در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جادهای داخلی بار بر اساس تن - کیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مطرح و با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمتگذاری کالا و خدمات توسط سازمان یادشده، به تصویب رسید.
همچنین در این نشست موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآوردههای نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن رد اعمال محدودیت در فرایند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهمپذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآوردههای نفتی، در کمیسیون فرعی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، اکنون نرخ کرایه حمل بار به صورت توافقی است و در ماه های اخیر یکی از خواسته های صنفی رانندگان و کامیونداران حمل و نقل جاده ای تعیین نرخ کرایه حمل بر اساس تن - کیلومتر بود.
از این رو سازمان راهداری با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل های صنفی و دست اندرکاران این بخش، بررسی موضوع را در دستور کار قرار داده بود.
در ماه های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه از بارگیری کالاها خودداری کردند اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه و شهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از 16 تا 26 درصد افزایش یافت.
پیشتر «فرامرز مداح» معاون برنامه ریزی سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برگزاری نشست های مستمر با نمایندگان رانندگان حمل و نقل برون شهری خبر داده و تاکید کرده بود تامین خواسته های آنها در دستور کار این سازمان قرار دارد.