رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

11 نکته از سخنان اقتصادی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

امید به آینده، مشکلات را از سر راه برمی‌دارد

در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت.

22 مهر 1397
کد خبر : 15784
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران از اساتید دانشگاه خواست تا دیدگاه‌های خود را برای عبور از مسائل کشور مطرح کنند. مهمترین نکات اقتصادی که روحانی بیان کرد به شرح زیر است:

 

  • در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند.
  • اساتیدی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از اساتید هم داریم که اصلا ً‌ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند. این تأثیرگذارتر است.
  • ما از این دوره عبور خواهیم کرد اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده ترین و کم هزینه ترین راه عبور کنیم.
  • آن‌ها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آن‌هاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنها است.
  • امروز بر اثر قوانین ظالمانه آمریکا سرنوشت شرکت‌های اروپایی این است که آنهایی که با ما کار می‌کنند اگر ادامه کار را قطع کنند، توسط دادگاه اروپا جریمه می‌شوند و اگر بر اساس توافق ادامه همکاری دهند، توسط آمریکا جریمه می‌شوند و چنین مقوله‌ای در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا نبوده است.
  • یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند پشت سر ایران برویم.
  • ممکن است بگویید اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خودشان را راضی کنند. این ممکن است، اما دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم. نه شرکت‌های خصوصی، گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم.
  • در دنیای امروز آن هم در اروپا که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها و بانک‌های آنان خصوصی بوده و بسیاری از آمریکایی‌ها در آن سهام دارند، اینطور نیست اگر دولت یک تصمیمی گرفت به راحتی بتوانند بروند پشت سر آمریکا؛ شرکت سود و زیان و منافع خودش را حساب می‌کند.
  • این اشکال روزنامه‌ها و یا فضای مجازی یا صدا و سیمای ما است که وقتی شرکتی بعد از برجام به ایران می‌آید می‌گویند اصلاً خبری نیست و کسی نیامده است. در صورتی که 9 شرکت آمده است اما حالا که دارند خارج می‌شوند هر روز می‌شمارند.
  • امروز مشکلاتی برای ما از لحاظ اقتصادی خواهد بود. علیرغم این‌که مشکلات فشار به مردم وارد می‌کند، می‌توانیم بهترین راه‌حل را برایش پیدا کنیم و این دولت نیست که بهترین راه‌حل را پیدا کند؛ این همه ما هستیم که باید بهترین راه‌حل را پیدا کنیم.
  • آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.
در همین رابطه