رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اولین نشست کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان برگزار شد

به همت معاونت بین‌المللی اتاق ایران طی نشستی با حضور 26 نفر از فعالان تجارت با کشور لهستان اولین نشست کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان برگزار و مقرر شد اعضای کمیته ظرف مدت دو هفته انتخاب و معرفی شوند.

22 آبان 1397
کد خبر : 16257
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در اولین نشست کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان که با حضور 26 نفر از فعالان تجارت با کشور لهستان همراه بود، معاون بین‌الملل اتاق ایران ضمن اشاره به سوابق مثبت مناسبات اقتصادی بین دو کشور به ویژه در دوران پسابرجام، از تأسیس دفتر آژانس توسعه و سرمایه‌گذاری لهستان در تهران به عنوان یکی از مصادیق مثبت همکاری دو کشور یاد کرد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین با توجه به رویکرد دولت لهستان در حفظ این دفتر در تهران و گزارش‌های به دست آمده از بخش خصوصی مبنی بر تداوم همکاری‌ها با این کشور اظهار امیدواری کرد: امکان توسعه روابط با لهستان حتی در شرایط کنونی نیز میسر است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در ادامه به زمینه‌های همکاری متعددی بین دو کشور اشاره کرد؛ دارو، محیط زیست،‌ تصفیه آب، مواد غذائی و کشاورزی،‌ ماشین‌آلات کشاورزی،‌ تکنولوژی‌های نوین،‌ قطعات خودرو، صنعت ریل، معدن،‌ ساختمان‌سازی،‌ انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری اطلاعات.

کرباسی در ادامه صادرات ایران به لهستان در سال 2017 را بالغ بر ‌90 میلیون دلار و صادرات لهستان به ایران را 136 میلیون دلار برآورد کرد که حاکی از تراز تجاری به نسبت متعادل بین دو کشور است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین ضمن معرفی لهستان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپای شرقی و ششمین کشور اتحادیه اروپا از منظر درآمد و یکی از سریع‌ترین اقتصادهای اروپا از دیدگاه رشد اقتصادی، این کشور را به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ اروپا در زمینه لبنیات،‌ سیب‌زمینی،‌ سیب و گندم معرفی کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اعطای مجوز تشکیل کمیته مشترک ایران و لهستان توسط هیئت‌رئیسه اتاق، تصریح کرد: تلاش برای شناسایی فعالان اقتصادی که در ارتباط با لهستان همکاری می‌کنند از چندماه قبل آغاز شده و برای جذب اعضای فعال اطلاع‌رسانی‌های متعددی صورت گرفته است و خوشبختانه تعداد قابل ملاحظه‌ای از تجار ایرانی نسبت به حضور در این کمیته اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند.

بر اساس اظهارات وی اعضای کمیته مشترک، حداقل 3 نفر و حداکثر 15 نفر است و وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و اتاق ایران هرکدام یک نماینده در این کمیته خواهند داشت.

در ادامه این نشست اعضا جلسه سوابق و حوزه‌های فعالیت خود را معرفی کردند و مقرر شد اعضای کمیته ظرف مدت دو هفته انتخاب و معرفی شوند.

در همین رابطه