محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور صبح امروز در گفتوگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران، به ارائه توضیحاتی درباره FATF و سیاست خارجی آمریکا پرداخت. او در این گفتوگوی تلفنی تأکید کرد: موضع ما در مورد FATFروشن است جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانکها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم.
مهمترین نکات کلیدی صحبتهای محمدجواد ظریف را در ادامه میخوانید:
- در تعاملات بانکی که آمریکاییها درصدد به وجود آوردن مشکل برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم.
- موضع ما در مورد FATFروشن است جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانکها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم.
- کل ایران را آمریکاییها تحریم کردهاند و اتهاماتی را علیه ایران میزنند ایران از سال 1984 از سوی آمریکاییها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرارگرفته است و صحبتی که برخی از دوستان درباره شناخته شدن بسیج و سپاه بهعنوان گروههای تروریستی مطرح میکنند مبتنی بر واقعیت نیست.
- ما یکضرب المثلی داریم که میگوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.
- ما عضو FATF نمیشویم. بلکه ما از لیست کشورهای غیر همکار FATF خارج میشویم و به لیست کشورهای همکار FATF اضافه میشویم.
- در حال حاضر بیش از 200 کشور و سازمانهای بینالمللی همکار FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی بهعنوان دو کشور غیر همکار FATF شناخته میشوند.
- آنچه ما مطرح کردیم این است که آمریکاییها در سیاست مزورانه تلاش میکنند که بگویند اهل گفتوگو هستند و ما باید تلاش کنیم این سیاست مزورانه را افشا کنیم.
- ما اعلام کردهایم که اگر دولتی به تعهدات خود پایبند نباشد جایی برای مذاکره با او وجود ندارد.
- ما در جریان برجام با دولت آمریکا مذاکره کردهایم و طبق حقوق بینالملل تعهدات کشورها با تغییر روسای جمهور و حتی با وقوع انقلابها از بین نمیرود ولی شما دیدید که در مورد برجام دولت آقای ترامپ چه کرد.
- صحبتی که ما میکنیم به این معنا نیست که ما قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا را نادیده میگیریم این قدرت وجود دارد ولی هنر جمهوری اسلامی ایران این است که باید با زبانی در عرصهی بینالملل صحبت کند که واقعیتها را تبیین کند واقعیتی که منجر به انزوای آمریکاییها میشود.
- اروپاییها و آمریکاییها در مورد برخی از سیاستها و مسائل با یکدیگر اتفاقنظر دارند ولی در مورد برخی از مسائل اختلافنظر دارند که ازجمله این مسائل اختلافی در موضوع برجام است و به نظر من در این قضیه کسی نقش پلیس خوب و بد را بازی نمیکند.
- کشورهای اروپایی برای حفظ برجام در حال تلاش هستند گرچه ما معتقدیم روند آنها در این زمینه کند است و باید سرعت بیشتری به آن ببخشند.
- رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود که طی دههها ایران را بهعنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند و دراینارتباط سرمایهگذاری وسیعی انجام داده بود ولی با انجام چنین توافقی این تلاشها و سرمایهگذاریها به نتیجه نرسید.
- شما در نظر بگیرید که ترامپ در مسند قدرت بود و در چنین موقعیتی اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت. چین و روسیه و کشورهای اروپایی با تحریمهای آمریکا علیه ایران همراه بودند. قطعنامههای سازمان ملل علیه ایران بود در نظر بگیرید در این حالت چه وضعیتی برای ما متصور بود.
- برخی برجام را در حد یک معامله اقتصادی میدانند درصورتیکه این توافق بینالمللی فراتر از این موضوعات است.
- بر اساس برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل حق غنیسازی ایران بهعنوان یک واقعیت پذیرفته شد .
- اگر یقین داشتم که بعد از دوره آقای اوباما آقای ترامپ بر سرکار میآید بازهم در مورد برجام مذاکره میکردم و این روند را بهپیش میبردم.
- ما بر اساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خودرا تعیین نمیکنیم. اینگونه نبوده است که دموکراتها تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. اینیک واقعیت است که جمهوری خواهان و دموکراتها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.
- سیاست خارجی ما و بحث برجام ربطی به مسائل داخلی آمریکا ندارد .
- نه بهعنوان وزیر خارجه بلکه بهعنوان یک دانشجوی روابط بینالملل فکر میکنم که با توجه به این نتایج قطعاً ترامپ در عرصه داخلی با مشکلاتی روبرو میشود.
- اینکه سیاست آمریکاییها در مورد ایران تشدید میشود یا تعدیل. هر دو امکان به این موضوع بستگی دارد که ما در عرصهی بینالمللی چگونه عمل کنیم.
- ایران یک کنشگیر مهم در عرصهی بینالمللی و منطقهای است و این بستگی به سیاست جمهوری اسلامی ایران دارد که چقدر بتواند به نحوی عمل کند که آمریکا را به خاطر سیاستهای قدرت مابانه و زورگویانهاش در انزوا نگه دارد.
- ما باید بیشتر روی رفتار خود حساب کنیم تا سیاست داخلی آمریکا.