رئیس اتاق سمنان معتقد است شاه بیت جذب سرمایه گذاری خارجی، تعامل سازنده با دنیاست؛ دوری گزیدن از اقتصاد جهانی و در عین حال تلاش برای جذب سرمایه های خارجی در یک ظرف نمی گنجند.
علیاصغر جمعهای که در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور ( Kish Invex 2018) شرکت کرده در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» از لزوم یکپارچگی و وحدت رویه در برنامه های کشور برای جذب سرمایه های خارجی سخن گفت و تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی و مقابله با فرار سرمایه از کشور تنها به یک چیز احتیاج دارد و آن هم تعامل با دنیاست.
جمعه ای با تاکید بر اهمیت حفظ سرمایه های داخلی در عین جذب سرمایه خارجی گفت: بخش خصوصی و دولت باید زمینه ای را فراهم کنند تا امکان حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا شود. در این بین لازم است یک اراده ملی و وفاق جمعی بین کلیه ارکان نظام شکل گیرد.
این فعال اقتصادی آشفتگی و به هم ریختگی در برنامههای توسعه ای را به ضرر کشور دانست و تاکید کرد: هر زمان موفق شویم که یکپارچه بر اساس یک استراتژی حرکت کنیم و دیگر صداهای ضدو نقیض در مورد یک موضوع خاص به گوش نرسد، امکان رشد و توسعه وجود دارد. باید به این نکته مهم توجه داشت که با خروج از جامعه جهانی، هیچ یک از برنامه های موردنظر برای توسعه کشور محقق نمی شود.
رئیس اتاق سمنان مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را با یکدیگر مرتبط دانست و تشریح کرد: این موضوعات مانند یک زنجیره در پس هم قرار دارند و نمی توان با آنها به صورت جداگانه برخورد کرد. بنابراین باید به گونه ای عمل کرد که این زنجیره، اتصال بین حلقه های خود را حفظ کند.
ضرورت برنامهریزی بلندمدت
در همین رابطه امین صباغی زاده، رئیس اتاق بندر عباس نیز به ظرفیت های گسترده کشور در حوزه جذب سرمایه گذاری اشاره کرد. به اعتقاد وی شاید هنوز کمبودهایی در این حوزه وجود داشته باشد اما می توان با همین پتانسیل های موجود هم قدم های خوبی در جذب سرمایه های داخلی و خارجی برداشت.
وی خاطرنشان کرد: همراهی و نزدیکی بخش خصوصی و دولت در این رابطه بسیار اهمیت دارد. تنها لازم است تا حدودی افق نگاه خود را فراتر برده و مسائل را با عمق بیشتری ارزیابی کنیم. در این زمینه فعالیت تشکل های تخصصی بسیار مهم است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همراهی اتحادیه اروپا با ایران در روزهای سخت پیش رو را یک ظرفیت مهم ارزیابی کرد و خواستار برنامه ریزی دقیق برای بهره گیری از این موقعیت شد.
وی تاکید کرد: در این مسیر باید حجم اطلاعات خود را از بازارهای هدف بیشتر کرده و در عین حال اطلاعات لازم را در اختیار کشورهای هدف قرار دهیم که در این مورد باید به نقش سفارتخانه ها اشاره کرد. همراهی و همکاری اتاق ایران و وزارت امور خارجه می تواند بسیار موثر باشد.