رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

چرا نفت دوباره 50دلاری شد؟

اطلاعات به دست آمده از تحلیل‌گران نفتی نشان می‌دهد کاهش ارزش دلار اصلی‌ترین فاکتور برای افزایش قیمت نفت بوده‌است.

17 خرداد 1395
کد خبر : 1651
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نفت برنت حوزه دریای شمال امروز (دوشنبه 17خرداد) با سقوط ارزش دلار روندی صعودی را در پیش گرفته‌است. به گزارش رویترز، کاهش ارزش دلار در کنار آشوب‌هایی که در نیجریه ایجاد شده تلنگری به تقاضا وارد کرده‌است.

زیرساخت‌های نفتی در نیجریه دچار آسیب شده و میزان عرضه نفت این کشور را کاهش داده‌است. اما از آن طرف به نظر می‌رسد تولید نفت ایالات متحده امریکا در حال بهبود است.

نفت برنت حوزه دریای شمال برای دومین در ده روز گذشته به بالای 50دلار در ازای هر بشکه رسید. داده‌های موجود نشان می‌دهد قیمت نفت برنت به 50.10دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

معامله‌گران درگفت‌وگو با رویترز دلیل افزایش قیمت نفت را کاهش ارزش دلار دانسته‌اند. ارزش دلار امریکا روز جمعه به دنبال انتشار گزارش ماهانه مشاغل در ایالات متحده امریکا دستخوش طوفان شد. بر اساس این گزارش وضعیت مشاغل در امریکا چندان امیدوارکننده نبود که طبیعتاً نگرانی‌هایی را در مورد اقتصاد ایالات متحده امریکا ایجاد کرد. به این ترتیب امیدها برای افزاش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا از میان رفت و ارزش دلار کاهش یافت.

زمانی‌که دلار کاهش ارزش داشته باشد؛ کالاهایی که با دلار معامله می‌َشوند به دلیل کاهش هزینه واردات مورد استقبال واقع می‌شوند. به این ترتیب کاهش ارزش دلار فاکتوری برای افزایش قیمت نفت خواهد بود. بانک ANZ نیز اعلام کرده‌است: «ضعف دلار باعث تقویت قیمت کالاها شده‌است.»

اما یکی از دلایل جالب توجه افزایش قیمت نفت، «ماه رمضان» است. بر اساس گزارش رویترز، ماه رمضان باعث افزایش تقاضا در کشورها مسلمان می‌َشود که این مسئله در نهایت به افزایش قیمت نفت کمک می‌کند.

اما یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت، حمله به زیرساخت‌های نفتی نیجریه بوده‌است. در حال حاضر تولید نفت این کشور به پایین‌ترین میزان خود در 20سال گذشته رسیده‌است. انتظار می‌رود تولید نفت این کشور به زودی صفر شود.

تا کنون هر آنچه کاهش تولید از سوی کشورهای درگیر جنگ مانند نیجریه و لیبی صورت گرفته توسط ایران تولید شده‌است چرا که تولید نفت این کشور در حال افزایش است. ایران همزمان با برداشته شدن تحریم‌های نفتی، تولید نفت خود را افزایش داده‌است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بازگشت ایران به بازارهای جهانی فراتر و سریع‌تر از حد انتظار بوده‌است. از آنجا که این کشور تا کنون افزایش تولید بسیاری داشته انتظار می‌رود دیگر به این زودی بازار را با افزایش عرضه خود متزلزل نکند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه بیکر هیوز، شرکت‌های امریکایی دوباره به افزایش تولید نفت روی آورده‌اند. آن‌ها در هفته گذشته برای دومین بار تعداد چاه‌های نفتی را افزایش دادند. این مسئله می‌تواند در آینده به عنوان فاکتوری برای کاهش قیمت نفت عمل کند.

البته در حال حاضر تعداد چاه‌های نفتی امریکا به 325حلقه رسیده‌است. این در حالی است که سال گذشته در چنین زمانی 642حلقه چاه نفتی در ایالات متحده امریکا فعال بود. به همین خاطر برخی از تحلیل‌گران معتقدند این افزایش تعداد چاه‌ها، تأثیر چندانی روی بازار نفت نخواهد داشت. ایالات متحده امریکا در حال حاضر روزانه 8میلیون و 740هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

در همین رابطه