رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در فاصله یک ماه تا اعمال تحریم‌های نفتی رقم خورد

تکاپوی خریداران نفت ایران برای سفارش واردات طلای سیاه

یک ماه تا اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقی مانده است و قیمت نفت برنت دریای شمال در محدوده 84 دلار قرار دارد. واردکنندگان آسیایی نفت ایران به تلاش برای معافیت از تحریم‌ها ادامه می‌دهند.

14 مهر 1397
کد خبر : 15653
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
یک ماه تا اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقی مانده است و قیمت نفت برنت دریای شمال در محدوده 84 دلار قرار دارد. واردکنندگان آسیایی نفت ایران به تلاش برای معافیت از تحریم‌ها ادامه می‌دهند.

مجتمع نفتی ابوذر-عکس:شانا

بازار نفت، هفته را با قیمت 84 دلار به پایان رساند تا رسانه‌های جهانی ورود نفت به محدوده خطرناک برای خریداران را هشدار دهند.

در فاصله یک ماه مانده تا اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، رویترز از تداوم خرید نفت ایران از سوی هند و سفارش 9 میلیون بشکه‌ای این کشور به ایران تا قبل از اعمال تحریم‌ها خبر داده است. سایر کشورهای خریدار نفت ایران هم به دنبال خرید بیشتر نفت در فاصله یک ماه باقیمانده تا اعمال تحریم‌ها هستند.  برآوردها نشان می‌دهد که جایگزینی نفت ایران برای خریداران نفت ایران هزینه بالایی دارد. به همین دلیل این کشورها به تکاپو افتاده‌اند تا راهی برای ادامه خرید نفت از ایران پیدا کنند.

قیمت نفت از زمان خروج آمریکا از برجام بیش از 10 دلار در هر بشکه افزایش یافته است. کشورهای خریدار نفت ایران برای جایگزینی واردات خود باید هزینه‌های بیشتری متحمل شوند به همین دلیل، هند ترجیح داده منافع خودش را در نظر بگیرد و به خرید نفت ایران ادامه دهد. از سوی دیگر برخی کشورها نیز به دنبال دریافت معافیت از تحریم نفتی ایران هستند. آمریکا که تا پیش از این چنین درخواست‌هایی را رد می‌کرد اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که دولت این کشور، فعالانه در حال بررسی صدور معافیت‌های تحریمی برای کشورهایی است که صادرات نفت خود از ایران را کاهش می‌دهند.

در همین حال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با بلومبرگ از اجابت خواسته آمریکا برای پوشش نیازهای بازار نفت در صورت کاهش صادرات نفت ایران، خبر داده است. این مقام سعودی ادعا کرده که ایران تولید خود را 700 هزار بشکه کاهش داده است و سایر کشورهای نفتی از جمله عربستان 1.5 میلیون بشکه به صادرات خود اضافه کرده‌اند.

محدوده خطرناک

به‌رغم اینکه تولیدکنندگان نفت تلاش می‌کنند تا به خریداران نفت اطمینان دهند که به اندازه کافی نفت به بازار عرضه می‌کنند اما قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

طبق گزارش فارس به نقل از هلنیک شیپینگ، قیمت نفت در حالی در بازار جهانی روند افزایش را در پیش گرفته است که تولیدکنندگان تلاش می‌کنند به خریداران اطمینان دهند که به اندازه کافی نفت به بازار عرضه می‌کنند. روند افزایش اخیر قیمت نفت یادآور افزایش قیمت نفت در سال‌های 2007 و 2008 و 2010 تا 2012 است.

اخیراً قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای 75 یورو رسیده است و این قیمت پیش‌تر در ماه می سال 2008 تجربه شده بود و در همان سال قیمت نفت به 93 یورو در هر بشکه رسید. قیمت نفت به ین نیز به 9800 ین در هر بشکه رسیده است که این رقم در ماه اکتبر سال 2007 و پیش از رسیدن آن به 15 هزار و 300 ین به ثبت رسیده بود.

 قیمت نفت روپیه هند نیز اخیراً‌ به معادل بیشترین میزان خود در سال 2008 رسیده و در مسیر رسیدن به بالاترین میزان ثبت شده در سال 2013 است. افزایش ارزش دلار نیز مزید بر علت شده و در حال بالا بردن قیمت نفت برای کشورهای واردکننده نفت به دیگر ارزها است. قیمت نفت به سطحی رسیده است که در گذشته باعث شد که مصرف و رشد اقتصاد جهانی کاهش یابد.

یکی از مدیران ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: انرژی گران‌قیمت در زمان بسیار بدی به سراغ اقتصاد جهانی آمده است.

در همین رابطه