رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سفیر ازبکستان در ایران در سفر به استان مرکزی

ازبکستان در برقراری روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران مصمم است

سفیر ازبکستان در ایران با هدف آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی و فراهم کردن زمینه مراوادت بیشتر تجار این استان با ازبکستان، به استان مرکزی سفر کرده و با رئیس اتاق اراک، استاندار مرکزی و فعالان بخش اقتصادی استان دیدار و گفت وگو کرد.

28 مهر 1397
کد خبر : 15862
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ازبکستان در ایران در سفر دو روزه به استان مرکزی گفت: فعالیت مشترک صنعتگران و تجار ازبکی با ایران از سال ها پیش شکل گرفته و امروز موفقیت های چشمگیری نصیب دو کشور شده است. بخش عمده ای از سرمایه گذاران صنعتی در ازبکستان اهل استان مرکزی و شهر اراک هستند که این مهم نشان از ظرفیت این استان در بخش صنعت دارد.

بهادر عبدالله یف اظهار داشت: ازبکستان برای افزایش حضور گردشگران در این کشور مراحل صدور ویزا را در 120 کشور تسهیل و چند کشور حذف کرده است. هیچ مشکلی در صدور روادید و اعزام تجار و فعالان اقتصادی کشور ایران به ازبکستان وجود ندارد و از زمان معرفی افراد به مدت 2 روز روادید صادر می شود.

وی گفت: ازبکستان در برقراری روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران مصمم و جدی است و سفر به استان مرکزی نیز به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی و صنعت توریسم انجام شده است. قرابت های تاریخی و فرهنگی ازبکستان و ایران زمینه تمایل دوسویه برای سفرهای گردشگری را فراهم کرده و نبود پرواز مستقیم ایران- ازبکستان از جمله مشکلات در این خصوص است.

عبداله یف افزود: ازبکستان و ایران علاوه بر همسایگی نقاط اشتراک زیادی در حوزه فرهنگی دارند که باید به بهترین شکل در تقویت مناسبات دو کشور از آن بهره گرفت. 117واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ایرانی در ازبکستان فعال است که بیشترین حجم سرمایه گذاری توسط صنعتگران و تجار استان مرکزی بوده است.

سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: استان مرکزی با زیرساخت های قوی اقتصادی و فرهنگی و با ظرفیت های صنعتی منحصر به فرد در کشور و خاورمیانه و ویژگی جغرافیایی ممتاز از استان های هدف برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با ازبکستان است و باید این مناسبات به صورت هدفمند تقویت شود.

عبداله یف گفت: روابط 2 جانبه ایران و ازبکستان با دیدار رئیس جمهور این کشورها تحرک عمیق تری یافته و فصل جدیدی از تبادل هیات های تجاری در مدت 2 سال گذشته آغاز شده است. بازدید از صنایع استان مرکزی در راستای تقویت روابط تجاری جدی بین 2 کشور انجام شده و ازبکستان در افزایش و توسعه روابط اقتصادی و تبادل گردشگر با ایران آمادگی کامل دارد.

وی ادامه داد: حدود 40 هزار گردشگر ژاپنی در نیمه نخست امسال از نقاط تاریخی کشور ازبکستان دیدن کرده اند در صورتی که سهم گردشگران ایرانی از ازبکستان در این مدت 6 هزار نفر بوده است.

بهادر عبداله یف در دیدار با فعالان بخش اقتصادی استان مرکزی در اراک نیز افزود: با توجه به تاکید مقامات ارشد اجرایی ایران و ازبکستان در آستانه مبنی بر افزایش حجم مبادلات این کشور ها از 400 میلیون دلار به یک میلیارد دلار، تحقق این مهم در دستور کار مسئولان ازبکستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های مطلوبی در حوزه های مصالح ساختمانی، کشاورزی، داروسازی و نفت و گاز در استان مرکزی وجود دارد، گفت: ازبکستان به 190 کشور کالاهایی از جمله ماشین، کالاهای نساجی و دارو صادر می کند. هفت منطقه اقتصادی و هفت منطقه آزاد داروسازی در ازبکستان وجود دارد که متقاضیان با سرمایه گذاری در این شهرک ها طبق مصوبه دولت از مالیات بر درآمد و سایر پرداخت های مالیاتی معاف و از ظرفیت های زیر ساختی و زمین در این مناطق بهره مند می شوند.

سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: براساس قرارداد بین 2 کشور 27 قلم کالای صادراتی از ایران و 27 قلم کالای صادراتی از ازبکستان از تعرفه ترجیحی برخوردار است که برای افزایش حجم تجارت دو طرف خواهان افزایش این فهرست از کالاها هستند. افزایش حجم مراودات تجاری ایران و ازبکستان تا مرز یک میلیارد دلار از برنامه های مسئولان این کشور است.

ضرورت ارتقای روابط تجاری بین دو کشور ایران و ازبکستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این دیدار با اشاره به لزوم بهبود و ارتقاء روابط تجاری بین دو کشور گفت: باتوجه به این که در تقسیم‌بندی اتاق‌های بازرگانی در ایران، استان مرکزی اتاق معین کشور است، بر همین اساس ارتباطات تجاری در سطح کشور به وسیله اتاق اراک و پشتیبانی و برنامه‌ریزی آن انجام می‌شود.

منوچهر توسطی ادامه داد: امیدواریم در بازدیدهایی که از توانمندی‌های استان می شود ظرفیت‌های استان برای همکاری بیشتر با ازبکستان مشاهده شود تا موجب استفاده از این ظرفیت‌ها و ارتقاء روابط شود. انتظار می رود زمینه فعالیت هر چه بیشتر بین تجار 2 کشور از سوی سفارت ازبکستان در ایران نیز فراهم شود.

توسطی افزود: اتاق اراک در اعزام گروه های تجاری به ازبکستان مشکل صدور روادید دارد که انتظار می رود سفارت ازبکستان در ایران درخصوص این مهم چاره اندیشی کند.

به گفته رئیس اتاق اراک توسعه گردشگری بین استان مرکزی و ازبکستان، تلاش برای ایجاد پرواز مستقیم اراک-ازبکستان و گسترش فعالیت در زمینه گل و گیاه از جمله مواردی بود که در سفر سفیر کشور ازبکستان به این استان مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه استاندار مرکزی در این نشست گفت: ازبکستان از نظر موقعیت جغرافیایی بهترین مسیر برای ایجاد پل ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه به شمار می رود. با توجه به سابقه تاریخی و ظرفیت های 2 کشور باید افزایش مبادلات اقتصادی و گردشگری مورد توجه مسئولان این کشورها قرار گیرد.

سیدعلی آقازاده ادامه داد: معرفی اتاق اراک به عنوان اتاق معین برقراری ارتباط ایران با ازبکستان ظرفیت مناسبی را برای افزایش روابط صنعتی و کشاورزی برای این استان فراهم کرده است.

آقازاده یادآور شد: اراک دارای زیرساخت فرودگاه و امتیاز یک شرکت هواپیمایی است و حضور این شرکت فرصت مناسبی برای ایجاد پرواز مستقیم ایران-ازبکستان به شمار می رود. با توجه به اینکه استان مرکزی در مرکز کشور قرار دارد فعالان اقتصادی سایر استان ها می توانند از پرواز مستقیم اراک-ازبکستان برای انجام فعالیت های اقتصادی بهره مند شوند.

وی با یادآوری اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: همه کشورها به غیر از آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل با این تحریم ها مخالف هستند. توقع این است که در شرایط کنونی کشورهای همسایه از ایران حمایت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در زمینه حضور شرکت های صنعتی رتبه چهارم، شرکت های مادر تخصصی رتبه دوم و تنوع تولید محصولات صنعتی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمدرضا حاجی پور افزود: استان مرکزی با دارا بودن واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ از ظرفیت مناسبی برای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای مختلف از جمله ازبکستان برخوردار است. 147 شرکت ایرانی در ازبکستان به فعالیت های اقتصادی و تولیدی اشتغال دارند که بسیاری از آن ها از استان مرکزی است.

سعید فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز گفت: این استان در سه بخش صنعتی، کشاورزی و فرهنگی در زمره استان های برتر ایران قرار گرفته است. وجود نیروی انسانی کارآمد و دسترسی آسان به بازار مصرفی مرکز ایران، استان مرکزی را به کانون توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

سفیر ازبکستان در ایران در سفر 2 روزه خود به استان مرکزی از 2 واحد فرآوری سنگ نما، 2 واحد گلخانه ای گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات و شرکت شیشه تابش جام شهرستان اراک بازدید کرد.

موضوعات :
در همین رابطه