت و به کیفیت آن کاری ندارند. این ادعای طرف چینی است. چین حتی در بازار آمریکا بیشترین کالاهای دارای قیمت بالا را دارد.»

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سه شرط اصلی دولت را برای حضور کشورهای خارجی در ایران چنین توضیح می‌دهد:«ما برای رابطه با تمام کشورها، سه شرط اصلی گذاشته‌ایم و همین شروط برای‌مان اهمیت دارد. یک، اینکه بتوانیم سرمایه‌گذاری را جذب کنیم، دوم انتقال فناوری نوین داشته باشیم. سوم، باید کالا به صورت مشترک تولید شود که بخشی از آن در داخل استفاده ‌شود، باقی مانده را هم می‌توان با استفاده از موقعیت استراتژیک ایران و در خصوص چین، توانمندی آن‌ها در بازاریابی کالا، مجددا به کشورهای همسایه صادر کنیم. این سه شرطی است که ما برای روابط تجاری‌مون با همه کشورها داریم.»

او ادامه می‌دهد:«در این فضا چین نیز مانند دیگر کشورها اگر می‌خواهد بازارش را از دست ندهد، باید این سه شرط را در نظر بگیرد. اگر نه بازار به سمت رقابتی شدن در حرکت است و شرکت‌هایی از کشورهای دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند.ما باید به جای اینکه هیئت‌های خیلی بزرگ بیاوریم، شرکت‌های خیلی کوچیک توانمند بیاوریم. مانند هیئت چینی 40 نفره که به تازگی میهمان اتاق ایران بودند. وقتی به اطلاعات کاری این شرکت‌ها مراجعه کنید، می‌بینید شرکت‌هایی هستند که در بسیاری از کشورهای دنیا شعبه و دفتر دارند. یکی از ویژگی‌های کار با شرکت‌های چینی این است که خودشان هم حاضر به تأمین اعتبار مالی خیلی از پروژه‌ها هستند.»

موضوعات :
در همین رابطه