رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بورس به اصلاح زمانی و قیمتی نیاز دارد

بازار سرمایه در پایان دومین جلسه معاملاتی منفی پس از ریزش نرخ ارز تا حدی موفق به بازیابی خود شد و با جمع شدن صف فروش برخی از سهام اثرگذار و مطرح، توانست چشم‌انداز امیدوارانه‌تری برای سهامداران ایجاد کند اما این مسئله به معنای پایان اصلاح نیست.

11 مهر 1397
کد خبر : 15614
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیروز در شرایطی که قیمت هر دلار امریکا در بازار تهران با ریزش شدید مواجه شد و قیمت خرید دلالی آن به محدوده 12 هزار تومان رسید، شاخص بورس تهران با ریزش بیش از 7هزار واحدی، رکورد تاریخی سقوط خود را ثبت کرد.

در ادامه، شاخص کل در معاملات امروز نیز روند نزولی خود را حفظ کرد و گرچه در ساعت پایانی توانست حدود هزار واحد از ریزش خود را جبران کند اما در پایان با افت 2700 واحدی به کار خود پایان داد.

جمع شدن صفوف فروش برخی سهام مطرح و پرطرفدار در بازار یکی از نشانه‌های اتمام اصلاح و برگشت بازار تلقی می‌شود که می‌تواند متعادل‌تر شدن معاملات در جلسه معاملاتی آینده بازار را تا حدی تضمین کند اما کارشناسان امر که از دو هفته پیش نسبت به نزدیک شدن اصلاح قیمتی و زمانی بازار هشدار داده بودند معتقدند حتی برگشت بازار در جلسه آتی به معنای اتمام اصلاح نیست.

فرشید شجاع، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است اصلاح زمانی بازار سرمایه می‌تواند تا بعد از سررسید دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه پیدا کند اما هنوز شواهد امر از روند صعودی کلیت بازار در ماه‌های آتی حکایت دارد.

او با اشاره به ریزش تاریخی بورس تهران در دی‌ماه 92 تصریح کرد: اصلاح اخیر شباهتی به آن ریزش تاریخی ندارد اما سهامداران تازه‌وارد که چند ماهی است چیزی جز صف خرید و سودهای قابل‌توجه در بورس ندیده‌اند بد نیست در این آزمون خود را بسنجند و خریدهای خود را برمبنای تحلیل انجام دهند.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی رشد اخیر بازار سرمایه، قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی برمبنای ارز بازار ثانویه بوده نه دلار 20 هزارتومانی، گفت: رسیدن قیمت آزاد ارز به نرخ بازار ثانویه اتفاق مثبتی است که اگر رخ دهد وضعیت اقتصاد نیز قدری به سامان‌تر خواهد شد درحالی‌که هنوز هم مزیت‌های قبلی را برای فروش محصولات شرکت‌های بورسی حفظ می‌کند.

شجاع ادامه داد: اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز اتفاق لازم و مثبتی بوده است که جدای از ممانعت از توزیع رانت و کمک به واقعی‌سازی قیمت‌ها، حواشی این شرکت‌ها در مورد فروش محصولات و عرضه ارز حاصل از صادرات آن را از بین می‌برد و عملکرد شرکت‌ها با شفافیت بیشتری همراه می‌شود.

به عقیده او بازار می‌تواند از ساعات میانی جلسه معاملاتی روز شنبه به ثبات برسد اما نفع کلیت بازار در این است که برای چند هفته از جو هیجانی اخیر دور باشد و شاخص کل رکوردهای صعودی 5هزار واحدی ثبت نکند.

در همین رابطه