رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

محمدرضا طلایی در گفت‌‎وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت با همکاری بخش‌خصوصی نقشه راه توسعه صادرات ICT را تدوین کند

طلایی معتقد است یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی محصولات و خدمات کشور حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی و یا اعزام هیات‌های تجاری است. اما تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ نموده که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای حضور در بازارهای بین‌المللی کاملا احساس می‌شود.

26 مهر 1397
کد خبر : 15845
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
طلایی معتقد است یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی محصولات و خدمات کشور حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی و یا اعزام هیات‌های تجاری است. اما تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ نموده که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای حضور در بازارهای بین‌المللی کاملا احساس می‌شود.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه

پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جیتکس دبی از ۲۲ الی ۲۶ مهرماه در حال برگزاری است. محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران ضمن حضور در این نمایشگاه، در گفت‌وگو با « پایگاه خبری اتاق ایران» با تاکید بر اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: فعالان صنعت ICT باید بتوانند با پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری برای نمایشگاه‌های معتبر، حضور خود را در بازارهای بین‌المللی تثبیت کنند. تحقق این امر در گروی برنامه‌ریزی دقیق است. اما متاسفانه به دلیل بسیاری از مشکلات مالی و عدم حمایت، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه آی‌سی‌تی، امکان حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی برای معرفی دستاوردهای خود را ندارند.

به گفته طلایی در نمایشگاه جیتکس دبی که با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی پایون رسمی ایران برگزار شده است، مجموعا ۸ شرکت و ۲۳ استارت‌آپ حضور بهم رساندند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فعالی که دارای مزیت نسبی در حوزه فناوری اطلاعات هستند، به علت افزایش هزینه‌های ناشی از ارز، فرصت مشارکت در این دوره از نمایشگاه جیتکس را از دست داده‌اند.

او افزود: افزایش نرخ ارز طی چند ماه گذشته فرصت بسیار مناسبی برای توسعه صادرات فراهم کرد. با توجه به اینکه حوزه فناوری اطلاعات نیاز به منابع اولیه برای واردات ندارد و تکیه اصلی این حوزه بر دانش و تخصص فعالان به خصوص نسل جوان است، به همین دلیل معتقدم حوزه فناوری اطلاعات در صورت حمایت می‌تواند برای کشور به عنوان یک صنعت ارزآور محسوب شود.

طلایی در ادامه با اشاره به وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاکید بر این نکته که حوزه فناوری اطلاعات در راس این تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه است، تصریح کرد: ارزش افزوده حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالاست و این بخش می‌تواند علاوه بر ارزآوری نقش حایز اهمیتی در اشتغال‌زایی ایجاد کند. با این حال ضروری است تا بخش دولتی با همراهی بخش خصوصی، نقشه راه توسعه صادرات حوزه ICT را تدوین کند.

به اعتقاد طلایی، صادرکنندگان این حوزه نیازمند انگیزه برای توسعه فعالیت‌های خود هستند و انتظار دارند تا از مزایای سایر رشته‌ها در زمینه صادرات بهره‌مند شوند.

 به گفته رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران تدوین یک «بسته حمایتی» برای فعالان آی‌سی‌تی که تسهیل‌کننده قوانین صادراتی و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان این صنعت باشد، از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه فناوری اطلاعات به شمار می‌رود که ضروری است با همکاری بخش خصوصی و  کلیه وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه آی‌سی‎‌تی تدوین شود.

طلایی با تاکید بر ظرفیت همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط حوزه آی‌سی‌تی داخل کشور با SMEهای مشابه خارجی پیشنهاد داد تا وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه‌های خود در کشورهای دیگر اقدام به ایجاد ارتباط موثر میان شرکت‌های کوچک و متوسط آی‌سی‌تی کند.

در همین رابطه