رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مسعود خوانساری در افتتاحیه دهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور

دولت اجازه دهد بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد باشد

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در آیین گشایش دهمین همایش و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور در جزیره کیش بر لزوم استفاده از دیدگاه‌های بخش خصوصی از سوی دولت و تصمیم گیری به موقع سازمان‌ها و نهادهای مسئول برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد.

01 آبان 1397
کد خبر : 15946
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در آیین گشایش دهمین همایش و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور در جزیره کیش بر لزوم استفاده از دیدگاه‌های بخش خصوصی از سوی دولت و تصمیم گیری به موقع سازمان‌ها و نهادهای مسئول برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد.

مسعود خوانساری با اشاره به عدم تصمیم گیری و یا تصمیم گیری‌های دیرهنگام دولت برای برخورد با مسائل و مشکلات موجود، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویژگی غیر قابل توجیه دولت وجود دارد و کماکان شاهد بی توجهی مسئولان نسبت به عواقب ناشی از تصمیم گیری‌های دیرهنگام هستیم.

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارز پرداخت و نوسانات اخیر ارزی را نیز ناشی از عدم تصمیم‌گیری به موقع مسئولان دانست.

وی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که چرا ایران با در اختیار داشتن این منابع عظیم انسانی و طبیعی از ۱۲ تا ۱۳ درصد نرخ بیکاری رنج می‌کشد. شاید بتوان در پاسخ به این سئوال بگوییم که رقابت جانانه دولت با بخش خصوصی در همه حوزه‌ها مانع از این می‌شود که سطح اشتغال رشد کرده و دیگر مشکلات کشور برطرف شود.

خوانساری گفت: دولت بزرگ فکر می‌کند همه چیز را می‌داند و هیچ نیازی به بخش خصوصی و تجربیات آنها در بدنه اقتصاد کشور ندارد. دولت باید به این مسئله توجه داشته باشد که از نظر اجرایی این بخش خصوصی است که با جزئیات امر آشناست و می‌تواند برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف راهکار ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی تجربه کشورهایی که مسیر توسعه را با سرعت طی کرده‌اند از جمله سنگاپور، مالزی، ترکیه، چین و کره جنوبی، نشان می‌دهد رمز موفقیت آن‌ها در تقویت بخش خصوصی بوده است. اما در ایران شاهد آن هستیم که دولت همچنان در امور خرد در حد اداره یک پمپ‌بنزین دخالت می‌کند.

خوانساری با اشاره به برنامه افتتاحیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۸ گفت: انتظار می‌رفت در این برنامه تعدادی از سرمایه گذاران منطقه کیش دعوت می‌شدند و از دغدغه‌های خود در مسیر سرمایه گذاری در این جزیره سخن می‌گفتند. ما باید قبل از اینکه به فکر جذب سرمایه گذار خارجی باشیم باید کاری کنیم سرمایه گذاران ایرانی حاضر به حضور در بازار داخل باشند و حتی سرمایه ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم.

وی از دولت درخواست کرد: در این موقعیت حساس یک تصمیم جدی بگیرد و جایگای درخور برای بخش خصوصی درنظر بگیرد؛ از تصدی گری کنار برود و اجازه دهد بخش خصوصی میدان دار باشد.

نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری با ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی ۳۰ مهر ماه کار خود را آغاز کرد و تا ۳ مهر ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، فرصت‌ها، دانش و راهکارهایی است که می‌تواند به پیشبرد اهداف کشور در مسیر سرمایه گذاری کمک کند.

در همین رابطه