رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

شهلا عموری در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان

تعدد بخشنامه‌های صادراتی، بازرگانان را دلسرد کرده است

آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان در اهواز با حضور معاون امور استان‌های اتاق ایران و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. در این مراسم از ۱۵ صادرکننده برتر استان تجلیل به عمل آمد و بر ضرورت استفاده صادرکنندگان خوزستان از فرصت بازار عراق و جلوگیری از تغییرات پی‌درپی بخشنامه‌های صادراتی تأکید شد.

18 آذر 1397
کد خبر : 16667
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان با حضور معاون امور استان‌های اتاق ایران و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد و در جریان آن از ۱۵ صادرکننده برتر استان تجلیل به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این مراسم گفت: برای حمایت از صادرات غیرنفتی، می‌توان به‌جای تقدیرنامه، به صادرکنندگان گفت که از پرداخت ۱۰ درصد مالیات معاف هستند یا ۱۰ درصد تخفیف پرداخت مالیاتی به آنها داده می‌شود.

شهلا عموری اظهار کرد: به علت تغییرات پی‌درپی بخشنامه‌های صادراتی، بازرگانان ما نمی‌دانند که بعد از صادرات کالاهای خود چه چیزی در انتظار آنها خواهد بود لذا اکنون نسبت به امر صادرات دلسرد شده‌اند  و واحدهای تولیدی ما چون بخشی از مطالباتش بخصوص در استان خوزستان با توجه به صنایع مادر از بخش دولتی است نمی‌توانند وضعیت موجود را نگاهداری کنند.

عموری گفت: بیش از 300 صادرکننده اعم از تاجر و تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند در استان خوزستان مشغول فعالیت هستند اما چگونه است که فقط ۲۳ نفر می‌توانند مدارک خود را تکمیل و در این فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه شرکت کنند و بعدازاین ۲۳ نفر ۱۵ نفر انتخاب می‌شوند.

رئیس اتاق اهواز تأکید کرد: تا بخش خصوصی قوت و قدرت نگیرد و بین فعل و قول تناقض باشد مشکلات حل نخواهد شد.

به عقیده او تولیدکننده ما امروز اطمینان ندارد اگر کالایی را تولید کند فردا با عوض شدن بخشنامه بتواند کالایش را بفروشد.

رئیس اتاق اهواز افزود: بخشنامه تعهد ارزی روزبه‌روز فاصله ما را با صادرکنندگان واقعی بیشتر می‌کند و در این مسیر، کارت‌های اجاره‌ای معضلات جدیدی را به پیکره بخش خصوصی وارد می‌کند.

عموری ادامه داد: صادرکنندگان ما از کارخانجات خرید نقدی انجام می‌دهند، کرایه حمل را پرداخت می‌کنند، ریسک بازگشت سرمایه را می‌پذیرند اما چون اظهارنامه گمرک به نام آنها نیست، خریدشان داخلی قلمداد می‌شود و باید بابت خریدی که ابتدا تا انتهای پروسه‌اش مشخص نیست متحمل هزینه اضافه شوند به‌طوری‌که هنوز صادرکنندگان ما بابت جرائم سال‌های ۹۰ تا ۹۴ درگیر مشکل هستند.

او با اشاره به بخشنامهٔ جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات که صادرکنندگان را گروه‌بندی کرده است، گفت: این راهکار اشتباهی است که صادرکنندگان عمده از چرخه صادرات حذف و خرده‌فروشی باب شود. در این صورت صادرکننده واقعی وجود نخواهد داشت چون ارزش پایه صادراتی برخی کالاها بین اظهار واقعی کالا و گمرکی فاصله ایجاد می‌کند و نرخ دلار نیز متغیر است و کنترل نمی‌شود.

صادرات غیرنفتی کشور ۱۳درصد رشد یافت

محمدرضا مودودی، معاون وزیر صنعت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این مراسم گفت: پیمان‌سپاری ارزی، محدودیتی بر سر راه صادرات نیست بلکه یک میثاق نامه بین دولت و بخش خصوصی است.

به گفته او صادرات کشور از مرز ۳۱ میلیون دلار گذشته است و این موضوع نشان می‌دهد که این حوزه رشد خوبی داشته است.

امام‌جمعه اهواز و نماینده ولی‌فقیه در خوزستان نیز در این آیین گفت: در یک جلسه، تصمیم‌گیری اجرایی ارائه شود و نمایندگانی که با این فرمول‌های اقتصادی آشنا هستند در جلسه حضور پیدا کنند تا برای مشکلات صادرکنندگان راه‌کارهایی ارائه شود.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری اظهار کرد: بالا رفتن نرخ ارز، امتیازی برای صادرات است و باید از فرصت‌های پیش‌آمده برای صادرات به‌خوبی بهره‌برداری کنیم. امروز جنگ ما، جنگ نرم و سخت در جبهه اقتصادی است. دشمن با قدرت اقتصادی که دارد، می‌خواهد ما را زمین‌گیر کند.

او اضافه کرد: عراق بازار بزرگی برای صادرات است که باید از آن استفاده کنیم. بالا رفتن نرخ ارز، امتیاز دیگری برای صادرات است و صادرکنندگان باید تلاش کنند تا از آن بهره‌برداری کنند. امروزه بسیاری از کالاهای بازار عراق، محصول ترکیه است. با توجه به نزدیکی عراق با ایران باید تلاش کنیم، صادرات خود را به عراق بهبود ببخشیم.

 وضعیت مرزهای خوزستان حل شود

در ادامه استاندار خوزستان نیز گفت: نقش استان خوزستان با دارا بودن هشت گمرک و تولیدات داخلی بی‌شمار در حوزه نفتی و کشاورزی در بخش صادرات بی‌بدیل است. تصمیم‌گیری‌هایی که از سوی مسئولان دولتی به‌فوریت گرفته می‌شود، باعث انجام صادرات در کشور با ریسک بالا می‌شود.

غلامرضا شریعتی افزود: صادرکنندگان ما باید نگران مشکلات خارج از مرز باشند و درگیر مسائل داخلی نشوند. برای کاهش مشکلات موجود نیز باید فعالیت‌هایی صورت بگیرد تا یک صادرکننده تنها به فکر کیفیت و کمیت محصولات صادراتی خود باشد نه اینکه درگیر آیین‌نامه و اساس‌نامه‌های داخلی شوند. وضعیت مرزهای خوزستان نیز باید به‌صورت جدی بررسی شود تا از بروز هرگونه مشکل برای صادرکنندگان جلوگیری شود.

امیرحسن نظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: امروز مرزهای صادراتی استان یعنی شلمچه و چذابه دارای مشکلاتی هستند و باید نگاه ملی به آن‌ها شود. خوزستان با ۴٫۷ میلیارد دلار جزو استان‌های برتر کشور در حوزه صادرات محسوب می‌شود. تشریفات و بروکراسی موجود در دو مرز بسیاری از صادرکنندگان را خسته کرده است.

وی افزود: بسیاری از تصمیمات برای حل مشکلات به‌صورت انحصاری در وزارتخانه گرفته می‌شود و باید در این زمینه تفویض اختیارات انجام شود. انتظار داریم این مشکلات به‌نوعی در رأس کشور پیگیری شوند و یک اعتبار ملی در این زمینه در نظر گرفته شود.

موضوعات :
در همین رابطه