رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست گردشگری سلامت

مشارکت‌ فعال بخش‌خصوصی می‌تواند کرمان را به مقصد گردشگری سلامت تبدیل کند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید استان کرمان به دلیل تنوع اقلیم در بحث گردشگری سلامت از ظرفیت لازم برخوردار است و می تواند از این رهگذر نسبت به جذب توریست و توسعه اقتصادی استان استفاده کند.

13 آبان 1397
کد خبر : 16129
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست گردشگری سلامت با حضور رئیس اتاق کرمان، رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد و حاضران در این نشست به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه توسعه این بخش پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست گفت: گردشگری سلامت، همواره در طول چند دوره فعالیت هیات نمایندگان، دغدغه اتاق کرمان بوده و به دلیل ظرفیت های استان در این حوزه، گردشگری سلامت یکی از محورهای اصلی گردشگری استان بوده است.

سیدمهدی طبیب زاده بیان کرد: در گزارش منتشر شده در مورد شاخص‌های توسعه پایدار در استان کرمان، بهداشت و درمان بهترین وضعیت را دارد. گردشگری سلامت منحصر به تاسیسات و خدمات نمی‌شود بلکه نیروی انسانی زبده و پزشکان متبحر و متخصص، ساخت و سازهای گسترده، مشارکت‌های فعال بخش‌خصوصی می‌تواند کرمان را به مقصد گردشگری سلامت تبدیل کند.

طبیب زاده ادامه داد: استان کرمان به دلیل تنوع اقلیم در بحث گردشگری سلامت از ظرفیت لازم برخوردار است و اتاق کرمان آماده است از این رهگذر نسبت به جذب توریست و توسعه اقتصادی استان استفاده کند.

مهدی سیاوشی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان نیز گفت: بحث گردشگری سلامت در برخی نشست های این کمیسیون مطرح و تلاش شده موضوعات مختلف گردشگری استان را بررسی و پیگیری کنیم. امیدواریم با انجام اقدامات لازم جایگاه استان در گردشگری سلامت مشخص و کرمان بتواند برند سلامت در کشور شود.

 انجمن گردشگری سلامت در کرمان راه اندازی می شود

رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران در این نشست گفت: در صورت علاقمندی فعالان گردشگری کرمان، نمایندگی انجمن گردشگری سلامت ایران در استان راه اندازی خواهد شد و به معرفی برند سلامت کرمان کمک خواهیم کرد.

محمد جهانگیری با اشاره به اینکه امروز دنیا بر روی برند سلامت تاکید دارد، افزود: باید تنوع محصول و خدمات وجود داشته باشد تا بتوانیم شهرک‌ها و یا دهکده‌های سلامت را با پرداختن به برند سلامت راه اندازی کنیم. 25 درصد از گردش مالی دو هزار میلیارد دلاری گردشگری در دنیا مربوط به گردشگری سلامت است که حداقل یک درصد آن سهم ایران می شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران اظهار کرد: براساس آمارها، گردشگری 10 درصد اشتغال و 10.4 درصد درآمد ناخالص داخلی و سومین حوزه سرمایه گذاری و درآمدزایی دنیا را به خود اختصاص داده و ما می توانیم درآمدهای بسیاری را از فعالیت در این بخش کسب کنیم.

 جهانگیری به وجود زیرساخت های مناسب در استان کرمان اشاره کرد و گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیکی به صورت پایلوت در کرمان آغاز شده و به دلیل اینکه کرمان از اطمینان و استانداردهای لازم برخوردار بود، در این طرح انتخاب شد.

وی به اقداماتی در حوزه گردشگری سلامت از جمله ثبت پورتال مرکز اطلاعات سلامت کشورهای اسلامی با محوریت اتاق، راه‌اندازی اعتباربخشی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با محوریت ایران، بیمه مشارکتی با کشورهای همجوار با اولویت کشورهای عراق، افغانستان و عمان، دریافت مجوز برای ایجاد مرکز شتابدهی و نوآوری های دیجیتال اشاره کرد.

پزشکان در حوزه سلامت کمتر از سایر حوزه ها سرمایه گذاری می کنند

در ادامه این نشست موسس و رئیس هیات مدیره بنیاد خیریه پیوند اعضا نفیس کرمانی با تاکید بر داشتن همت، غیرت و تلاش در حوزه بهداشت و درمان گفت: راه اندازی بخش پیوند کبد در کرمان نمونه‌ای از این همت و کوشش بود که اینگونه خدمات می تواند در جذب گردشگر سلامت بسیار تاثیرگذار باشد.

محسن جلال‌پور افزود: در دوره پنجم فعالیت هیات نمایندگان اتاق کرمان تصمیم گرفته شد در حوزه مسئولیت اجتماعی به فعالیت های جدی‌تر پرداخته شود که کمیته‌ای تشکیل و اولویت ها در سه حوزه فرهنگی، آموزشی و درمانی جمع بندی و در نهایت پرداختن در بخش درمان جدی تر مطرح شد.

جلال پور ادامه داد: پس از بررسی های متعدد در سال 84 تصمیم به فعالیت در حوزه پیوند گرفته شد و دومین بخش پیوند کبد کشور را در سال 87 پس از شیراز در کرمان راه اندازی و بعد از کرمان در تهران ایجاد شد. در آن زمان بیش از 20 نشست با پزشکان استان برگزار و کمبودهای بیمارستانی مطرح شد اما متاسفانه پزشکان در حوزه درمان و سلامت کمتر از سایر حوزه ها سرمایه گذاری می کنند.

وی اظهار کرد: زیرساخت های بیمارستانی در کرمان با کمبودهایی روبروست اما نیروی متخصص و پزشکان فوق‌العاده‌ای داریم. زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری سلامت می تواند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی تامین شود تا بتوانیم ظرفیت استان را در این زمینه بالا ببریم.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی افزود: خوشبختانه اتاق کرمان موضوع گردشگری سلامت را پیگیری می کند و البته باید به این نکته توجه داشت که گردشگری سلامت صرفا با حضور گردشگر خارجی محقق نمی شود بلکه با حضور افرادی از استانهای همجوار نیز ممکن است.

رشد 30 درصدی زیرساخت های درمانی در چهار سال گذشته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بعضی شاخص ها تیپ یک است و در شاخص های بهداشتی و آموزش پزشکی و پژوهشی جزء هفت دانشگاه اول کشور محسوب می شود.کرمان در کنار استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از نظر زیرساخت های لازم در این بخش ضعیف تر از سایر استان های کشور است.

حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: امکانات و زیرساخت های درمانی کرمان در چهار سال اخیر رشد قابل توجه 30 درصدی را داشته اما هنوز با متوسط کشور فاصله داریم. در این رابطه می توان به سرانه تخت بیمارستانی استان کرمان به ازای هر هزار نفر 1.6 تخت اشاره کرد در حالی که متوسط کشور در حال حاضر 1.8 است.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته با کمک بخش خصوصی و همچنین مراکز دولتی حدود هزار تخت بیمارستانی به تخت های کرمان اضافه شده است، اظهار کرد: با وجود ضعف در زیرساخت ها، اما از نظر نیروی انسانی باتجربه و علمی در مرکز استان جزء بهترین ها در کشور و در بعضی موارد در سطح بین المللی هستیم. وی بیان کرد: از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت دعوت کردیم اما چون سرمایه گذاری بلند مدت و دیربازده است عده ای که در ابتدا استقبال کرده بودند، منصرف شدند. چند مجوز به صورت پراکنده داده شده که اگر این موارد تجمیع شوند، به گردشگری سلامت در استان کمک بیشتری خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در حال حاضر یکی از بیمارستان های خصوصی استان با کسب استانداردهای لازم و توسعه زیرساخت ها، امکان لازم را برای جذب گردشگر سلامت دارد و دانشگاه علوم پزشکی نیز از این فرصت استقبال می کند.

موضوعات :
در همین رابطه