رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

74درصد ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشت

سرپرست سازمان توسعه تجارت می‌گوید: با وجود اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی، از 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، 20 میلیارد دلار معادل 74 درصد آن به کشور برنگشته است.

05 آذر 1397
کد خبر : 16460
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با وجود اجرای پیمان‌سپاری ارزی، از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار به کشور برگشته و 74 درصد از کل این ارز، معادل 20 میلیارد دلار به کشور برنگشته است.

محمدرضا مودودی از تحریم‌ها اقتصادی به‌عنوان جنگ مدرن آمریکا علیه کشورمان یاد کرد و گفت: هدف تحریم‌ها کاهش درآمد ارزی و در مقابل افزایش مصارف ارزی ایران است.

او مدیریت ارز کشور را مهم‌تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معیشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود.

مودودی اضافه کرد: آمریکا سال‌ها برای تسلط بر جهان به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و مبادلاتی مانند جی‌پی‌اس برای کشتی‌های حمل‌ونقل، پایه مبادلاتی دلار برای تجارت جهان، سوئیفت، نرم‌افزارهای اینترنت و غیره اقدام کرده و گلوگاه‌های تبادلات جهانی را به دست گرفته است.

او با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان گفت: با توجه به این پیمان‌سپاری و تعهدهای ارزی بازهم از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار برگشت‌خورده و این نشان می‌دهد برخی صادرکنندگان ارزها را برنمی‌گردانند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه پنج روش برای بازگرداندن ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه، بانک مرکزی را مسئول مدیریت ارزی و سیاست‌گذاری در این حوزه کرده‌اند.  

به گفته مودودی، وزارت خانه‌ها تابع سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی هستند و در ممنوعیت صادرات برخی از کالاها هیچ نقشی ندارند.

او با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصمیمات خلق‌الساعه از سوی مدیران برای ممنوعیت صادرات بیان داشت: مسئولان ارشد نظام بیشتر به نیازهای داخلی کشور توجه می‌کنند زیرا کمبود کالا در داخل کشور هزینه‌های روانی و معیشتی زیادی به دنبال خواهد داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه نبود آمار از نیازهای داخلی، کشور را با ۲ معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نیاز داخلی به یک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصی به‌راحتی نسبت به تنظیم بازار و صادرات اقدام می‌کنند.  

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: تحریم‌ها تبعاتی برای کشور دارد و از طرفی می‌توان با مدیریت آن یک فرصت طلایی برای تقویت تولیدات داخلی را فراهم کرد.

مودودی ادامه داد: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان، رتبه ۱۸ درآمد ناخالص و در فناوری و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد با تلاش و سعی می‌شود تولیدات داخلی ارتقا و تقویت کرد و نیاز داخلی را برطرف کنیم.        

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و عراق با ۵.۵ میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است.

در همین رابطه