رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مشاور عالی رئیس اتاق ایران

ممنوعیت صادرات برای فعالان اقتصادی مشکل‌آفرین شده است

مشاور عالی رئیس اتاق ایران از صدور بخشنامه‌های مبنی بر ممنوع کردن صادرات برخی اقلام بدون اطلاع فعالان اقتصادی انتقاد کرد.

21 مهر 1397
کد خبر : 15766
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران با اشاره به ممنوعیت صادرات بدون اطلاع بخش خصوصی گفت: به دلیل نبود سردخانه‌های مناسب، بسیاری از محصولات در کامیون‌ها از بین رفته است. از طرف دیگر مشتریان کالاهای ایرانی همچون مصرف‌کننده بادمجان، کاهو و گل ایرانی منتظر نمی‌مانند و نیاز خود را از کشورهای رقیب تامین می‌کنند که این به معنی از دست دادن بازارهای صادراتی‌ برای ما است.

وی افزود: همچنین مقدار زیادی کالا داشته‌ایم که تاریخ مصرف داشته و فاسد شده و بازارشان از داخل نیز خراب شده چون مشتری و شبکه توزیع آن مختل شده است، بسیاری از واردکنندگان جنس‌شان در کشتی‌ها مانده و دموراژ دادند یا برای همین ماندن در گمرک باید هزینه انبارداری پرداخت شود و بسیاری دیگر از این موارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و بخشنامه‌هایی که منجر به رسوب کالا در گمرک شده‌اند گفت: واردات و ترخیص برخی کالاها با بخشنامه ارزی جدید و بالا رفتن نرخ ارز و درخواست مابه‌التفاوت ارزی مواجه شد درصورتی که بسیاری از کالاهای ترخیص نشده از گمرک، شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌هایی هستند که این‌ها نیز فاسدشدنی بوده و تاخیر در خروج از گمرک موجب هدر رفت آن‌ها شده است.

رئیس اتاق ایران و ایتالیا تصریح کرد: نمونه واضح مشکلات ناشی از بخشنامه‌هایی که منجر به رسوب کالا در گمرک شده و چندی  پیش به آن برخورد کردیم، این است که قهوه بدون انتقال ارز از کشور ایتالیا وارد گمرک شد که همراه این جنس ۲۰ لیوان‌ (ماگ) به عنوان هدیه با آن وارد شده است. حال به بهانه‌ای که آن ۲۰ عدد شامل تخفیف نمی‌شود، عملا کل جنس در گمرک مانده و تلاش‌های واردکننده تا امروز به نتیجه نرسیده است؛ لذا خواستار حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم که بتوان مشکلات و گرفتاری‌هایی از این دست را حل کرد.

 

در همین رابطه