رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق همدان در نشست با سفیر اتریش مطرح کرد

آمادگی همدان برای تقویت و توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری با اتریش

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان می گوید همدان با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم اقتصاد محکم و ریشه ای دارد. همدان برای تقویت و توسعه این تعاملات اقتصادی و تجاری آمادگی کامل دارد.

13 آذر 1397
کد خبر : 16592
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اشتفان شولتس، سفیر اتریش به همراه رایزن اقتصادی اتریش طی سفری دو روزه به همدان، نشست‌هایی پیرامون روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف با مدیران و فعالان اقتصادی همدان در هتل باباطاهر همدان برگزار کردند و فعالین اقتصادی همدان به معرفی فعالیت خود و میزان صادرات و واردات محصولات خود پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه همکاری مسئولان همدان با کشور اتریش ریشه دیرینه دارد، گفت: همدان با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم اقتصاد محکم و ریشه ای دارد. همدان برای تقویت و توسعه این تعاملات اقتصادی و تجاری آمادگی کامل دارد.

علی اصغر زبردست افزود: همدان در عرصه صنایع دستی، خدمات پزشکی، صنایع معدنی و کشاورزی ظرفیت خوبی دارد و با این قابلیت ها آمادگی توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور اتریش را دارد.

زبردست نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده را از دیگر ظرفیت های استان دانست و بیان کرد: در این راستا می توان به انتقال دانش و مهارت بین شهرهای اتریش و همدان بپردازیم. 200شرکت دانش بنیان در عرصه استارتاپ ها در همدان فعالیت می کنند و استان در این زمینه رشد خوبی داشته است.

رئیس اتاق همدان با اشاره به نشست های قبلی همدان با سفرای پیشین اتریش گفت: زمینه های همکاری در دیدارهای گذشته ایجاد شده و اکنون زمان تقویت این فرصت ها است. اتریش کشوری تاریخی، صنعتی و گردشگری است که با همدان تشابه زیادی دارد و اتاق همدان آماده همکاری در هر زمینه ای با اتریش است.

تمرکز اقتصادی به سمت توسعه بنگاه‌های کوچک باشد

در ادامه نشست، سفیر اتریش در نشست با فعالین اقتصادی همدان گفت: برای اولین بار با دو هدف مشخص به همدان سفر کرده ام. یکی از این اهداف شناسایی شرکای بالقوه‌ای است که بتوانیم در راستای منافع دو طرف همکاری اقتصادی داشته باشیم و دومین هدف برای نشان دادن یک نشان و حرکت سیاسی است.

اشتفان شولتس با اشاره به اینکه سفر به همدان را هدفمند انتخاب کرده ایم، افزود: همدان به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و همچنین قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم می‌تواند همکاری و توسعه اقتصادی خوبی داشته باشد.

شولتس خاطر نشان کرد: استان همدان در رقابت با ۳۳ استان دیگر ایران به عنوان یک چهره خاص برای سرمایه گذاری است و قصد داریم همدان را به سرمایه گذاران بالقوه‌ای که در اروپا و اتریش وجود دارد، معرفی کنیم.

وی با اشاره به نتایج دیدار‌هایی که با استاندار و دیگر مدیران در همدان داشتند، افزود: تلاش می‌کنیم علاوه بر همکاری‌های قبلی که بین اتریش و همدان وجود داشته است را افزایش دهیم و با مدیران همدان توافق کردیم تمرکز اقتصادی به سمت توسعه بنگاه‌های کوچک باشد.

شولتس بیان کرد: موضوعاتی مانند گردشگری سبز و انرژی پاک و همکاری‌های فرهنگی و توسعه بخش خصوصی از جمله مباحثی بود که با مدیران همدانی مذاکره و قرار شد که همکاری هر چه بیشتری در این زمینه‌ها داشته باشیم.

نماینده اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران به لحاظ اثرگذاری در خاورمیانه و اروپا برای جهانیان بسیار حایز اهمیت است، خاطر نشان ساخت: ما برجام را به رسمیت می‌شناسیم و این حق مردم ایران است تا از دستاورد‌های برجام بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: کشور اتریش نه از منابع نفتی و نه منابع معدنی برخوردار است بلکه کشور ما مبتنی بر نیروی انسانی است و ۹۷ درصد اقتصاد اتریش مبتنی بر فعالیت بنگاه‌های کوچک است و در صادرات این بخش موفق هستیم.

شولتس با اشاره به آمادگی اتریش برای انتقال تجربه‌های اقتصادی به ایران اظهار داشت: در گفت وگو با رئیس جمهور بر توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید داشتم و حاضریم تجربه هایمان را در اختیار ایران قرار دهیم. اکنون به عنوان یک شریک در کنار ایران هستیم و برای توسعه اقتصاد خصوصی در این کشور تلاش می‌کنیم.

این نشست با حضور مدیران دولتی استان، اعضای هیأت نمایندگان اتاق همدان، رؤسای کمیسیون های تخصصی اتاق همدان، رؤسای تشکل های استان همدان و فعالین اقتصادی استان در حوزه های صنعت، ماشین آلات، کشاورزی، خشکبار، داروسازی و سایر بخش های تولیدی برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه