شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر پاکستان

پاکستان نظام تعرفه‌ کالاهای وارداتی از ایران را اصلاح کند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران بعد از ظهر امروز با یکدیگر دیدار و بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور و تجارت ترجیحی تاکید کردند.

شفق ضرغامی

خبرنگار
23 مهر 1397
کد خبر : 15809
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران خواستار تداوم همکاری‌های تجاری دو کشور در قالب تجارت رسمی شد.

شافعی در این دیدار که بعدازظهر امروز برگزار شد با تأکید بر ضرورت تجارت با کشورهای همسایه گفت: پیشینه روابط تجاری ایران و پاکستان نشان می‌دهد که این دو کشور صرف نظر از همسایگی به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و در سیر تحولات تاریخی و فلسفی از شرق به غرب نقش بسیار مهمی داشته‌اند. بااین‌حال به‌رغم ارتباطات سیاسی خوبی که میان ایران و پاکستان وجود دارد، اما روابط اقتصادی دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد.

به گفته رئیس اتاق ایران با بهره گیری از دو بندر گوادر و شهید رجایی و راه‌های زمینی، می‌توان روابط تجاری دو کشور را توسعه داد. شافعی گفت: متأسفانه تاکنون از این راه‌ها به‌درستی بهره‌برداری نشده یا بیشتر اقدامات صورت گرفته در حد توافقنامه بوده که هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

رئیس اتاق ایران افزود: عمده تجارت صورت گرفته میان دو کشور ایران و پاکستان در قالب تجارت غیررسمی است و حتی شنیده می‌شود که برخی محصولات ایرانی از کشورهای سوم به بازار پاکستان عرضه می‌شود که ضروری است در این زمینه هر چه سریع‌تر تمهیدات اساسی پیش‌بینی شود.

به اعتقاد شافعی اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند و توسعه سطح روابط تجاری میان دو کشور ضروری است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به بالا بودن تعرفه‌های گمرکی پاکستان برای کالاهای ایرانی گفت: امیدواریم تا تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان برای کالاهای ایران اصلاح شود و با توجه به امکاناتی که میان دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد، دو دولت ایران و پاکستان هم حمایت‌های لازم را برای توسعه روابط اقتصادی اعمال کنند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و تلاش‌های صورت گرفته از سوی این اتاق برای توسعه روابط دو جانبه تأکید کرد: در همین حال که این دیدار برگزار می‌شود هیاتی 25 نفره از ایران به پاکستان سفر کرده اند. فعالان اقتصادی ایران خواهان همکاری با همتایان پاکستانی خود هستند. علاوه بر این، اتاق مشهد و اتاق شیراز با اتاق بازرگانی لاهور ارتباط بسیار نزدیکی دارند و سالانه هیات های متعدد به پاکستان اعزام می‌کنند.

تجارت آزاد میان ایران و پاکستان در گروی تصویب FATF  است

در ادامه این دیدار، رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران ضمن تائید سخنان رئیس اتاق ایران در خصوص مطلوب نبودن سطح روابط اقتصادی ایران و پاکستان گفت: فعالان اقتصادی پاکستانی در تعامل با ایران خواهان رفع برخی محدودیت‌ها هستند تا بتوان از این طریق تجارت رسمی را توسعه داد. برای نمونه درحالی‌که واردات برنج یا گوشت ایران از پاکستان طی 4 ماه گذشته ممنوع شده، در بازار ایران این محصولات وجود دارد که حاکی از تجارت غیررسمی و حضور کشورهای ثالث است.

به گفته سفیر پاکستان، تجارت مرزی ایران و پاکستان در سطح مطلوبی قرار دارد و زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و بنادر حائز اهمیت است.

او همچنین از برنامه پاکستان برای تأسیس مسیری جداگانه به‌منظور تجارت با ایران خبر داد و افزود مقامات پاکستانی منتظر پاسخ دولت ایران برای تحقق این موضوع هستند.

مسعود گفت: همان‌طور که اشاره کردید تعرفه صادراتی کالاهای ایرانی به پاکستان بالاست. همین مشکل را هم فعالان اقتصادی پاکستانی دارند و باید فکر اساسی برای این مشکل شود.

سفیر پاکستان همچنین تأکید کرد: باید فکری کرد تا راه ورود تولیدات ایران ازجمله انرژی، گاز و برق به بازارهای پاکستان هموار شود و در مقابل هم تولیدات پاکستانی امکان عرضه رسمی در بازارهای ایران را داشته باشند. در همین زمینه نقش بخش خصوصی و اتاق‌های مشترک بسیار حائز اهمیت است تا با شناسایی موانع و ارائه راهکارهای موجود، دولت را ترغیب به تسهیل در تجارت ترجیحی کند. برای نمونه همکاری اقتصادی پاکستان و سریلانکا به‌واسطه حضور اتاق‌های مشترک بسیار بیشتر از قبل شده است و ضروری است تا همین  امر در رابطه با اتاق‌های مشترک ایران و پاکستان هم اتفاق بیفتد.

به اعتقاد رفعت مسعود حذف کشور ثالث و برقراری تجارت آزاد میان ایران و پاکستان در گروی اصلاح ساختار بانکی ایران و تصویب FATF است تا از این راه تعرفه‌ها برابر شود.

سفیر پاکستان همچنین از برگزاری نمایشگاه نساجی در این کشور در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد که به گفته او فرصت بسیار مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی ایران و همچنین نمایندگان اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در این نمایشگاه  است.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران هم که در این نشست حضور داشت با ارائه توضیحاتی در خصوص تعرفه‌های گمرکی و تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان به طرف‌های پاکستانی قول داد تا مشکل ممنوعیت واردات برخی کالاها از پاکستان حل شود.

به گفته او فهرست کالاهای مشمول ترجیحات تعرفه‌ای (PTA) تهیه‌شده که به‌رغم آمادگی طرف‌های ایرانی برای امضای این فهرست، تاکنون مسئولان پاکستانی این لیست را امضا نکرده‌اند.

در همین رابطه