رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دوازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک مطرح شد

راهکارهای چهارگانه مشاور عالی رئیس‌جمهور برای پیشرفت در دوران تحریم

اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور، در دوازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک به 4 راهکار برای پیشرفت در دوران تحریم اشاره و تصریح کرد: برای پیشرفت و توسعه کشور در دوران تحریم باید میزان مصرف انرژی در کشور کاهش پیدا کند؛ صنعت ساختمان و راه‌سازی متحول شود؛ گردشگری داخلی رونق یابد و شرکت‌های دانش‌پایه مورد توجه جدی قرار گیرد.

28 آبان 1397
کد خبر : 16359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دوازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک به همت انجمن مدیریت راهبردی ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. این همایش شامل دو کارگروه تخصصی با موضوع نقش راهبردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظام توسعه ملی و مدیریت عملکرد استراتژیک با تأکید بر بخش دولتی بود. همچنین 52 مقاله نیز در این همایش ارائه شد.

حسین علائی، رئیس انجمن مدیریت راهبردی ایران در این همایش تأکید کرد: محیط پویا و متغیری که سازمان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فضای رقابتی که بین تولیدکنندگان وجود دارد، دو عاملی هستند که نیازمند مدیریت استراتژیک هستند. از طرفی در شرایط تحریمی، مدیریت استراتژیک نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با این توصیف لازم است همایش‌های متنوعی با این محوریت برگزار شود.

به باور علائی موضوع اصلی امروز کشور پیدا کردن پاسخی برای این سوال است که در شرایط تحریمی چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ این پاسخ باید از تئوری‌های دقیق و جامعی حاصل شود که مجموع نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان مختلف باشد.

رئیس انجمن مدیریت راهبردی ایران اراده ملی و تعیین تئوری کانونی را دو نیاز اصلی در یافتن راهکارهای مناسب و منطقی برای پیشرفت در کشور دانست.

از فناوری‌های روز در کسب‌وکار استفاده کنیم

در ادامه پیام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای این همایش قرائت شد. وی در این پیام به رشد فناوری در کسب‌وکارها اشاره کرد و یادآور شد: اگر قرار باشد در کشور رونق و توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید از فناوری‌های روز استفاده کرده و شیوه‌های سنتی را کنار بگذاریم. در این مسیر باید خصوصی‌سازی واقعی را دنبال کنیم و از این مسیر بهره‌وری را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بین موضوع سیاست‌گذاری داخلی و خارجی نیز بسیار مهم است. بانک‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران، مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید باشند. باید با استفاده از ظرفیت‌های شناخته شده و نقاط قوت موجود و به کمک مدیریت استراتژیک، نقدینگی کشور را به سوی تولید و صنعت سوق دهیم.

لاریجانی همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای حرکت به سمت تولید سبز را ضروری خواند و تأکید کرد: همایش مدیریت استراتژیک که دوازدهمین نشست آن را شاهد هستیم، فرصتی برای طرح موضوعاتی از این دست و پیدا کردن راهکارهایی برای ایجاد رونق و توسعه اقتصادی در کشور است.

4 راهکار برای پیشرفت در دوران تحریم

در ادامه اکبر ترکان، مشاورعالی رئیس‌جمهور نیز با حضور در این جلسه به تشریح 4 راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط تحریمی پرداخت و تأکید کرد: کاهش مصرف انرژی، تحول در صنعت ساختمان و راه‌سازی، رشد گردشگری داخلی و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌پایه، 4 راه‌حلی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانیم پیچیدگی‌های تحریم را برای کشور آسان‌تر کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است در برخورد با مشکلات ناشی از تحریم موفق عمل کنیم، باید ابتدا تحلیل درست و دقیقی از وضعیت داخلی خود داشته باشیم.

ترکان در ادامه به رشد اندک اقتصاد و نرخ بالای بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3.5 میلیون نفر جویای شغل هستند. در کشور اگر کل ظرفیت موجود مورد استفاده قرار گیرد، سالانه 700 هزار شغل ایجاد می‌شود که با حجم نیروی کار متقاضی، تناسب ندارد.

مشاور عالی رئیس‌جمهور همچنین به نظام بانکی کشور و مشکلات موجود در این حوزه پرداخت و تأکید کرد: به‌رغم تلاش‌هایی که برای حرکت نقدینگی به سمت تولید کشور انجام شده، متأسفانه شاهد حرکت سرمایه‌ها به سوی بازارهایی هستیم که نرخ بازگشت سرمایه آنها بالاتر هستند. در حال حاضر نظام بانکی و بازار پولی کشور به یک چالش جدی تبدیل شده‌اند و باید برای آنها فکری کرد.

وی همچنین به چالش مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود. مجموع مصرف گاز و نفت در کشور به صورت روزانه معادل 5.4 میلیون بشکه نفت است. در واقع 80 میلیارد دلار به قیمت جهانی، نفت و گاز مصرف می‌کنیم. اما آنچه مهم است، خلق ثروت بر اساس میزان انرژی است که مصرف می‌شود.

ترکان در ادامه اولین راهکار برای مقابله با چالش‌های تحریم را کاهش مصرف انرژی در کشور عنوان کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، مانند آن است که صادرات جدید انجام می‌گیرد و در عین حال اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

مشاور عالی رئیس‌جمهور راهکار دیگر را تحول در صنعت ساختمان و راه‌سازی دانست و تصریح کرد: باید در بخش ساختمان و راه‌سازی، تحریک تقاضا صورت گیرد. تحریک تقاضا با حمایت‌هایی از طرف دولت انجام می‌شود. ظرفیت عرضه در این حوزه بالاست و اگر تقاضا تحریک شود، علاوه بر اشتغال‌زایی، بخش قابل توجهی از صنایع مرتبط، رونق می‌گیرند.

وی رونق گردشگری به ویژه گردشگری داخلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر بتوانیم انگیزه لازم را در بین دهک دهم که بالاترین سطح درآمدی را دارند ایجاد کنیم تا بخشی از پس‌اندازهای خود را به عنوان گردشگر داخلی در سطح جامعه خرج کنند، علاوه بر تعادل درآمدی شاهد اشتغال‌زایی نیز خواهیم بود.

ترکان راهکار بعدی را توجه به شرکت‌های دانش‌پایه دانست و یادآور شد: باید برای فرهیختگان، شغل نخبگی ایجاد کنیم. این افراد که عاملان توسعه هستند باید در شرکت‌های دانش‌پایه فعالیت کنند؛ تنها در قالب این شرکت‌هاست که ظرفیت‌های نوآورانه و خلاقانه رشد می‌کند و شاهد توسعه خواهیم بود.

موضوعات :
در همین رابطه