رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

با تولید پایدار به جنگ تحریم‌ها برویم

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است این دوره از تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا علیه ایران، هرچند سروصدای زیادی دارد اما تأثیر زیادی در سیاست و اقتصاد کشور نخواهد داشت.

03 آذر 1397
کد خبر : 16374
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است این دوره از تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا علیه ایران، هرچند سروصدای زیادی دارد اما تأثیر زیادی در سیاست و اقتصاد کشور نخواهد داشت.

محسن مهرعلی‌زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام، دور نخست بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه این کشور از مردادماه در حوزه مبادلات ریالی و ارزی، طلا، خودروسازی و هواپیماهای مسافربری علیه ایران اعمال شد. دومین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران از چهارم نوامبر (13 آبان) در حالی آغازشده که واکنش جامعه جهانی را در پی داشته است و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌های متعدد حمایت خود را از ایران اعلام کرده‌ است.

در همین زمینه، محسن مهر علیزاده نیز معتقد است این دوره از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برخلاف دوره گذشته که با همراهی جامعه جهانی و پشتوانه حقوقی برخوردار بود، فرصتی برای رشد پایدار در داخل کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید می‌کند که این دوره از تحریم‌ها برخلاف گذشته هرچند سروصدای زیادی دارد اما در عمل اثر خاصی بر سیاست و اقتصاد کشور نخواهد داشت.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به خروج آمریکا از برجام به‌عنوان یک سند معتبر و مورد توافق مجامع بین‌الملی تأکید کرد: این دوره از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دقیقا از همان نقطه‌ای آسیب‌پذیر شده است که در دوره‌های قبلی به‌عنوان پشتوانه اعمال تحریم‌ها محسوب می‌شد و به نظر می‌رسد تنها خواست رئیس‌جمهور و برخی از همراهان او در دولت آمریکاست.

مهرعلیزاده با اشاره به همراهی جامعه جهانی و به‌ویژه اتحادیه اروپا با ایران، افزود: عزم جامعه جهانی بر عدم همکاری با آمریکاست و این کشور را به‌عنوان یک کشور متخلف از قوانین بین‌المللی می‌شناسند. امروز فرصتی فراهم‌شده که اروپا بتواند از هویت مستقل خود در برابر آمریکا دفاع کند؛ همان کاری که در حال حاضر نیز انجام می‌دهد.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عزم اروپا برای همراهی با ایران را در بیانیه‌های متعدد این کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تلاش این اتحادیه برای راه‌اندازی کانال مستقل مالی با ایران می‌توان به‌صراحت دید.

رشد پایدار با اتکا به منابع داخلی مقدور است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بابیان این موضوع که صرف‌نظر از اینکه اروپا تا چه اندازه می‌تواند حامی ایران در جنگ اقتصادی با آمریکا باشد، تأکید کرد که باید همه ظرفیت‌های داخلی کشور را برای مواجه به اثرات ناشی از تحریم‌های خارجی بسیج کرد. به‌خصوص اینکه ایران قبلاً هم تجربه تحریم داشته است و امروز به‌خوبی با راه‌هایی که می‌توان تحریم‌ها را دور زد، آشناست.

به گفته مهر علیزاده دستاوردهای علمی، نیروی تخصصی و جوان کشور، صنایع و معادن کشور، همه و همه ظرفیت‌هایی هستند که موجب رشد پایدار در داخل کشور می‌شوند. منتهی باید با برنامه‌ریزی دقیق از آنها به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به فضای التهاب در بازار طلا و ارز که بلافاصله پس از خروج آمریکا ازبرجام در اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاد، تصریح کرد: مسئله‌ای که امروز به‌واسطه اعمال تحریم‌ها در فضای اقتصادی کشور بوسیله فضا‌سازی ایجادشده چیزی جز یک جنگ روانی نیست و تنها با داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر واقعیت‌هاست که می‌توانیم این مسائل را سپری کنیم.

او معتقد است که این جنگ روانی از سوی آمریکا ادامه‌دار خواهد بود و باید با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جلوگیری از فضای رانت در محیط کسب‌وکار کشور و به عبارتی رشد و تولید پایدار به جنگ تحریم ها برویم.

موضوعات :
در همین رابطه